TV-tittande
EN uppriktig och ärlig fråga - hur får ni era barn att låta bli att sätta på TV:n?
EN uppriktig och ärlig fråga - hur får ni era barn att låta bli att sätta på TV:n?
Uppmuntrar till att ta hem/gå till kompisar. Eller så gör man TV:n obrukbar för barnet genom att dra ur någon kabel eller gömma fjärrkontrollen. Men kompisarna är nog det bästa alternativet. För man orkar ju inte alltid vara tjatmorsa och hålla regler av typen "om du har gjort det och det så får du se på TV si och så länge"...
Plocka bort tvn. Eller flytta den till källaren eller något annat tråååkigt rum borta från allt annat kul som händer. Eller ta bort tvsladden om ni vuxna skulle sakna tvn för mycket till er själva. Sen så kanske det är snällast att hjälpa honom at sysselsätta sig i början medan han vänjer sig av med tv-tittandet. Vi gjorde oss av med tvn för ett antal år sedan och saknar den inte alls. (Dock tittar vi ibland på film på datorn.) Det är rätt skönt att slippa alla konflikter som våra kompisar verkar ha om hur mycket och när och med vad tvn får stå på. Å andra sidan får vi ju heller inte den barnpassning som kan vara praktisk ibland...
Jag bestämmer över tvn. De frågar om de får kolla och jag säger ja eller nej. De får tex inte kolla hela dagarna. De får inte sätta på tvn precis innan vi ska gå etc. Oftast kollar de inte på tv eller ens frågar efter det men för ett tag sen var det precis tvärtom. Då ville de jämt sitta där. Det är alltså inte ett problem för jag har aldrig låtit dem bestämma. Däremot så sätter de på tvn själva när de ska kolla men bara om jag sagt ok först. Så, tyvärr inga råd alls att ge.
Hemskt att säga men det är skönt att läsa om några familjebråk som vi aldrig har haft .
Ja, ta bort TV:n som sagt var. Uppmunta till utelek, där det inte finns någon TV, ta reda på vad han är intresserad av, förutom TV, kanske har han "fel" leksaker.
Att ta bort TV:n känns dock inte som ett realistiskt alternativ då vi gärna har TV (inte för att vi tittar så ofta men vill ändå ha den möjligheten).