• Arcane

Hur får man bort.../vart hitta bra..?

Hur tar man bort en ribbad tapet på bästa sätt? Verkar lite knepigt.
    Och så undrar jag vart ni köpt eran väggfärg, pris?
    Tips välkomnas

• Svar på tråden Hur får man bort.../vart hitta bra..?
  • lindaiv

Tenare.... jag borde inte svara på hur man får bort tapeten. MEN.... *L*, kanske att man behöver blöta upp den på nått sätt???

- Väggfärgen däremot kan jag ju nämna vart vi köpt *LL*.....

' ÖB- hall (hasselnoguat) & kök (saffran, skitsnygg, varm å lite rispig...)

' Färghandeln - Sovrum(ljusbeige+ Varm Röd)) & Vardagsrum ( ljusbeige+ brun åt det ljusare hållet) - dekorima, el vad den hette, står i källeren orkar inte gå ner å kolla. Men en dyrare än ÖB iaf .

- SEN kommer misstaget, som vi inte rättat till än. Köpte BECKER`S färdiga kulör ( på Coop )
    "Light-SUN"..... Skit ful, ser ut som ett rökrum från nått gammalt sjukhus el nått. Inte en gnutta gult i känns det som.

Vad ska ni måla??? *nyfiken*

• Gillis

Ett enkelt sätt att ta bort tapet på är att kladda in väggarna med tapetklister och sätta plastfolie ovanpå, sen väntar man ca 24 timmar så lossnar tapeterna enkelt från väggen. Man ska tänka på att vara noga så att tapetklistret täcker allt, annars får man fläckar av gammal tapet som är lite klurigt att ta bort.

• linda87

linda ivf hur var ÖB`s färg? funderar på vilken färg man ska välja nämligen, men kvalitetsmässigt va tycker du? du tycks ju ha testat lite olika....

• Arcane

Linda ivf: Tack för tipsen "rökrummet" erat lät INTE kul..usch usch, men att ÖB har färg hade jag inte ens tänkt på!! sett jättemånga som tipsat om just coop däremot, så ni kanske hade otur i val av färg då?

Vi måste måla om i vardagsrummet...de vi köte huset av satte upp en ny vägg mellan det som nu är vardagsrum och rummet innanför det som tidigare varit nån slags salong men väggen är utan någon färg alls, eller ja..den är vit och dom andra väggarna i det rummet är vita men med ribbad tapet (skitfult enligt mig), dessutom är det gamla hål överallt efter prylar de haft uppsatta på väggarna. Det bara MÅSTE göras något, vitt är ju för övrigt en ganska trist färg på vägg!!

Gillis: Oj, värsta metoden...lät lite avancerat men kanske värt besväret? ska rådfråga nån affär också men annars lät det rätt logiskt och som att resultatet blir schyst..så slipper man hålla på och pilla småbitar i evigheters evighet.

• lindaiv

linda 87:

ÖB`s färg är jättebra ( faktiskt). Fina kulörer å billigt är ju alltid bra . Men att blanda själv som dom rekomenderar ibland är jag däremot lite tveksam till!?

Färgen täcker bra, men jag har målat 2 ggr iaf. Tjock å lagom konstistens, lätt att tvätta av penslar å rollar.

Arcane:

Nja, Becker´s färg blev en besvikelse på fler sätt, än kulören var helt missvisande
    ( men detta var ju iof dom"färdigblandade"). Kvaliteten är tunn å rinnig, jobbigt att rolla med så tunn färg. Sen är den såååå odryg.

......hoppas ni får fint hemma / Kram

P.s. Om ni målar fortsätt gärna berätta om hur det blev

• linda87

grundmålade ni +måla2 ggr altså? med öb`s färg? bra att den är bra *Ler*ska kollauppdet...

• lindaiv

Tjenare...... nope, ingen grundmålning.

Det gör jag ( för det är JAG som står för målningen här hemma, Hahaha ), aldrig. Min pappa är målare så jag har lärt mig att grundmålningen är "oftast" överflödig, med dagens bra kvalitet på färgerna. Endast om det är mkt färger å mönster under som det behövs.

• linda87

ok ja här är det enfärgade ljusa tapeter så....:-P tack för tipsen!

• April05

Återställaren
    Dessutom finns Återställaren, från Eco. Återställaren består av ett fibermaterial som levereras i en rulle om tio kvadratmeter. Du sätter upp den utanpå till exempel glasfiber och skapar därmed en slät väggyta. Snabbt, enkelt och fritt från allt slipdamm.

(kopierat från tidningen Vi i Villa)

• Arcane

En liten uppdatering....funkade inte alls att kladda in dom tapeterna med tapetlim, vänta 24 timmar och sen tadaa, borta! Utan vi slet ner dom och EFTER det köpte vi Problemlösaren som den hette (på Silvan)...jäkligt dumt att vi drog ner tapeterna innan tror jag för nu har det blivit bubbligt så det var bara att slita ner dom också och börja om igen....känner sig som en jubelidiot haha, och det här tog myyyycket längre än vi hade tänkt!! *suckar*

• lindaiv

...javisst jobbigt med dubbel jobb! Men tänk vad fint det kommer att bli Lycka till.

Svar på tråden Hur får man bort.../vart hitta bra..?