• Chiba

Fluginvasion inomhus! HJÄLP!

Vi bor i ett nybyggt hus ute på landet och har flugor så jag tror jag blir galen! Flugorna är överallt och nu när det börjar bli varmare kommer det fler och fler. Vi har sprayat med Radar på vinden (där vi trodde dom kom ifrån), men det är forfarande lika många.
    Vi har tätat och använder flugtejp och allt vi kommer på, men det är så himla jobbigt att dammsuga flugor dagarna i ända.

Någon som haft samma problem som har nåt tips? Nåt starkare än Radar man kan använda?

Kan tillägga att vi bor på en gård som har stall och granne med en bondgård så jag vet att vi kommer ha flugor men så här mycket kan inte vara normalt.

• Svar på tråden Fluginvasion inomhus! HJÄLP!
  • Girlinthecity

Jag är uppväxt bredvid ett lantbruk, så jo, så där mycket kan tyvärr vara normalt är jag rädd, men hänger gärna mig kvar i tråden för ev tips!

• hic sunt leones

Jag har tyvärr inget bra tips men ville bara säga att vi haft det likadant periodvis. Förrförra hösten var rent förjävlig, jag skojar inte om jag dammsug upp hundra flugor i veckan. De samlades mest på övervåningen och försvann inte förrän det var riktigt kallt. De skitar ju ner förutom att de är äckliga och surriga. Men förra hösten var det normalt antal, ett par stycken. Så det måste bero på mer än bara lantbruk, det måste ha varit särskilt gynnsamma förhållanden det året eller nått. Vi tror också de kommer från under taket (har ingen riktig vind), de måste ju lägga ägg i tusentals...
    Vi pratade med anticimex tom, men de gjorde inget åt sådana vanliga problem.

• Chiba

Vi har också varit i kontakt med Anticimex men dom sa att dom inte gör ngt förrän i höst. Men det e ju en evighet kvar tills dess.. :-S

Borde ju finnas nåt supermedel tycker man

• Pappa G

Måste tyvärr instämma med tidigare..
    Vissa perioder kan det vara hejdlöst med flugor. Sitta utomhus på en altan och ex. fika kan vara helt omöjligt.

Stäng dörrar och fönster, och skaffa myggnät för ventilation.

• kikan

Samma här. Vi har tätat ordentligt vid renovering men det hjälpte inte. Bor också bredvid stall och har aldrig dörrar eller fönster öppna utan myggnät. Men ändå flugor i drivor, mest i fönstret på ovanvåningen. Jag undrar om det inte är just genom fönsterna dom kryper. Ska försöka tejpa igen dem med fönstertejp så får vi se om det hjälper. Det enda jag kan tipsa om är en elektrisk flugfångare, en lampa med blått sken som flugorna dras till och dör, köpte en på Jula som fungerar inomhus. Den tog en hel del och det hjälpte lite. 

• Chiba
    kikan skrev 2010-04-01 18:06:55 följande:
    Samma här. Vi har tätat ordentligt vid renovering men det hjälpte inte. Bor också bredvid stall och har aldrig dörrar eller fönster öppna utan myggnät. Men ändå flugor i drivor, mest i fönstret på ovanvåningen. Jag undrar om det inte är just genom fönsterna dom kryper. Ska försöka tejpa igen dem med fönstertejp så får vi se om det hjälper. Det enda jag kan tipsa om är en elektrisk flugfångare, en lampa med blått sken som flugorna dras till och dör, köpte en på Jula som fungerar inomhus. Den tog en hel del och det hjälpte lite. 
    Tack för tipset, en sån ska vi kolla efter.
Svar på tråden Fluginvasion inomhus! HJÄLP!