• Baby Doll

Tuberkulos vaccin- Blir det alltid ett fult ärr??

Imorgon ska båda våra tjejer till BVC och få Tuberkulos sprutan....
    Usch, inte alls kul tycker nog någon av oss, men det gäller att vi har klubbor som vi mutar dem med efteråt!!!

Vet ni något om biverkningar från vaccinet?
    Blir det alltid ett fult ärr??

När fick DITT barn denna spruta?
    Hur gick det??

Kom och skriv gärna i min blogg också om dina tankar/tips/råd om sprutan!
    www.mybabydolls.blogg.se

Dela med dig av dina tankar/tips&råd i min blogg! www.mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Tuberkulos vaccin- Blir det alltid ett fult ärr??
  • thecarseatlady

Oj, oj oj....du vill nog inte veta vad jag vet om den sprutan.... {#lang_emotions_cry} jag får bara höra fler och fler skräckhistorier om skadade barn, och läkarna har bara sagt till deras föräldrar att de har drabbats av helt vanliga biverkningar, alltså inget som är ovanligt alls.  Detta är min vän Linda, vars dotter fick tuberkulos av vaccinet www.vaccinationsfaran.se/pdf/saga%20tbc.pdf
    Igår fick jag höra om en liten pojke som var sjuk nästan hela sitt första år tack vare tuberkulos vaccinet som han fick på bb. Han blev både uppsvälld där han vaccinerades(men det sprack till slut) och fick stora knölar i ljumsken som opererades bort. Fick också höra om ett par som miste sin son i tuberkulos efter att de hade vaccinerat honom, han var sjuk i 3mån innan han dog. Och om många, många fler som har gått samma öde till mötes.... {#lang_emotions_cry} Mitt första barn har fått vaccinet, bara för att jag inte visste bättre. De andra två har inte fått, och ingen kommer någonsin att få det heller. Så jag säger bara lita på din intuition som säger att något är fel!!

• Det ljuva livet

Fult och fult.. Det blir ett ärr, ett litet som knappast stör alls. Två av våra fyra barn har ett pyttigt litet ärr på vänster arm. Fyran väntar vi på att det ska börja vara sig.

Vår äldsta kille har tyvärr fått en kapselbildning efter sin spruta. Det ser ut som en röd "finne" och har sett ut så i snart sju år. Så om jag får välja tar jag ett ärr alla gånger.

• Lina 1987

Våran dotter fick sprutan då hon var 6 månader och det tog ca 6 månader innan "bubblan" var läkt. Hon har nu ett ärr som påminner om en liten finne.

• Jonna79

Har aldrig hör om nån som tagit den till sina barn. Varför gör man det? För att man ska resa?

• Doktorn

BCG-vaccination mot tuberkulos ingår inte i vaccinationsprogrammet längre. Barn som är i risk att exponeras för tuberkulos (släktingar med tuberkulos, osv) erbjuds vaccinationen.

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Lina 1987
    Jonna79 skrev 2010-03-30 22:47:03 följande:
    Har aldrig hör om nån som tagit den till sina barn. Varför gör man det? För att man ska resa?
    Vi fick välja själva om våra barn skulle ha den eller inte. Vi har inte haft något fall av tuberkulos i släkten men valde ändå att barnen skulle få sprutan.

Så man väljer om man vill ge barnen sprutan eller inte :)
Svar på tråden Tuberkulos vaccin- Blir det alltid ett fult ärr??