• Michella

Hur lång var eran latensfas???

Hej!

Jag väntar på min tredje förlossning som jag hoppas ska ske nu vilken dag som helst.Har BF 3.4.  För ca två veckor sedan då min bm undersökte mig så var jag öppen 2 cm och ½ cm kvar av tappen. Jag vet inte hur d ser ut idag....o vad som hänt. Det är väl inte bra att gå öppen hur länge som helst med tanke på infektionsrisken...eller?

Hur lång latensfas hade du, Innan öppningskedet så att säga (3-4cm) ?

• Svar på tråden Hur lång var eran latensfas???
  • Cecese

Man kan vara öppen 2-3 cm (tom mera än så) i flera veckor. Speciellt som omföderska är det inte ovanligt att vara öppen 2 cm redan 4-5 veckor innan bf och man kan ändå gå 2-3 veckor över. Så länge vattnet inte gått är det ingen fara för infektion. 

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Tilda

Jag hade haft rätt reglerbundna värkar i ca 2 dygn
    när jag kom till förlossnignen med första barnet. Då var livmodertappen fortfarande opåverkad och jag hade inte öppnat mig nånging. Sedan tog det ca 10 timmar av värkar till innan jag började öppna mig. Och sen gick det rätt fort allting.
    Med andra barnet varade latensfasen ca 18 timmar från det att vattnet gick tills jag var öppen 3-4 cm.

Jag tycker din BM borde sagt något ifall du är utsatt för en högre infektionsrisk pga av att du redan är öppen ett par centimeter. Om hon inte sagt något är det nog ingen fara. Men ring henne om du är orolig.

Lycka till med förlossningen!

• maddan86

från tisdag till torsdag typ... inte skönt vill jag lova haha hoppas på snabbare denna gång!

• sammetrocker

Hela min förlossning från första värk till nyfödd bebis tog 6,5 timme med första barnet. Så jag kan säga att jag är lite orolig för stundade förlossning. Visst är det bra att det går fort, men jag var helt inställd på att det skulle ta jättelång tid när det var första.

• DaxIgen

För mig tog det 27 timmar från det att vattnet gick (värkarna började också då) och lilltjejen föddes. Eftersom vattnet gått kunde de inte kolla hur mycket jag öppnat mig, så jag är osäker på vilken del som var latensfas och inte. Skulle gissa på mellan 20-24 timmar.

• Matsina

Min latensfas tog 65 timmar från  första värken.

Savanna 2008-11-26
  • DaxIgen
    Matsina skrev 2010-04-04 15:43:18 följande:
    Min latensfas tog 65 timmar från  första värken.
    Hu! hoppas inte på ngt liknande nästa gång...
  • Matsina
    DaxIgen skrev 2010-04-04 22:56:19 följande:
    Hu! hoppas inte på ngt liknande nästa gång...
    Nej inte jag heller har bf om 38 dagar. Men enligt bm ska det inte behöva ta lika lång tid, kroppen har ju gjort det en gång nu och så e det ganska tät mellan barnen. Men jag är inte helt ledsen för om de blir liknande förra gången va ändå det bästa som hänt mig.
    Savanna 2008-11-26
  • LillaFlingan
    DaxIgen skrev 2010-04-01 09:24:01 följande:
    För mig tog det 27 timmar från det att vattnet gick (värkarna började också då) och lilltjejen föddes. Eftersom vattnet gått kunde de inte kolla hur mycket jag öppnat mig, så jag är osäker på vilken del som var latensfas och inte. Skulle gissa på mellan 20-24 timmar.
    hm jag blev förvisso igångsatt, och vattnet gick tidigt, var bara öppen för ett finger då.. men mig kollade dem regelbundet trots vattenavgång.. (hade iof preeklampsi också, så kanske var det därför)...

om jag räknar från vattenavgången tills det att jag var öppen 4cm så tog det 27timmar i latensfas..(från 9.30 till 20.30 på onsdagen så öppnade jag mig inget alls,låg i pinvärkar:S)
  • Spartacus

första barnet kände jag ingen latensfas alls. vatten,propp och värkar startade samtidigt om malin anlände på 6 timmar

den här "förlossningen" har redan pågått i flera dagar... värkar kommer och går, tappen kortas sakta av, proppar flyger och far, idag rätt rejält, och så värkar *suck* tror det här kan bli väldigt långdraget!

hoppas på bättre lycka för dig!

• Spexig

Från att värkarna drog igång till att vi var i aktiv fas (superregelbundet mer än var 3e min) tog det strax över två dygn. Innan dess hade vi värkar med 3-20 minuters mellanrum (oftast 6-10 min).

Svar på tråden Hur lång var eran latensfas???