• Rulltrappa

Fler barn med långsam tandutveckling?

Jo, min yngsta är 16,5 månader och än så länge har 3 tänder poppat upp, de 2 nedre framtänderna samt en hörntand i övre raden. Men läser man statistik ser det ut som att barnen "ska" ha alla 16.

Min äldsta hade ingen turbofart heller, men han hade nog runt 10 tänder iaf i samma ålder.

Hur långsamt kan det gå egentligen? :)

MVH, tvåbarnsmamma med mixerstav

• Svar på tråden Fler barn med långsam tandutveckling?
  • Shmone

Min ena tjej var väldigt sen med tänderna.. hon hade nog också bara 3 vid 16 månader.
    När hon fyllde två år hade hon 8 tänder. Sen kom det ytterligare fyra innan hon var 2,5.
    Hon hann få alla 20 mjölktänder lagom tills hon fyllde tre.

• Melisabeth

Lillan fick 3 st runt året. Sedan kom det ett par till efter ½ år, sen några till ca ½ senare, och så har det fortsatt - nu vid 3 så har hon 16 eller 18 - men de har kommit sådär halvårsvis - några stycken i taget.

För vår det ligger sena tänder i familjen, och jag fick mina "12-års" när jag var 17 år, så vi har varit sena hela vägen. Visdomständerna har börjat komma först nu, uppemot 30.

• Menhir

Visst är det senare än genomsnittet men när tänderna kommer varierar oerhört och som tandläkare tycker jag inte det är anmärkningsvärt sent.

Barn har totalt 20 mjölktänder och vid 3 år har nästan alla fått 16 och många alla 20.

Barn som är EXTREMT sena vill vi hålla koll på, det kan vara ett tecken på mer allmänna (ovanliga) syndrom. Annars är vi mest intresserade av de permanenta  tänderna, faktiskt. De behöver inte vara sena bara för att mjölktänderna varit det, de kan faktiskt komma i normal tid ändå.

Menhir, leg tandläkare

• Rulltrappa

Ja såklart det ska vara 20 mjölktänder och inte 16, räknade inte med de sista kindtänderna, räknade bara de 16 som storebror har. ;)

• Rulltrappa
    Menhir skrev 2010-03-30 20:01:45 följande:
    Visst är det senare än genomsnittet men när tänderna kommer varierar oerhört och som tandläkare tycker jag inte det är anmärkningsvärt sent.Barn har totalt 20 mjölktänder och vid 3 år har nästan alla fått 16 och många alla 20.Barn som är EXTREMT sena vill vi hålla koll på, det kan vara ett tecken på mer allmänna (ovanliga) syndrom. Annars är vi mest intresserade av de permanenta  tänderna, faktiskt. De behöver inte vara sena bara för att mjölktänderna varit det, de kan faktiskt komma i normal tid ändå.Menhir, leg tandläkare
    Tack för ditt (och de andras) svar, det känns tryggt att veta att det kan vara så. :)
Svar på tråden Fler barn med långsam tandutveckling?