• sannzibar

Är det nån som vet nåt ang svartmögel?

Hej min systers lägenhet har blivit utdömd pga svartmögel jag undrar lite om möbler blir skadade av svartmögel? vi fick en tripp trapp stol av henne och jag blev orolig om det möjligen kan finnas mögel på den, så hur funkar det igentligen?

• Svar på tråden Är det nån som vet nåt ang svartmögel?
  • JenLyckan

de enda jag vet är att mögel har sjukt lätt att sätta sig i grejer.. men det beror säkert på hur länge den stått hos henne, samt om den stått i en mögeldrabbad del av lägenheten.. sen brukar mögle lukta väldigt hemskt med( dock visa som inte kan känna lukten) men kan man de så e d ju bara å använda näsan.. 

• Themis

JFGI

www.lfs-web.se/svartmogel.htm

Det finns medel för att döda mögel på utemöbler, men antimögelmedel är väldigt giftiga och jag hade inte velat ha det på nåt som ett barn ska röra vid.

Om det finns mögelsporer på stolen så måste de ändå ha fukt för att växa, annars dör de, så jag hade nog inte bekymrat mig om inte stolen var synligt möglig. Står den ljust och torrt kan det inte hända så mycket, mögel mår inte så bra av direkt solljus heller.

Hade det gällt textilier däremot hade jag kastat dem.

• sannzibar
    JenLyckan skrev 2010-03-31 00:30:01 följande:
    de enda jag vet är att mögel har sjukt lätt att sätta sig i grejer.. men det beror säkert på hur länge den stått hos henne, samt om den stått i en mögeldrabbad del av lägenheten.. sen brukar mögle lukta väldigt hemskt med( dock visa som inte kan känna lukten) men kan man de så e d ju bara å använda näsan.. 
    Tack för ditt svar

Den stog i köket och det var den del som var värsta drabbad, vet ej hur länge stolen kan ha stått hos henne, ska fråga henne imorgon.  stolen luktar inget specilet och det finns inga "prickar" på den
  • sannzibar
    Themis skrev 2010-03-31 00:34:30 följande:
    JFGIwww.lfs-web.se/svartmogel.htmDet finns medel för att döda mögel på utemöbler, men antimögelmedel är väldigt giftiga och jag hade inte velat ha det på nåt som ett barn ska röra vid.Om det finns mögelsporer på stolen så måste de ändå ha fukt för att växa, annars dör de, så jag hade nog inte bekymrat mig om inte stolen var synligt möglig. Står den ljust och torrt kan det inte hända så mycket, mögel mår inte så bra av direkt solljus heller.Hade det gällt textilier däremot hade jag kastat dem.
    Tack för ditt svar

jag ser inga prickar på den iaf,  o känner ingen lukt, den ser ok ut tycker jag, jag blev bara orolig då jag ej visste om den kunde ha drabbats av möglet ifrån lägenheten.
  • loppan6

Hej. Undvik mögel i alla lägen, i synnerhet om det finns barn med i bilden. Vi är en fyrbarnsfamilj som fått lämna allt efter att ha hyrt ett sjukt hus.. Barnen är så sjuka så den äldsta inte ens kan gå i skolan pga innemiljön, all afyra har multipla födoämnesallergier..

Mögel sätter sig i allt poröst material, tyg, trä plast.. Det är bara metall, glas som möjligen kan saneras, dock får man sällan resultatgaranti..

Släpp allt som har kommit från ett mögligt hus.. Till dem som drabbats av Egnahemsbolaget. Tänk på att alla möbler, kläder allt kan vara skadat, Ni kanske inte ens blir bra av byggåtgärderna då giftet kan leva kvar lääääänge!

Svar på tråden Är det nån som vet nåt ang svartmögel?