• Babymom

Dela bostad mm

Hej!

Under de här mån, har det känns väldigt tufft med allt, ekomin tex...Just nu höjjer jag lite betyg/ämen på distans för att ha nån chans för högeskolestudier. Och dom tar så mycket TID, även om det bara är halvtid var det kämpigare än jag trodde...

Förstår inte hur jag ska hinna med ett arbete på sidan av detta/och lyckas få BRA betyg som man vill ha dessutom.

Så när allt kändes hopplöst, började jag fundera på det där med att dela bostad med en annan ensamstående, nån som man verkligen funkar med, i alla fall under "småbarns" åren.

Min mamma gjorde så, men en bra ensamstående vän, och det funkade jätte bra! 

Fördelar, Otroligt mycker mera pengar, man slipper "oroa sig", man hjälps åt, och blir inte helt slut själv, barnet/barnen har någon att leka med :) och man slipper den där ensamheten, som alla vet så växer ju inte bra killar på träd, och att flytta i hop med någon kille kommer jag ligga väldigt lågt med nu i småbarnsåldern främst.
    Man får också tillbaka det där friare livet som man annars inte kan ha som ensamstående, tex, att bara gå ut en 1-2 tim själv och träffa lite vänner, eller vad som helst ni fattar vad jag menar

Några andra som har haft några funderingar på detta?
    Finns självklart massa för och nackdelar men som ensamstående tror jag fördelarna väger över lite :)

//Mamma till Charlie snart 2 år

• Svar på tråden Dela bostad mm
  • Lotten08

Har själv funderat på samma sak. Enda nackdelen/svårigheten är väl att ta sig tiden till att hitta rätt person som man "passar ihop" med och kanske helst då någon som bor i samma område så barnen slipper flytta..Om man inte redan har någon ensamstående vän, då ser jag knappt några nackdelar med att flytta ihop. Men det känns lite läskigt att flytta med allt vad det innebär för att sedan inse att det inte funkar..

Men visst ekonomiskt vore det ju ett jättelyft! Har själv tänkt plugga när min fl tar slut och självklart vore det lättare om man hade ngn att dela hyra och hjälpas åt med barnpassning.

• sd04swa

Hejsan,

Jag tycket att det var en jätte bra ide´om att dela bostad med en annan ensamstående mamma. Jag har oxå tänkt på det väldigt länge. tycker att fördelar överväger nackdelar. Jag läste din inlägg och det var väldigt länge sen. vi verkar ha samma intressen när jag kikade på din blogg. E det fortfarande aktuellt så kan du ju höra av dig.

Vänligen sarah i stockholm

• sd04swa

Hejsan,

Jag tycket att det var en jätte bra ide´om att dela bostad med en annan ensamstående mamma. Jag har oxå tänkt på det väldigt länge. tycker att fördelar överväger nackdelar. Jag läste din inlägg och det var väldigt länge sen. vi verkar ha samma intressen när jag kikade på din blogg. E det fortfarande aktuellt så kan du ju höra av dig.

• Babymom
    Lotten08 skrev 2010-03-31 13:09:57 följande:
    Har själv funderat på samma sak. Enda nackdelen/svårigheten är väl att ta sig tiden till att hitta rätt person som man "passar ihop" med och kanske helst då någon som bor i samma område så barnen slipper flytta..Om man inte redan har någon ensamstående vän, då ser jag knappt några nackdelar med att flytta ihop. Men det känns lite läskigt att flytta med allt vad det innebär för att sedan inse att det inte funkar..

Men visst ekonomiskt vore det ju ett jättelyft! Har själv tänkt plugga när min fl tar slut och självklart vore det lättare om man hade ngn att dela hyra och hjälpas åt med barnpassning.
    hej och sorry att jag svarar så sent, har varit ett himmla krångel med att komma in på familjeliv, då lösenordet aldrig velat fungera. Men nu så! ;)

Håller med dig där...finns klart nackdelar. Men man kanske får försöka göra det så smidigt som möjligt t.e.x att man bor på samma ort, (som du säger), och att man har lika värderingar och levnadsätt är ju A och O. Jag vill t.e.x leva väldigt hälsosamt (ja ja äter godis på lördagar) :) Men ändå, och då blir det ju lite toktigt om man lever med någon som lever på det andra viset och te.x röker, mm (har inga fördommar mot det) men de funkar inte då!

Jo precis!
  • Babymom
    sd04swa skrev 2010-09-28 18:22:18 följande:

Hejsan,

Hej Sara! Vad kul :) Det är fortfarande väldigt aktuellt, ledsen att jag hör av mig nu, har som sagt inte kunnat komma in på familjeliv pga. en massa strul. Vi kanske kan prata mer på msn?

min är miss_dancy@hotmail.com
  • Babymom

Om det är några fler intresserade får ni mer än gärna höra av er eller dela med er av egna tips och erfarenheter av detta.

Bor just nu i Uppsala och smidigast vore det om det gick att dela med någon där, Men är samtidigt jätte nyfiken på att testa på stockholmslivet då jag tycker att de verkar ha lite mer att erbjuda som t.e.x jobb, aktiviter mm, är lite små trött på lill stan måste jag erkänna

Har även släkt där, så det skulle kunna funka bra det med!

• Lotten08

Hejhej!
    Blev sent svar här med! Vet inte om du fortfarande letar  eller så men det vore trevligt ändå att diskutera detta med att dela bostad då jag börjar bli mer och mer intresserad av att göra något som detta.
    Har lagt till dig på msn : )

Svar på tråden Dela bostad mm