• La Lola

Kyckling till påsk? Recept=?

Jaha...det är påsk snart sägs det o då måste man väl äta oxå....
    De traditioner vi hade försvann när mina föräldrar dog för 12 år sen. Så det här med maten...vi brukar käka det vi är sugna på, alltså ingen traditionell påskmat....

Men nu har jag kycklingfiléer i frysen o undrar; vad ska jag hitta på med de då?
    Har googlat (såklart) efter recept men hittar inget bra tycker jag....

Har Du något på lager?

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Svar på tråden Kyckling till påsk? Recept=?
  • La Lola

Ingen alls?

• Danitra

Hmm, kycklingfilé känns lite vardagligt för mig. Men folk brukar ha jättebra recept på det.

Det jag först kommer att tänka på är ungsgrillade fyllda med färskost (typ Cantadou eller vad dom nu heter).
    Annars kan man göra en härlig kycklinggryta - det är lätt att förbereda, gott och ändå lite festligt och mysigt.
    Det här är vår favorit:
    Ingredienser
    1 paket färska kycklingben (900 g) (vi byter till fileer ibland)
    olja till stekning
    0.5 st gul lök, skivad
    3 st vitlöksklyftor, hackade
    2 dl vitt vin
    1 burk hela tomater, hackade
    2 dl vatten
några kvistar färsk timjan
    1 st röd paprika, skuren i bitar
    1 st grön zucchini, skuren i bitar
    1 st aubergine, skuren i bitar
    1 dl svarta Kalamataoliver med kärna
salt, 
    socker och peppar
    hackad persilja
    Gör så här
    1. Bryn kycklingbenen i olja tills de fått fin färg runt om. Lägg i lök och vitlök och bryn ytterligare någon minut.
    2. Häll i vitt vin, tomater, vatten och timjan. Låt koka under lock ca 30 minuter. Bryn zucchini, aubergine och paprika i lite olja och lägg ner i grytan.
    3. Låt koka ytterligare 10 minuter. Lägg i oliver och smaka av med salt, peppar och en nypa socker. Avsluta med hackad persilja.
    4. Servera med nykokt pasta eller ris.
  • La Lola
    Danitra skrev 2010-03-31 16:21:09 följande:
    Hmm, kycklingfilé känns lite vardagligt för mig. Men folk brukar ha jättebra recept på det. Det jag först kommer att tänka på är ungsgrillade fyllda med färskost (typ Cantadou eller vad dom nu heter). Annars kan man göra en härlig kycklinggryta - det är lätt att förbereda, gott och ändå lite festligt och mysigt. Det här är vår favorit: Ingredienser 1 paket färska kycklingben (900 g) (vi byter till fileer ibland) olja till stekning 0.5 st gul lök, skivad 3 st vitlöksklyftor, hackade 2 dl vitt vin 1 burk hela tomater, hackade 2 dl vatten
några kvistar färsk timjan 1 st röd paprika, skuren i bitar 1 st grön zucchini, skuren i bitar 1 st aubergine, skuren i bitar 1 dl svarta Kalamataoliver med kärna
salt,  socker och peppar hackad persilja Gör så här 1. Bryn kycklingbenen i olja tills de fått fin färg runt om. Lägg i lök och vitlök och bryn ytterligare någon minut. 2. Häll i vitt vin, tomater, vatten och timjan. Låt koka under lock ca 30 minuter. Bryn zucchini, aubergine och paprika i lite olja och lägg ner i grytan. 3. Låt koka ytterligare 10 minuter. Lägg i oliver och smaka av med salt, peppar och en nypa socker. Avsluta med hackad persilja. 4. Servera med nykokt pasta eller ris.
    Ja det kanske är vardagligt men jag kan inte komma på något annat.
    Lamm äter vi då inte frivilligt i denna familj.

Tackar för receptet men gryta vill jag nog inte göra.....
  • JuliaåRonjasmammis

Ikväll ska vi göra "vårkyckling", hittepånamn för kycklingefiléer under ost/skinktäcke i ugn.

Salta och peppra filéerna och lägg i ungsform. Finhacka rökt skinka, riv lagrad (om man gillar det) ost, ta så mycket skinka och ost som man gillar, blanda med en stor bytta creme fraiche. Salta ev lite, peppra och smaksätt med hackad persilja, finklippt gräslök och/eller lite fransk senap. Bred smeten över kycklingen. Stek i ugn, ca 175 grader i 45 minuter, kolla så kycklingen är klar inuti.

Till det äter vi ris eller hemmagjorda klyftpotatisar. Gillar man inte persilja/gräslök/senap kan man såklart utesluta det.

Just det, och så har vi smörfräst bladspenat till, salt & peppar, en liten skvätt citron och så tärnad fetaost som får smälta ner lite på slutet.

Märks det att jag gillar ost? {#lang_emotions_wink}

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Mumin80

Detta recept har vi provat någongång, även om jag använde torkad salvia och lämnade bort solrosfröna: http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Recept/?RecipeId=7710

Det blev gott

Annars så kan du ju linda in filéerna i bacon eller parmaskinka och servera med t.ex. en god rödvins- eller balsamicosås och t.ex. en krämig svamprisotto eller nåt annat gott tillbehör och ångkokta grönsaker. Det är ju ganska festligt Balsamicosås har jag ett jättegott recept på, tyvärr inte här dock. Men googla, det jag använder har rödvin, balsamvinäger, honung, schalottenlök, soja och buljongtärning som viktigaste ingredienser vill jag minnas. Reds med maizena.

• mosterYster
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-03-31 16:23:33 följande:
    Ikväll ska vi göra "vårkyckling", hittepånamn för kycklingefiléer under ost/skinktäcke i ugn. Salta och peppra filéerna och lägg i ungsform. Finhacka rökt skinka, riv lagrad (om man gillar det) ost, ta så mycket skinka och ost som man gillar, blanda med en stor bytta creme fraiche. Salta ev lite, peppra och smaksätt med hackad persilja, finklippt gräslök och/eller lite fransk senap. Bred smeten över kycklingen. Stek i ugn, ca 175 grader i 45 minuter, kolla så kycklingen är klar inuti. Till det äter vi ris eller hemmagjorda klyftpotatisar. Gillar man inte persilja/gräslök/senap kan man såklart utesluta det. Just det, och så har vi smörfräst bladspenat till, salt & peppar, en liten skvätt citron och så tärnad fetaost som får smälta ner lite på slutet. Märks det att jag gillar ost?
    Detta recept är vår- eller påskkyckling för mig.
  • JuliaåRonjasmammis
    mosterYster skrev 2010-04-01 10:34:21 följande:
    Detta recept är vår- eller påskkyckling för mig.
    Jasså? Ja, det kanske heter det "på riktigt" också?{#lang_emotions_smile} Gott är det iaf, jag har just svullat på resterna från igiår.
    Mina åsikter är alldeles gratis!
Svar på tråden Kyckling till påsk? Recept=?