• Anonym (Ångest)

Ångest av att vara hemma

Hej.

Jag skriver i Känsliga rummet då jag vill vara anonym med mina tankar.
    Jag är en mamma som födde ett vackert gossebarn för fyra månader sedan.
    Jag trodde att det skulle bli fantastiskt att få vara hemma och detta barn är enormt efterlängtat.
    Han har sedan han kom ut haft en stark vilja och en enorm röstkapacitet som nästan chockerade mig. Tredje dagen på BB började jag känna av förlossningsdepression (fast det förstod jag inte då) och eftersom varken han eller jag orkade kämpa med amningen efter den fruktansvärda förlossning vi gick igenom fick han ersättning nästan omgående. Han var och är ett stort barn som lever livet och äter bra. Han måsr bra, men fortfarande har jag dåligt samvete över att amningen kajkade. Han klarade inte av att ta bröstet utan låg bara och hackade och jag grät och skrek om vartannat när vi skulle kämpa tillsammans.

Nu sitter jag här hemma och bara önskar att han vore äldre, kunde gå och att jag skulle kunna prata med honom på "riktigt". jag känner mig jättehemsk som önskar att han ska vara äldre eftersom jag inte direkt njuter av att vara hemma just nu.

Jag har fått hjälp av BVC, men jag tror att jag tackade för den hjälpen lite för tidigt. Samtidigt orkar och vill jag inte älta med en psykolog igen.
    Jag tycker det är svårt att veta hur jag ska roa min son. Det är skönt när han sover för när han är vaken måste jag underhålla honom hela tiden. Han gillar inte att ligga på mage och att träna på det är jättehemskt. Förra veckan lyckades han vända på sig från mage till rygg en gång, men sedan står det bara still och han vrålar. Han gillar inte sin baby-gym och inte sin baby-sitter heller vilket gör det svårt för mig att kunna göra nadra saker när han är vaken. Bärsjal funkar inte heller; den avskydde han redan när han var nyfödd och BabyBjörn fungerar i ca en kvart.

Jag behöver lite råd på saker att roa min pojke med! Jag tänker inte gå på babysim än i alla fall utan funderar på öppna förskolan. Ångesten river i mig när jag går här hemma och som jag skrev tidigare så önskar jag att han vore lite äldre, kunde sitta gå eller stå, krypa, ja vadsomhelst.

Är jag den enda som känner denna starka ångest? Hur har ni andra gjort? Hur har ni fått hjälp? Jag vågar inte ta upp det med min man igen heller då han tror att allt är frid och fröjd.
    Det kan ju inte bara vara jag i hela världen som känner såhär? Det sista jag behöver nu är skäll av någon supermamma utan snarare råd som ger stöd.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Ångest av att vara hemma
  • Anonym (Jag var där!)

Men gud jag var precis som du! Jag mådde sååå dåligt hela första året. Det var hemsk, hemskt att känna, hemskt att erkänna. Jag ville bort, jag var riktigt deprimerad och eftersom min man knappt var hemma var det ännu värre. Jag hatade det. Verkligen.

Nu är min son 2 år och det är för det mesta underbart att vara hemma. Vi kan göra saker, han pratar, han lär sig saker varje dag och vi sjunger sånger osv. Det är värt det, tillslut. 
    Jag har tyvärr inga tips, eftersom jag själv inte hanterade det. Det är helt enkelt skitråkigt med bebisar, jag tycker inte om bebisar och kommer nog aldrig göra det. BARN älskar jag dock. Men jag tänkte att det känns kanske bättre att veta att det finns fler som du i alla fall. Och det är väl bara att härda ut, eller kräva att pappan tar pappaledighet nu om du ändå inte ammar? 
    Men ja mammagrupper och ÖF och fikadejter med vänner på lunchen var nog min räddning, annars hade jag gått under! Man kan ändå dra med en 4-månaders på en hel del.
  • Jujja

Heej fina du.

Ha NTE ångest, du är inte ensam. Du är enormt stark som vågar skriva om detta. För jag tror nämligen det är supervanligt,men inte många vågar erkänna. 

Jag hade det som dig, en underbar son...fin på alla sätt, men jag mådde skit. Han hade reflux(öppen magmun), jag kände mig isolerad pga alla kräknngar...hann aldrig ta mig iväg någonstans utan att vi var totalt nerspydda o han bara grät.Jag kunde inte heller amma, vilket jag fick otroligt elaka kommentarer för...från folk som inte hade en blekaste om vad vi gick igenom. Sömnbristen gjorde mig deprimerad o elak...ett under att jag har kvar mitt namn på dörren här hemma kan jag säga Idag väntar vi barn nr 2...trodde jag aldrig!!

När han var ca 3 månader vågade jag mig iväg t ÖF för första ggn....o jag kan bara säga: UNDERBART!!!! Lilla fina M som jobbade där såg nog hur d var fatt. Hon hjälpte mig att få kontakt m andra mammor..bli en i gruppen, få prata lite vuxenprat(även om d blev mest barnsnack ibland )Hon lät mig sitta en stund m en kopp kaffe o läsa n tidn medans hon torkade kräks o vaggade min son. Vilket jag ibörjan tackade blankt nej till, varför misstänksam...men det släppte eftrsom hon gav mig tid, underbara människa. Detta blev min räddning, jag var där flera ggr i veckan. Även min mamma hjälpte oss så gott hon hade tid.

Nu idag är sonen 4 år o jag kan lova att det ÄR härligt att han är så stor så vi kan prata ordentligt, göra saker tillsammans som tex: baka, gå på bio, lägga pussel o har det så mysigt. Du har en härlig tid att se fram emot..även om det känns tungt just nu.

Hur du ska göra m resten att han inte vill träna på mage osv....Kan du inte be om hjälp o få lite avlastn, av tex din mamma/svärmor, finns det mölighet t det? Då kommer du ha betydligt mer ork att ha tålamod o träna m honom.

Skriv gärna t min inkorg om du vill.  Stor kram

• Anonym (Ångest)

Tack tjejer!

Att veta att man inte är ensam hjälper lite, lite i alla fall.

• Anonym (Ångest)
    Jujja skrev 2010-03-31 09:50:53 följande:
    Heej fina du.Ha NTE ångest, du är inte ensam. Du är enormt stark som vågar skriva om detta. För jag tror nämligen det är supervanligt,men inte många vågar erkänna.  Jag hade det som dig, en underbar son...fin på alla sätt, men jag mådde skit. Han hade reflux(öppen magmun), jag kände mig isolerad pga alla kräknngar...hann aldrig ta mig iväg någonstans utan att vi var totalt nerspydda o han bara grät.Jag kunde inte heller amma, vilket jag fick otroligt elaka kommentarer för...från folk som inte hade en blekaste om vad vi gick igenom. Sömnbristen gjorde mig deprimerad o elak...ett under att jag har kvar mitt namn på dörren här hemma kan jag säga Idag väntar vi barn nr 2...trodde jag aldrig!!När han var ca 3 månader vågade jag mig iväg t ÖF för första ggn....o jag kan bara säga: UNDERBART!!!! Lilla fina M som jobbade där såg nog hur d var fatt. Hon hjälpte mig att få kontakt m andra mammor..bli en i gruppen, få prata lite vuxenprat(även om d blev mest barnsnack ibland )Hon lät mig sitta en stund m en kopp kaffe o läsa n tidn medans hon torkade kräks o vaggade min son. Vilket jag ibörjan tackade blankt nej till, varför misstänksam...men det släppte eftrsom hon gav mig tid, underbara människa. Detta blev min räddning, jag var där flera ggr i veckan. Även min mamma hjälpte oss så gott hon hade tid.Nu idag är sonen 4 år o jag kan lova att det ÄR härligt att han är så stor så vi kan prata ordentligt, göra saker tillsammans som tex: baka, gå på bio, lägga pussel o har det så mysigt. Du har en härlig tid att se fram emot..även om det känns tungt just nu.Hur du ska göra m resten att han inte vill träna på mage osv....Kan du inte be om hjälp o få lite avlastn, av tex din mamma/svärmor, finns det mölighet t det? Då kommer du ha betydligt mer ork att ha tålamod o träna m honom.Skriv gärna t min inkorg om du vill.  Stor kram
    Vad snällt! Jag inboxar lite längre fram...vågar inte riktigt erkänna vem jag är...skäms väl ändå på något sätt.
    Kram!
  • Anonym (Sara)

Känner också igen mig, min dotter var likadan. Ville inte ligga på mage eller sitta i babysittern eller ligga på golvet etc längre stunder (typ 2 minuter), fick aktivera henne ständigt och var helt slut på kvällarna.

Mycket av hennes frustration försvann när vi började sätta henne i en gåstol runt 5 månader, då kunde hon plötsligt ta sig precis vart hon ville och hon var överlycklig!! Tjöt i extas första veckan o rusade runt precis överallt! Nu är hon 7 månader och kan sitta själv och leka med sina leksaker rätt länge, springer ännu runt i gåstolen som en glad dåre emellanåt. Rekommenderar den verkligen! En hoppgunga är också bra att ha.

• Jujja

Tänkte att det är lättare att skriva mer inbox, men gör det när o om du vill.

Kram o ha en kanonfin Påsk!

Svar på tråden Ångest av att vara hemma