• Lukka

Varför nyser han så ofta?

Har en son på 10 veckor. Ända sedan han var nyfödd har han nysit av och till. Han nyser säkert 1-2 ggr i timmen eller så. Ibland kanske det inte är riktigt så ofta, men ungefär. Alltså det är ?torra nysningar?. Han är inte förkyld och inte ett dugg snorig. Tror inte heller att det är allergi för han har inga andra symptom och verkar må prima. Det är bara som om det kittlar till i näsan på honom och han nyser till och sedan inget mer... Någon som vet varför? Vanligt/normalt??

• Svar på tråden Varför nyser han så ofta?
  • Jefa

De är väldigt känsliga för tex dam och sånt. Så så fort nåt sånt kommer in i näsan nyser de. De sa det på bvc för Emma nös oxå en hel del

• Lukka

Jefa:

Jag städar flera ggr i veckan och försöker hålla så rent som möjligt... Men är det något att vara orolig för eller är det övergående?? Har din Emma slutat nysa nu? Hur gammal är hon?

• Madden

Det e för att de inte kan snyta sig å så själva. Då nyser de istället för att rensa näsan..

• Lukka

Madden:

Jo, så mycket visste jag. Men jag funderar på varför han nyser så ofta. Gör alla barn det eller??

• Mamma76

Min son nös redan på BB, han nös alltså hela tiden så jag fick för mig att han var allergisk mot något men jag fick höra att det var den torra luften som fick bebisar att nysa samt annar som flyger i luften som kommer in i deras små näshål och de reagerar med nysningar. Min son är 1 1/2 år och är fortfarande inte allergisk mot något speciellt och kan fortfarande nysa ofta men när jag tänker efter nyser jag också ganska ofta =)))

• Jefa

Men även hur rent man än har så flyger det ju alltid lite saker i luften som vi oftast inte ser. Nu nyser hon inte alls ofta

• Lukka

Mamma76:

Tack för ditt svar. Gjorde mig lugnare och bekräftade det jag trodde från början

• Madden

Liam har pxå nyst ända sen vi va på BB.. Måste ju få rensa nästan från lite snor som kanske kittlar eller e lite smmuts.. Ser damm eller va det nu e i Liams näsa varje dag som ja tar bort..

• Ulrica80

Kine har oxå nyst sen BB....barn dr sa där att d kan åka upp lite mat i näsgångarna & irritera...Hon nyser fortfarande...& e 3 mån och har just fått in första förskylning....

• blåklint

En barnläkare förklarade för mig (då min dotter oxå nyser/nös mycket) att små barn är väldigt trånga i "näskanalerna" och kan nysa massor....och det är helt normalt.

• Lukka

blåklint:

Vad skönt att höra. Då är säkert allt som det ska!

Svar på tråden Varför nyser han så ofta?