• Klant och Fjant

Valerina forte?

Mina sömnproblem är tillbaks :S

Jag har ADHD-diagnos, som gör att jag har insomningssvårigheter. Men de senaste åren har jag varit så trött att jag somnat ändå.
    Har "skyllt" detta på kära sonen som jag är ensam med, men det visade sig att jag har en underfunktion på sköldkörtlen och haft detta i många, många år. Och det är dels det som gjort mig så trött.

Men! Nu har jag fått levaxin och tagit det i 1 vecka nu. Och nu lider jag inte av den tröttheten längre. Nu har jag istället svårt att somna igen :S

Har telefontid med min läkare först om 2 veckor, så tänkte om man kunde prova Valerina forte tills dess?

Men hur är man dagen efter, är man som i dimma?
    Kan man vakna under natten ifall det skulle behövas?

• Svar på tråden Valerina forte?
  • Bluemint

Jag har provat Valerina Forte (receptfritt på Apoteket, det är den du menar va?) ett par gånger och ibland har det funkat och ibland inte alls. Jag har tagit maxdosen och inte somnat på flera timmar ändå, så det beror nog på dagsformen. Har aldrig känt mig dåsig eller konstig dagen efter och har vaknat mitt i natten fastän jag tagit piller.

MEN, får jag väl lov att säga, så har jag ingen diagnos utan har tagit sömnpiller för att jag har svårt att sova ensam när min sambo har jobbat natt OCH jag har inte blandat dem med något annat läkemedel. Sånt kan ju vara bra att kolla upp innan man börjar knapra =)

• Yrrepyrr

Om du tar ADHD medicin så bör du kolla med läkare först då Valerina forte påvärkar hjärtat litegrann i och med det är lugnande.

Bamba mamma..
  • Malleh

jag brukar sova rätt hårt, skulle isf inte tagit fler än 2 tabletter om du skulle behöva ta dem.
    Men jag hr varit pigg dagen efter iaf.

• Klant och Fjant
    Yrrepyrr skrev 2010-03-31 14:32:58 följande:
    Om du tar ADHD medicin så bör du kolla med läkare först då Valerina forte påvärkar hjärtat litegrann i och med det är lugnande.
    Tar ingen ADHD-medicin, sömnen blir ännu mer hopplös då {#lang_emotions_undecided}
  • Klant och Fjant
    Bluemint skrev 2010-03-31 14:29:35 följande:
    Jag har provat Valerina Forte (receptfritt på Apoteket, det är den du menar va?) ett par gånger och ibland har det funkat och ibland inte alls. Jag har tagit maxdosen och inte somnat på flera timmar ändå, så det beror nog på dagsformen. Har aldrig känt mig dåsig eller konstig dagen efter och har vaknat mitt i natten fastän jag tagit piller. MEN, får jag väl lov att säga, så har jag ingen diagnos utan har tagit sömnpiller för att jag har svårt att sova ensam när min sambo har jobbat natt OCH jag har inte blandat dem med något annat läkemedel. Sånt kan ju vara bra att kolla upp innan man börjar knapra =)
    Vad bra att höra. Fick atarx ett tag, men var som en zombie dagen efter och inget hade kunnat väcka mig under natten! Men då var det för ångest också.
  • Bluemint

Ja, man vill ju inte vara helt väck vare sig under natten eller dagen efter. Sen får man väl alltid tänka på att man kan reagera olika på samma läkemedel beroende på hur mottaglig man är.

• Klant och Fjant

Jag köpte dom den dagen och har provat nu 2 nätter. Jag har somnat snabbt och sovit underbart hela natten. Och vaknat pigg dagen efter. Helt underbart!

• Klant och Fjant
    garib skrev 2010-04-02 22:41:15 följande:
    Hur manga tabletter har du tagit innan du lagt dig
    2 st och det känns lagom. Står 2-3 på paktet.
Svar på tråden Valerina forte?