• Tikovka

Helkaklat badrum, är det lättstädat?

Helkaklat badrum verkar bli mer och mer vanligt. Men är det praktiskt? Tänker på alla fogar, blir det inte mögel i dem i ett badrum, som så ofta är fuktigt?

Hur städar ni era helkaklade badrum? Räcker det med såpa och vatten? Vill ju gärna städa miljövänligt...

• Svar på tråden Helkaklat badrum, är det lättstädat?
  • Pappa G

Har man så fuktigt att det bildas mögel i fogarna, så har man för dålig ventilation.

Duschutrymmet städas med särskilt badrumsrengöringsmedel. Golvet våttorkas med vatten och diskmedel. Övriga väggytor torkas med lätt fuktad mirakeltrasa (någon gång per år).

• Joico

Jättelättstädat! Jag älskar det! Vi dammsuger och våttorkar golvet och så kör vi med våt trasa på väggarna lite då o då.

• Suzy QX

Fogar blir ju alltid lite skitiga tillslut, men de har kommit på att göra fogarna i en mer smutsliknande färg redan från början så att det inte syns lika väl som förr när de gjorde alla fogar vita.

I huset jag köpte så satte de kakel på alla väggar, men gjorde plastmatta på golvet (med värmeslingor under). Jag tycker detta är väldigt lättstädat. Plastmatta är ju trots allt lättare att hålla rent än klinker med fog.

Och om man nu ändå vill ha klinker på golvet, så välj då stora plattor så fogarna blir färre.

• johandra

Nej det är skitjobbigt om man jämför med matta!

Vad ni än gör så ta inte svarta fogar...dom är helt hopplösa och ser konstant smutsiga ut

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Tikovka

Tack för svaren! Svarta fogar ska undvikas! : )

• Söta Nasse

lättast att hålla rent är ju helt klart våtrumsmatta, men kakel är ju så mycket snyggare.

vi kör med h2o moppen på fogarna. blir perfekt då

♥ Flyttat till Täby ♥
  • DHF

Trodde faktiskt att helkaklat var standard numera.
    Städningen kan jag inte uttala mig om, men med tanke på att alla badhus har kaklat och inte mattor så borde det väl vara en indikation på att det är att föredra. 

• Suzy QX
    DHF skrev 2010-06-18 14:21:16 följande:
    Trodde faktiskt att helkaklat var standard numera.
    Städningen kan jag inte uttala mig om, men med tanke på att alla badhus har kaklat och inte mattor så borde det väl vara en indikation på att det är att föredra. 
    Badhus har det pga hållbarheten. Sett när de gräver fram gamla badhus från rom?
  • Trevlig eftermiddag
    Tikovka skrev 2010-03-31 10:47:06 följande:
    Helkaklat badrum verkar bli mer och mer vanligt. Men är det praktiskt? Tänker på alla fogar, blir det inte mögel i dem i ett badrum, som så ofta är fuktigt?

Hur städar ni era helkaklade badrum? Räcker det med såpa och vatten? Vill ju gärna städa miljövänligt...
    Hellre synligt mögel/skit än i dåld skit. Man får inte dåld skit i kaklad badrum, men man får osynligt skit i väv och anna skit som man egentligen inte önskar sig.
Svar på tråden Helkaklat badrum, är det lättstädat?