• Anonym (Torris?)

Fick du problem med torra slemhinnor efter förlossningen?

Jag fick min son för 6 veckor sen och ammar på heltid. För ca 1 vecka sen fick jag en olidlig sveda i underlivet. Funderar på om detta kan bero på torra slemhinnor efter förlossningen. Har läst att det är vanligt. Nån som känner igen sig och hur behandlar man det?

• Svar på tråden Fick du problem med torra slemhinnor efter förlossningen?
  • middiz

Hej!

Jag hade supermycket problem med torra slemhinnor efter andra barnet.
    Det sved, brände och kliade..det var verkligen fruktansvärt! Iband sved det så jag höll på att kräkas!
    Var nere hos BM på efterkontroll och fick veta att jag i princip inte hade några slemhinnor alls.
    Fick utskrivet nån medicin (vagiator, för kvinnor i klimakteriet finns även receptfritt på apoteket) som jag skulle ta ett par gånger om dagen..men jag kände att det där kan jag ju inte hålla på med så jag började smörja med babyolja (barnängen) och det blev mycket mycket bättre!
    Nu är det snart 10 månader sen förlossningen och jag behöver bara smörja mej efter duschen nu!
    Prova olja först och om det inte funkar så rekommenderar jag dej att ringa BM och kolla!

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Anonym (jag med)

Hade också torra slemhinnor efter förlossningen och hade ont och kunde inte ha sex, men jag snittades så förlossningen i sig hade det inte med att göra (eller ja, möjligtvis hormoner då). Det gick över när jag slutade amma så det var väl hormonellt på ett eller annat sätt.

• middiz
    Anonym (jag med) skrev 2010-03-31 15:25:21 följande:
    Hade också torra slemhinnor efter förlossningen och hade ont och kunde inte ha sex, men jag snittades så förlossningen i sig hade det inte med att göra (eller ja, möjligtvis hormoner då). Det gick över när jag slutade amma så det var väl hormonellt på ett eller annat sätt.
    Ja det är hormonellt, det är jättevanligt att få torra slemhinnor när man ammar!
    Glömde skriva att jag också ammar!
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Anonym (Torris?)

Aha, det låter ju som mitt problem. Ska börja smörja med barnolja. Var hos gyn på återbesök och hon rekomenderade nån receptfri salva med östrogen. Ska köpa imorgon och prova.

Svar på tråden Fick du problem med torra slemhinnor efter förlossningen?