• augustibruden

    Tips på land för oss med hög ålder

    Vi är 39 resp. 42 och håller precis på med hemutredning.
    Vi är med i BFA men funderar på en organisation till. 
    Jag skulle behöva lite tips på länder som accepterar högre ålder och som går fort eftersom det är inte säkert att vi får förnyat medgivande om 2 år då min man är 44 år.

     

  • Svar på tråden Tips på land för oss med hög ålder
  • vem vet

    Någon skrev i en annan tråd att det kanske är på gång att medgivandena ska bli giltiga i tre år istället för två och att detta möjligen skulle införas från 1 juli i år. Det är kanske idé för er att kolla upp och eventuellt vänta in de nya reglerna så att ni får ett medgivande som är glitigt i tre år?

  • basketmia

    Om ni passar in på övriga krav och kan tänka er ett barn med särskilda behov så går 72-timmarslistan med barn från Kina ganska snabbt. Från vårt medigvande tills dess att vi var hemma med sonen tog det 10 månader.

    Kraven är (från FFIA's hemsida):


    "Par, som är gifta. Ej ensamstående.


    Sökande ska ha varit gifta minst 2 år, om någon av de sökande varit gift tidigare ska det nuvarande äktenskapet ha varat minst 5 år. Max två tidigare äktenskap.


    Ingen av makarna får vara yngre än 30 år eller äldre än 50 år när adoptionsansökan registreras i Kina. För de familjer som ansöker om adoption av barn med särskilda behov är den övre åldersgränsen 55 år.


    Bägge makarna ska ha en BMI som är under eller lika med 40.


    Övriga hälsokrav:


    Sökande får inte ha någon allvarlig sjukdom som kräver livslång medicinering och/eller som kan förkorta livslängden. Klargörande och positivt läkarintyg krävs om sökande medicinerar mot någon sjukdom


    Sökande får inte ha någon infektionssjukdom, eller HIV


    Inga psykiska sjukdomar eller t ex ångest som krävt medicinering de senaste 2 åren.


    Inga allvarligare syn- eller hörselskador eller rörelsehinder


    Sökande får aldrig ha haft någon malign tumör 


    Har någon av makarna gjort en organtransplantation ska det ha gått minst 10 år sedan dess


    Övrigt


    En av makarna måste ha en tillsvidareanställning.


    Familjen skall ha en årsinkomst som motsvarar minst 10.000 USD per familjemedlem, det nya adoptivbarnet inkluderat. Familjens nettoförmögenhet skall motsvara minst 80.000 USD.


    De sökande ska ha minst gymnasiekompetens eller yrkesutbildning på motsvarande nivå.


    Den sökande familjen får ha max fem barn under 18 år i hemmet, inklusive det barn som ska adopteras."

  • Pulkåkarn

    Kolla med Bfa om ni stämmer in på Taiwan 0-4 år/sn/ syskongrupper. Kort kötid och möjlighet att vara ngt äldre. Dock andra hårda krav. 

  • en glad
    vem vet skrev 2010-03-31 13:32:01 följande:
    Någon skrev i en annan tråd att det kanske är på gång att medgivandena ska bli giltiga i tre år istället för två och att detta möjligen skulle införas från 1 juli i år. Det är kanske idé för er att kolla upp och eventuellt vänta in de nya reglerna så att ni får ett medgivande som är glitigt i tre år?
    Om det blir ny lag på tre år så är den omöjligt genomförd till 1 juli! Remisstiden går ut i juni, sedan skall en prop skrivas och behandlas i riksdagen tidigast i höst. Optimistiskt kan det tidigast bli jan 2011 (om ändringen ens går igenom!)!
  • Parsley

    Hej!


    Jag vet inte om det här hjälper någon, men såhär skrev AC till mig ang. förlängt medgivande:
    "Det finns ett betänkande som föreslår att medgivandet ska gälla 3 år. Just nu är det remisstid som pågår fram till i juni. Därefter ska det läggas en proposition så det kommer säkert att dröja innan en ev lagändring kommer."





  • princess77

    Kolla Barnens vänner,dom söker nu pilotfamiljer till Sri lanka,hög ålder och tidigare barn i familjen är inga problem,
    detta gäller medgivande ålder 0-6 år och barn med särskilda behov.

  • M2003

    Lite äldre barn från Taiwan borde gå ganska snabbt! Ni står ju som sökande från BFA som har Taiwan. Säg att ni kan tänka er en 4 åring och kan ni dessutom tänka något SN kan det gå väldigt snabbt till BB. Lyssna med BFA.
    Taiwan är ett bra land att adoptera ifrån och det verkar komma ganska många barn därifrån. Hur länge har ni stått som sökande till Taiwan?
    jag tänker att ni borde ha världens möjlighet därifrån förutsatt att ni matchar de andra kraven från landet.

  • majsalotta

    Vi är också lite äldre (38 och 43), har kort äktenskapstid och hade några års kötid i AC när vi var klara med vår utredning. De länder vi passade in på och fick vi ställa oss i kö för Etiopien, Nigeria och Indien . BFA, som vi nyss hade blivit medlemar i tipsade om Slovakien, Bulgarien och Litauen (tror jag). Det blev Etiopein för oss och vi reser förhoppningsvis innan sommaren.

    Jag tyckte det var lite svårt att få koll på vilka länder som vi passade in på, vi föll bort från många länder pga kort äktenskap, i andra länder var vi för gamla, något land för dålig ekonomi etc.

    Ring och prata med de olika organisationerna och fråga vilka länder de har som ni kan passa in på utifrån de regler som gäller nu och utifrån era förutsättningar. Fundera också ordentligt kring ålder på barnen och eventuella speciella behov - med hög ålder och kort kötid kan det öka era chanser mycket!

  • ker70

    Hej Majsalotta!

    Skönt att höra att det finns någon som faktiskt är på vär till Etiopien! Vi har köat sen -06 och väntar förtvivlat på att det ska hända något i landet så det börjar röra på sig igen! Spännande att ni kanske kommer iväg innan sommaren!

  • majsalotta

    Ker - vi har varit öppna för syskonpar och lite äldre barn (ej fyllda sex) och fick därför skicka vår ansökan i höstas trots att vi inte stod högst upp i kön i Sverige. Jag tror att det fortfarande kan vara så att de med syskonmedgivanden kan skicka tidigare och att de riktigt långa väntetiderna är för de som vill ha riktigt små barn. Vilken ålder på barn är ni öppna för?

  • augustibruden

    Majsalotta: Helst barn upp till 4 år.  Vi börjar mer och mer fundera på att ta syskon för då går det ju fortare har vi förstått. Det gäller ju bara att få medgivande för det också. Vi har precis gått med i FFIA också. 

  • Emeli

    Av FFIA:s länder är det bara sn-barn från Kina och Kenya som kan gå hyfsat fort. Om ni passar in på kraven kan dessa länder vara realistiska alternativ. Det är dock ytterst sällan det kommer syskonpar, i så fall tvillingar, från Kina. Från den relativt nya kontakten Kenya har jag inte hört att det har kommit några syskonpar.  Colombia och Thailand, och troligen även Indien tar för lång tid.

    Det är möjligt att ni passar in på flera av BFA:s länder men väntetiderna kan vara långa i många fall. Hur lång kö-tid har ni? Kenya går ju fort även där. Ta en realistisk diskussion med BFA.

  • M2003

    Rätta mig om jag har fel men Kina har väl börjat att ta tid även om man skall adoptera SN-barn nu? Våra bekanta fick vänta 2½ år på BB och den andra familjen 2 år. De kom hem för ett halvår sedan ungefär. Väntan var ganska svår för dem, eftersom de trodde att det skulle gå fortare med SN-barn än vad det verkligen gjorde. Vad jag förstår är det så många nu som står i kö för SN-barn att väntan också på dem blivit lång om man inte kan tänka sig ett mer allvarligt handikapp hos barnet.
    Kenya är ju en spännande ny kontakt för FFIA.
    Hur som helst hoppas jag att TS skall snabbt komma till skott och få sitt efterlängtade barn oavsett varifrån det kommer. Mitt råd är egentligen, som ni säkert redan gör, lyssna med organisationerna, men ställ dem mot väggen så ni får en bättre tidsuppskattning än deras vanliga glättiga svar avseende väntan. Ett felaktigt landval kan ju innebära att ni faktiskt blir utan barn så nu måste ni tänka strategiskt så att ni inte plötsligt står där och är för gamla!

  • M2003

    Hur länge har ni varit medlemmar i BFA?
    Passar ni in på Taiwans krav?
    Passar ni in på Kenyas krav och skulle ni kunna stanna så länge som det krävs i landet, runt 6-8 månader?

  • augustibruden

    M2003: Vi har varit medlemmar i BFA ca 5 månader och vi passar in på Taiwans krav så det är något vi har börjat kolla på.
    Tyvärr kan vi inte vara borta så länge i Kenya för vi har hus, hund och katt.

    Jag har pratat med FFIA som vi precis har blivit medlemmar i och hon tyckte att vi ska försöka få medgivande för syskon. Då går det hyfsat fort till tex Colombia.
    Får man syskonmedgivande går det fortare med Slovakien på BFA tror jag.

  • Emeli

    FFIA har ju bara kontakt med ICBF i Colombia (AC har kontakt med 7 privata barnhem+ICBF). Varken AC eller FFIA har någon väntetid i Sverige innan man får skicka sin ansökan till ICBF, men därefter kan det som sagt ta lång tid. Den svenska organisationen har inget som helst inflytande på väntetiden. Det brukar ta lång tid att få bb från ICBF, även om undantag finns. Dessa undantag kan gälla vid adoption av biologiska syskon, äldre barn eller barn med särskilda behov. Mycket beror på hur en ansökan ser ut. Om ni kan tänka er ett syskonpar där barnen är lite äldre kan det kanske gå fortare. Ytterligare en aspekt är era åldrar. ICBF brukar föredra unga föräldrar, åtminstone till de yngsta barnen. AC redogör tydligt för deras placeringsprinciper på sin hemsida. FFIA är otydligare. Det är dock samma kontakt och samma principer gäller. Fundera noga på om ni är beredda att adoptera två barn på samma gång som är fem år eller äldre. Har ni tillräcklig erfarenhet av barn? Orkar ni? Har ni råd och möjlighet att stanna hemma båda två så länge det behövs?

    M2003 skriver något väldigt viktigt i inlägg 13: ställ dem mot väggen så ni får en bättre tidsuppskattning än deras vanliga glättiga svar avseende väntan. Ett felaktigt landval kan ju innebära att ni faktiskt blir utan barn så nu måste ni tänka strategiskt så att ni inte plötsligt står där och är för gamla!

    Slovakien tycks det komma en hel del barn ifrån, inte minst syskonpar. Här på fl brukar ett par familjer hålla till som nyligen har adopterat därifrån. Camaro girl har nyligen har fått barnbesked.

    Taiwan är troligen ett av de bästa tipsen just nu. Sydafrika genom AC är ytterligare en kontakt som kanske skulle kunna fungera.

    Allra snabbast bör det gå om ni kan tänka er att adoptera något av alla de barn som organisationerna söker föräldrar till och ni stämmer in på de krav som landet ställer. Barnen hittar ni på hemsidorna. Just nu söker t.ex. BFA föräldrar till 7 barn från Taiwan, bl.a. en (såvitt man vet) frisk och normalutvecklad pojke född 2005.

  • mor till två kina tjejer

    Tid för SN-barn från Kina.
    Väntetiden för SN-barn från Kina beror på vilka SN du/ni accepterar. Det vanligaste SN är LKG-spalt. Kina släpper sin lista med SN-barn en gång i månaden och då bokar organistionerna barn.
    Vi blev matchade med vårt barn månaden efter att vi skickat vår SN-ansökan till vår organisation. 5 månader efter matchningen var vi hemma med vårt barn.

  • M2003

    Återigen , Taiwan är duktiga på att lämna ut barn till Sverige nu. Adoptionerna har verkligen kommit igång därifrån. Taiwaneserna gillar Sverige och våra hemutredningar. Vänner är med på en Taiwanlista om ni är seriösa - kolla vem det är ni skall maila i så fall här på FL för mer info om Taiwan och adoptioner där i från. Har ni ett medgivande och kan tänka er tex en 4-åring så kan det gå väldigt snabbt!
    Men som sagt prata med BFA.

  • JoJo71

    Hejsan!
    På BFAs hemsida står att det inte är någon väntetid i deras register vid medgivande 0-5år, vet inte vad ni kan tänka er, äktenskapslängd och sambotid är ju något som definitivt påverkar vilka alternativ man har.
    Vi är 39(40 i höst) och 42 år har precis fått förfrågan om att ansöka till Tjeckien  (vi tacka ja) där de tydligen just nu söker par med högre medgivanden samt att de ser positivt på att man som vi är "lite äldre". 
    Vi är även medlemmar i AC där vi stått i kö sedan aug 2008. Hos BFA har vi köat sedan Feb 2009.
    Kan ni tänka er "sn-barn" så är väl Kina och Bulgarien heta tips

    Lycka till !
      

Svar på tråden Tips på land för oss med hög ålder