• Selfish Geene

Borde det vara lagligt att skära bort bröstvårtorna från sin bebis?

Jag vänder mig främst till de som tycker att föräldrar har rätt att könsstympa (aka "omskära") sina söner.

Skriv varför du/varför du inte tycker att det borde vara lagligt att amputera de kroppsdelar som barnet inte har ett direkt behov av.

Om du svarar "ja" på ts, vill jag att du skriver under vilka omständigheter som amputationer är ok, och om det finns situationer då föräldrarna inte har rätt att manipulera sina barns kroppar.

Finns det kroppsdelar som ska vara "fredade" från stympning? (tex ansiktet) i så fall, varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 09:55
    varför är det ingen som svarar?
    Är frågan för absurd för att du ska bemöda den med ett svar? Eller inser du att du inte kan försvara den ena formen av stympning men fördöma den andra?

Jag tycker att eran ovilja att bemöta ts är ett tydligt bevis för att ni egentligen inte alls kan försvara att föräldrar skär bort kroppsdelar från sina barn.

Den som inte försvarar föräldrars rätt att skära av sin sons bröstvårtor kan inte heller på ett rationellt sätt försvara rätten att skära bort hans förhud.

• Svar på tråden Borde det vara lagligt att skära bort bröstvårtorna från sin bebis?
  • Linda1976

Underbar ts. Själv är jag emot all stympning förstås, men tydligen så får man göra det mesta i religionens namn. Spännande tråd detta blir...

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anatha
    Selfish Geene skrev 2010-03-31 14:00:44 följande:
    29 klick men inga svar....
    Förmodligen för att de som vill skära bort kroppsdelar på sina spädbarn inte kan försvara det om det är andra kroppsdelar än de de normalt skär bort. Det är tydligen skillnad på kroppsdel och kroppsdel.
  • Selfish Geene
    Anatha skrev 2010-03-31 14:11:20 följande:
    Förmodligen för att de som vill skära bort kroppsdelar på sina spädbarn inte kan försvara det om det är andra kroppsdelar än de de normalt skär bort. Det är tydligen skillnad på kroppsdel och kroppsdel.
    Så är det nog...
    De flesta reagerar inte särskilt starkt på omskärelse, men det beror nog mest på att vi är vana vid det.
    (men jag kan tänka mig att idén resulterade i mer än ett höjt ögonbryn när den först presenterades "Vi ska skära bort vad då för något!?!?")
  • Selfish Geene

85 klick.
    är det verkligen ingen som är för omskärelse som kan ge sin syn på den här saken?

• Linda1976

Med en så "jobbig" ts är det ingen som vågar svara.

Ska nog starta en sekt där huvudritualen är att skära huvudsvål och lilltår av kidsen. För då gör man det  I RELIGIONENS namn, halleluja!! Nån som vill joina, anyone?? Nä, trodde inte det
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Selfish Geene
    Linda1976 skrev 2010-03-31 19:06:10 följande:
    Med en så "jobbig" ts är det ingen som vågar svara. Ska nog starta en sekt där huvudritualen är att skära huvudsvål och lilltår av kidsen. För då gör man det  I RELIGIONENS namn, halleluja!! Nån som vill joina, anyone?? Nä, trodde inte det
    man tycker att det skulle vara lättare att acceptera att skära bort pojkbebisarnas bröstvårtor, de fyller ju ingen kroppslig funktion, till skillnad från förhuden som skyddar ollonet
  • Mornie Alantie

Intressant är också att kupering av hundar är otillåten i Sverige, om det inte finns en medicinsk orsak. Betyder det att man värderar hundar högre än spädbarn? Eller är det bara för att ingen religion är inblandad i fallet med hundar?

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Selfish Geene
    Mornie Alantie skrev 2010-03-31 19:57:20 följande:
    Intressant är också att kupering av hundar är otillåten i Sverige, om det inte finns en medicinsk orsak. Betyder det att man värderar hundar högre än spädbarn? Eller är det bara för att ingen religion är inblandad i fallet med hundar?
    eller att religiösa fanatiker skrämmer lagstiftarna mer än hundägare gör..
  • Denebola
    Selfish Geene skrev 2010-03-31 19:53:39 följande:
    man tycker att det skulle vara lättare att acceptera att skära bort pojkbebisarnas bröstvårtor, de fyller ju ingen kroppslig funktion, till skillnad från förhuden som skyddar ollonet
    Intressant TS, ska bli spännande att se hur tråden utvecklas.

Att skära bort bröstvårtorna på småpojkar kanske bara är bra, då slipper de skav från tröjan sen om de bli löpare
    Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
  • Hugful80

Nej verkligen inte. Lika lite som all annan stympning av barns kroppar bör vara.
    Förlegade barbariska riter utförda i någon stollig religions namn betackar jag mig för.

• Selfish Geene

225 klick! Någon som är för omskärelse måste ha läst ts!

Har ni verkligen inga argument för varför det är ok/inte ok att skära bort bebisens bröstvårtor??

Om ni tycker att det är rätt att skära bort bebisens förhud, men ryser vid tanken på att göra samma sak med hans bröstvårtor. Då tycker jag att ni borde ta en allvarlig funderare på hur religiös fanatism påverkat era liv och ställningstaganden.

• Geiisha

Nej, det borde vara lagligt att lemlästa föräldrar som ens får för sig något så dumt.
    Kanske att ta i lite, men för sjutton!? Hur tänker folk??
    Patetiskt att ställa sig bakom religionen bara för att göra illa sina små barn.

• gumtree
    Hugful80 skrev 2010-03-31 22:19:07 följande:
    Nej verkligen inte. Lika lite som all annan stympning av barns kroppar bör vara. Förlegade barbariska riter utförda i någon stollig religions namn betackar jag mig för.
    Håller med fullständigt!
  • gumtree

Tror ingen svarar för att de inom sig bedrar sig själva med nåt liknande detta:

"Men det är ju inte ALLS samma sak"

Och sen går de igenom alla sina absurda skäl till varför det är bra med omskärelse.

Svar på tråden Borde det vara lagligt att skära bort bröstvårtorna från sin bebis?