• thatisgreat

Tårta 1-åring! recept?

Nu fyller dottern snart ett år! vi ska ha kalas här hemma och har beställt tårtor. 
    Men jag skulle helst inte vilja att dottern åt tårtan, därför vill jag baka något litet, speciellt bara just för henne
    Har ni några tips, idéer eller recept?
    Det måste inte vara tårta, det kan vara någon annan slags liten bakelse eller något.
  • Svar på tråden Tårta 1-åring! recept?
  • Jezamine

Varför får hon inte smaka eran tårta?

Avstängd tills vidare
  • thatisgreat
    Vi har inte börjat ge henne socker än. Ingen jättestor sak, skulle jag inte hitta något annat alternativ så får hon självklart smaka tårtan, men helst vill jag inte det.
  • CarlHerman

Vi gjorde pannkakstårta när sonen fyllde 1. Går att fylla med grädde, banan, bär eller annat gott.

• canmamma

Har ni introducerat ägg och mejeriprodukter? Då kan ni baka en banankaka - den blir god även utan tillsatt socker. Mosa 4 (mycket) mogna bananer och blanda med 1 ägg och 75 g smält smör. I en annan skål blandar du 4 dl mjöl, 2 tsk bakpulver och (om du vill) 2 tsk kanel. Rör ihop ordentligt och snabbt. Häll i smörad och bröad form. Grädda ca 1 timme i 200 grader tills en sticka är torr om den sticks i mitten av kakan. Grädda inte för länge för då blir kakan torr så jag brukar börja kolla om den är klar efter 45 minuter eller så. Bananer kan ju ha så olika storlek... Kan serveras som den är eller dekoreras med grädde och frukt. (Ursprungreceptet innehåller 1/2 dl socker men jag tycker att den är smarrig även utan. Särskilt om bananerna är riktigt mogna.)

• canmamma

Banankakssmeten kan även gräddas som muffins i stora muffinsformar. Det tar då 18-20 minuter i ugnen.

• La Lola
    thatisgreat skrev 2010-03-31 16:16:27 följande:
    Vi har inte börjat ge henne socker än. Ingen jättestor sak, skulle jag inte hitta något annat alternativ så får hon självklart smaka tårtan, men helst vill jag inte det.
    Fast om hon äter socker en endaste gång så händer det ju inget speciellt å andra sidan.
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ninnione

vi bakade lättsockrade muffins som vi hade mängder av bär o frukt i o runtomkring med en lietn klick osockrad grägge.

annars om man vill ha det helt osockrat kan man ju skippa muffinsen o bara ta bär(frukt o lite grädde.

Svar på tråden Tårta 1-åring! recept?