• Idun

Hur gör ni med blöta och sandiga kläder?

Japp nu är våren här! Härligt- men skitigt blir det. 

Min son är en sån som formligen älskar att vara ute och badar i vattenpölarna samtidigt som han häller sandvatten över sig. Kontentan är kaos varje eftermiddag. Han är ett sandmonster
    Igår var jag och köpte ett par galonbyxor till så att vi har två par- men det räcker ju inte!
    Hur gör ni andra? Hänger ni bara upp och låter torka och på igen. Problemet är ju då- var? Vi bor i lägenhet och har ingen egen tvättmaskin. Nu har jag sköljt upp kläderna på em och hoppats att de är torra till dan efter. 
    Tips mottages tacksamt! 
  • Svar på tråden Hur gör ni med blöta och sandiga kläder?
  • Pethrelita

Vi sköljer av dem i badkaret och sen låter dem hängtorka.

• Idun

Smart. Vi har ju dock inget badkar...men det är typ så jag gör fast i handfatet. Men hinner det alltid torka till dan efter för dig? 

• April Mamma
    Pethrelita skrev 2010-03-31 17:30:15 följande:
    Vi sköljer av dem i badkaret och sen låter dem hängtorka.
    instämmer =)
  • Pethrelita

Ja, vanligt regnställ och överdragsbyxor torkar snabbt hemma hos oss. Även overallen torkar på 12 timmar.

• strojes

Om galonisar bara är våta och sandiga hänger jag upp de på tork och sedan borstar jag av sanden. Kör dem i tvättmaskin på helgen (utan centrifug).

• Analoga

Nu har jag ju en tjej som inte skitar ner så enormt mycket, men skitig blir hon ju oundvikligen eftersom det är så lerigt och skitigt ute nu.

Jag brukar slänga dem i maskinen, men vi har ju egen, så är de torra och rena till nästa dag.

Svårt när du inte har egen tvättmaskin...har du någon balkong då? I så fall kan du ju låta dem torka där och sedan kanske du kan sopa av det värsta gruset/sanden?

• Idun

Balkong har jag Ja, det är ett alternativ. Ska testa om det hinner torka eller om det är för fuktigt ute. 

• strojes

Jag brukar vränga galonisar ut och in innan jag hänger upp de så torkar insidan lite fortare, om utsidan är lite blöt fortfarande på morgonen gör ju inte så mycket.

• Cillisen

Vi lägger ut jacka, överdragsbyxor, skor och galonisar på balkongen eller lägger dem i badkaret. Vi bor också i lght och har ej tillgång till maskin så ofta. När de e torkade borstar vi av gruset från kläderna och sen får han ha de igen till nästa gg vi tvättar.
    Han har iofs 3 par galonisar och två set med jacka/överdragsbyxor så han har lite att byta mellan.

• mammamutilltre

Hänger upp och låter torka sedan borsta av, ibland skölja med duschen.
    Och tvätta i maskin nån gång i veckan. Går ju inte tvätta kläderna varje dag.

• trolltriss

tvättar inte ytterkläder en gång i veckan, kanske en gång per månad.... duschar av och hängtorkar, tar bort fläckar med yes och borstar av sand...

• Leora

Jag duschar bara av det värsta och låter de hänga i badrummet över natten. Sen tvättar jag de när de ser för jävliga ut.{#lang_emotions_embarassed}

• trolltriss
    Leora skrev 2010-03-31 21:30:37 följande:
    Jag duschar bara av det värsta och låter de hänga i badrummet över natten. Sen tvättar jag de när de ser för jävliga ut.
    jag menade så...
  • Maggiepuh

Hänger på tork, borstar/skakar av, tvättar när de ser riktigt skitiga ut (max 1 ggr/mån).

• Idun

Ska skaffa mig en borste så jag kan borsta av på balkongen!

• Muppmamma
    Idun skrev 2010-04-01 21:13:34 följande:
    Ska skaffa mig en borste så jag kan borsta av på balkongen!
    Brukar vara bra med snöborste som är tänkt till bilen - blanda dem inte bara för då blir bilen så repig och gubben så sur
  • StaffenAssar
    Leora skrev 2010-03-31 21:30:37 följande:
    Jag duschar bara av det värsta och låter de hänga i badrummet över natten. Sen tvättar jag de när de ser för jävliga ut.
    Samma här
Svar på tråden Hur gör ni med blöta och sandiga kläder?