• Analoga

Armbågs- och knäskydd för att åka sparkcykel??

Vi har köpt en sparkcykel som vi ska i present till vår dotter när hon fyller 6 år om ett par månader.

På den står att man bör ha armbågs- och knäskydd samt hjälm.

Sin cykelhjälm kan hon ju ha; men behöver man verkligen armbågs- och knäskydd?? Har sett många barn häromkring som har sparkcyklar men inte sett någon som har dessa skydd. Möjligen cykelhjälm, men inte ens det har alla.

Förstår egentligen inte varför man måste ha dessa skydd; man gör ju illa sig mer om man ramlar av från en cykel, men där rekommenderas ju inte armbågs-knäskydd.

hur gör ni som har barn med sparkcykel??

• Svar på tråden Armbågs- och knäskydd för att åka sparkcykel??
  • strojes

Min 5-åring har sparkcykel och måste alltid ha hjälm. Övriga skydd har hon inga men jag funderar faktiskt på att köpa till henne lite beroende på hur hon kör i sommar. Hon fick sparkcykeln förra vintern så hon har kört på den en sommar och lär väl vara lite snabbare i sommar och då kommer väl fallen också...skönt att slippa skruggsår på armbågar och knän...

• Jezamine
    Analoga skrev 2010-03-31 18:04:41 följande:
    Vi har köpt en sparkcykel som vi ska i present till vår dotter när hon fyller 6 år om ett par månader. På den står att man bör ha armbågs- och knäskydd samt hjälm.Sin cykelhjälm kan hon ju ha; men behöver man verkligen armbågs- och knäskydd?? Har sett många barn häromkring som har sparkcyklar men inte sett någon som har dessa skydd. Möjligen cykelhjälm, men inte ens det har alla. Förstår egentligen inte varför man måste ha dessa skydd; man gör ju illa sig mer om man ramlar av från en cykel, men där rekommenderas ju inte armbågs-knäskydd.hur gör ni som har barn med sparkcykel??
    Säkert är skydden till för att minimera risken för skador.
    Avstängd tills vidare
  • Analoga
    strojes skrev 2010-03-31 19:14:44 följande:
    Min 5-åring har sparkcykel och måste alltid ha hjälm. Övriga skydd har hon inga men jag funderar faktiskt på att köpa till henne lite beroende på hur hon kör i sommar. Hon fick sparkcykeln förra vintern så hon har kört på den en sommar och lär väl vara lite snabbare i sommar och då kommer väl fallen också...skönt att slippa skruggsår på armbågar och knän...
    Men är det lättare att ramla på en sparkcykel än på en vanlig cykel? På en vanlig cykel har man ju inga armbågs- knäskydd, och ett fall från en vanlig cykel är ju högre än från en sparkcykel?

Får inte riktigt ihop det där {#lang_emotions_undecided} Någon som kan förklara?
  • Analoga
    Jezamine skrev 2010-03-31 19:20:58 följande:
    Säkert är skydden till för att minimera risken för skador.
    Men varför rekommenderar de inte de skydden till vanliga cyklar då? Eller gör de det kanske? I så fall har jag missat det..
  • Jezamine
    Analoga skrev 2010-03-31 19:21:37 följande:
    Men är det lättare att ramla på en sparkcykel än på en vanlig cykel? På en vanlig cykel har man ju inga armbågs- knäskydd, och ett fall från en vanlig cykel är ju högre än från en sparkcykel? Får inte riktigt ihop det där  Någon som kan förklara?
    Vill du minimera risken för skador.Använd dessa skydd utan att fundera.
    Avstängd tills vidare
  • Analoga
    Jezamine skrev 2010-03-31 19:22:58 följande:
    Vill du minimera risken för skador.Använd dessa skydd utan att fundera.
    Fundera måste man ju få göra. Jag är en vetgirig människa och nu undrar jag över detta och hoppas få svar.
  • Birgitta L

Svar till Analoga:

När barn kör omkull med cykel så är det ju just knän och armbågar de skrubbar så det är bra att ha skydd. Sen är det ju mycket grus nu på vårkanten och är det något man slirar i med cykel så är det just grus, eller rullgrus som det kallas.

• Analoga
    Birgitta L skrev 2010-03-31 19:24:06 följande:
    Svar till Analoga:När barn kör omkull med cykel så är det ju just knän och armbågar de skrubbar så det är bra att ha skydd. Sen är det ju mycket grus nu på vårkanten och är det något man slirar i med cykel så är det just grus, eller rullgrus som det kallas.
    MEn hon kommer att få denna i slutet av maj när hon fyller år, så då lär det inte finnas något grus kvar.

Men du menar alltså att de rekommenderar armbågs- och knäskydd för vanliga cyklar också??
  • strojes

Jag kan tänka mig att det lättare sker olyckor med sparkcykel. Det behövs ju så lite för att vingla till med en sparkcykel, en liten sten eller en ojämnhet i asfalten kan räcka och att svänga lite för mycket med styret kan vara svårt att rätta till när man är liten.

• Analoga
    strojes skrev 2010-03-31 19:27:30 följande:
    Jag kan tänka mig att det lättare sker olyckor med sparkcykel. Det behövs ju så lite för att vingla till med en sparkcykel, en liten sten eller en ojämnhet i asfalten kan räcka och att svänga lite för mycket med styret kan vara svårt att rätta till när man är liten.
    Jag får nog köpa de där skydden iaf; fast hon kommer att vara helt ensam om att ha dem - den saken är säker  
  • Birgitta L

Analoga:

Ja, för vanliga cyklar också. Och tyvärr finns det nog grus kvar även i slutet av maj. Rullgrus är det farligaste när det till exempel gäller allvarliga olyckor på motorcykel, så med andra ord är det så att om man kör fort i grus så kan man slå sig illa. Grus finns hela tiden så länge det är barmark.

• Jezamine
    Analoga skrev 2010-03-31 19:29:56 följande:
    Jag får nog köpa de där skydden iaf; fast hon kommer att vara helt ensam om att ha dem - den saken är säker  
    Kanske också ensam om att inte ha skador på knän o armbågar?
    Avstängd tills vidare
  • Analoga
    Birgitta L skrev 2010-03-31 19:30:29 följande:
    Analoga:Ja, för vanliga cyklar också. Och tyvärr finns det nog grus kvar även i slutet av maj. Rullgrus är det farligaste när det till exempel gäller allvarliga olyckor på motorcykel, så med andra ord är det så att om man kör fort i grus så kan man slå sig illa. Grus finns hela tiden så länge det är barmark.
    Fast det är ju inte motor på denna, så förhoppnibngsvis blir det inte såna farter
  • Analoga
    Jezamine skrev 2010-03-31 19:44:15 följande:
    Kanske också ensam om att inte ha skador på knän o armbågar?
    Ja kanske det
  • Miss Lau

I vårt område har de flesta barn samma typ av skydd när de åker sparkcykel som när de åker inlines. Dvs, hjälm, knä- och armbågsskydd. Jag tycker att sparkcykel är mer jämförbart med inlines eller skatebord än en vanlig cykel. Minsta sten eller ojämnhet och man flyger i marken.

Svar på tråden Armbågs- och knäskydd för att åka sparkcykel??