• kåa

gröt utan maltodextrin

Hej!
    Jag ska precis börja ge min 4½ månaders smakportioner för att han inte går upp i vikt som han ska. BVC tycker jag ska ge gröt, men inte hemmagjord för den innehåller inte tillräckligt med järn.

All köpegröt jag hittar innehåller Maltodextrin och andra tillsattser. Finns det något märke som inte gör det eller andra alternativ?

Vad är fördelar med att ge gröt först och inte mosad potatis?

MVH Kåa

• Svar på tråden gröt utan maltodextrin
  • sirisdotter

Började ta reda på barnvälling och gröt med/utan maltodextrin igår med anledning av välling-tråd.

Varför vill du undvika maltodextrin?  Jag menar, vad känner du till om det?

Vad jag googlade mig till finns EnaGo gröt (banan /äpple)  utan maltodextrin.  Kan finnas andra,  igår ville veta vad EnaGo innehåller.

• kåa

Jag vill undvika alla konstiga tillsatser som inte egentligen hör hemma i mat. Vi vet ju inte på sikt vad det gör med vår kropp. Jag vet inte så mycket om Maltodextrin förrutom att det är ett kemiskt framtaget ämne som ska förändra smak eller konsistent på maten.

I vår familj försöker vi laga så "ren" mat som möjligt från grunden, så det känns fel att köpa ett halvfabrikat till den man är mest rädd om, sitt barn.

Hur gjorde man förr? Alla gick väl inte omkring med  tex. järnbrist för att de åt hemmagjord mat? Och hur gör man i andra länder?

Måste ju finnas massa erfarneheter där ute!

• sirisdotter

Förstår hur du tänker.  Du kanske kan leta fram tråden Maltodextrin i välling från igår....   Där citerar jag Nilsson, som slog igenom med Den hemlige kocken för några år sedan.  Tror att jag också läste igår, när jag trängde in i ämnet industriproducerad barnvälling och barngröt att barnfamiljer skräms upp betr. järnbrist. 

I praktiken bör alla som äter vanlig husmanskost med blodpudding, leverpastej o s v klara att föda upp sina barn utan industriprocessad gröt.  Eftersom jag inte hittar källan nu kanske du inte ska lita på det citatet utan att ta reda på mera fakta.

Jag gjorde det i allafall för drygt 25 år sedan.  Eftersom barnet vägrade välling - och jag aldrig hört talas om grötpulver, åt hela familjen helt vanlig havregrynsgröt!

• Lexikon
    kåa skrev 2010-03-31 19:55:59 följande:
    Jag vill undvika alla konstiga tillsatser som inte egentligen hör hemma i mat. Vi vet ju inte på sikt vad det gör med vår kropp. Jag vet inte så mycket om Maltodextrin förrutom att det är ett kemiskt framtaget ämne som ska förändra smak eller konsistent på maten.I vår familj försöker vi laga så "ren" mat som möjligt från grunden, så det känns fel att köpa ett halvfabrikat till den man är mest rädd om, sitt barn.Hur gjorde man förr? Alla gick väl inte omkring med  tex. järnbrist för att de åt hemmagjord mat? Och hur gör man i andra länder?Måste ju finnas massa erfarneheter där ute!
    Förr så avnavlade man mycket senare vid förlossningen än vad som sker på många idag, därför var järnbrist inte något som var vanligt eftersom barnet fick behålla sitt blod från början.

Finns studier kring hur järnbrist ser ut i u-länder och den existerar i princip bara bland barn födda på sjukhus som avnavlats tidigt.

Om du gör egen aprikospuré och serverar till gröten (kokar torkade, osvavlade aprikoser i lite vatten och sedan kör i mixer) kan det ibland räcka som järnberikning av vanlig hemmagjord havregrynsgröt.
  • sirisdotter
    Lexikon skrev 2010-03-31 20:49:11 följande:
    Förr så avnavlade man mycket senare vid förlossningen än vad som sker på många idag, därför var järnbrist inte något som var vanligt eftersom barnet fick behålla sitt blod från början.Finns studier kring hur järnbrist ser ut i u-länder och den existerar i princip bara bland barn födda på sjukhus som avnavlats tidigt.Om du gör egen aprikospuré och serverar till gröten (kokar torkade, osvavlade aprikoser i lite vatten och sedan kör i mixer) kan det ibland räcka som järnberikning av vanlig hemmagjord havregrynsgröt.
    Aprikoser är hyfsat järnrika, det var nog aptitligare förslag än de jag nämnde.  Nyponpulver  har något bättre värde än aprikoser, inte lika smarrigt kanske.
  • Lexikon
    sirisdotter skrev 2010-03-31 23:53:34 följande:
    Aprikoser är hyfsat järnrika, det var nog aptitligare förslag än de jag nämnde.  Nyponpulver  har något bättre värde än aprikoser, inte lika smarrigt kanske.
    Fast nyponpulver i gröten tycker jag är jättegott! (Hur sjutton kunde jag glömma det?) Hemmagjord nyponsoppa är också mycket godare än färdigköpt, likaså att strö det över müslin.
  • sirisdotter
    Lexikon skrev 2010-04-01 13:01:25 följande:
    Fast nyponpulver i gröten tycker jag är jättegott! (Hur sjutton kunde jag glömma det?) Hemmagjord nyponsoppa är också mycket godare än färdigköpt, likaså att strö det över müslin.
    Köper du nyponpulver i hälsokosten - eller framställer du det själv?
  • Lexikon
    sirisdotter skrev 2010-04-01 14:11:36 följande:
    Köper du nyponpulver i hälsokosten - eller framställer du det själv?
    Köper nyponmjöl i hälsokosten. Någon gång har jag tänkt att man borde plocka nypon själv men eftersom asken räcker länge och alla nyponbuskar växer bredvid vägar så har det inte blivit av.

Hur gör du?
  • sirisdotter
    Lexikon skrev 2010-04-01 19:53:00 följande:
    Köper nyponmjöl i hälsokosten. Någon gång har jag tänkt att man borde plocka nypon själv men eftersom asken räcker länge och alla nyponbuskar växer bredvid vägar så har det inte blivit av.Hur gör du?
    Kanske köpt på hälsokosten någon gång.  Nu tittade jag i min kosttabell  på järnrik mat.
  • Bebisfixerad

finns ju sinlac den äter min dotter men den e dock mjölkfri =p

Svar på tråden gröt utan maltodextrin