• Spemque metumque inter dubii

Nån sjuksköterska som kan svara på en fråga?

Jag har en sjudom som gör att jag måste ta B12 sprutor varje vecka. I början tog jag dom 3ggr i veckan subkutant. För att jag skulle slippa springa fram å tillbax till VC hela tiden så bad jag att dom skulle lära mig göra de själv. Vilket dom gjorde.

Men  nu har jag bytat medicin till en starkare variant som jag bara behöver ta en gång i veckan. men den ska man ta Intramuskulärt. De har dom inte visat mig hur man ska göra. men jag googla mig fram till att man skulle typ bara sticka in nålen djupare?!

jag har gjorde de själv nu i 5v senast nu i kväll och de har gott bra alla andra gånger men denna gången gjorde jätte ont efter och gör fortfarande ont.

Kan man sticka fel? eller har jag bara träffat en nerv?

• Svar på tråden Nån sjuksköterska som kan svara på en fråga?
  • Anonym

Jag är inte syrra men tar själv sprutor intramuskulärt men det kan inte hånda något farligt antagligen har du kommit åt något blodköärl eller nerv.

okej. ja jag e inte så nervös för att ja skulle ha gjort nåt farligt på så sett men efter som jag egentligen inte har nån aning om vad jag sysslar med så undrar jag mest om att de svider så e för att jag "gjorde fel"

• MorTillTvå

Oftast ger man b12 intramuskulärt i rumpan. Vart sticker du dig? Man brukar inte rekommendera att man ger sig själv intramuskulärt.

jag sticker mig i rumpan..

• MorTillTvå

när du sticker i rumpan kan du sticka fel och sticka i nerver om du inte kan sticktekniken helt. Du får googla så du sticker på rätt ställe. Du ska sticka i övre högra kvadranten av rumpan om du förstår hur jag menar

Men allvarligt, du kan sticka fel och det kan leda till att du får domningar i benen...

hmm men jag sticker i fett valken uppe på gumpen.. för de va där dom visa mig med subkutan injection.. men jag kanske ska ringa VC på måndag {#lang_emotions_dreamer}

• MorTillTvå

Ja det kanske är bäst du går dit! Vid subkutan injektion ger man under huden och i fettet. Men vid intramuskulärt använder man dessutom en längre nål för att komma in i musklerna. Det blir skillnad i verkningstid beroende på om man ger sub eller intramusk. Intramusk håller längre.... Lycka till!

• Probably the best    in the

Som seriös ssk kan jag bara säga, gå till VC!
    Nu vet inte jag vad du  menar med fettvalken men hur säker är du på att du hamnar i musklen? Har du fått nya nålar?

• Anonym

Min sambo ger mig sprutor intramuskulärt . Ts du har väl fått längre nålar? Jag har inte hört något om att man kan få domningar i benen..
    Sist jag fick sprutan så sved det ganska hemskt men jag ska be sambo att ta högre upp på skinkan?

• tuvas mamma 1

Absolut!! Du måste gå till VC o få dem.

När du ger dig själv en intramuskulär injektion
    "där bak" får du förmodligen fel vinkel oxå...

När man ger en sån injektion ska man se till att
    det inte ges i blodet heller, det kan du omöjligt se själv.

Mycket bättre att en ssk hjälper dig!!

Svar på tråden Nån sjuksköterska som kan svara på en fråga?