• MamaLucy

b12 brist OCH folatbrist... Nån mer??

Äntligen har jag fått svar på proverna, det visade sig vara folatbrist och b12brist. Min läkareberättade på min telefonsvarare ( kunde inte svara just då) och jag har recept på tabletter  att hämta i morgon.. Men vet inte vad denna brist kan bero på! -ska givetvis kontaktaläkaren och prata med honom, men undrar om nån mer har detta och varför???

• Svar på tråden b12 brist OCH folatbrist... Nån mer??
  • Chris Cross
    För några år sedan fick jag diagnosen B12 och järnbrist. Jag fick järntabletter men sprutor mot B12-bristen.

Jag är laktosintollerant och hade haft stora problem med magen. Efter diagnosen började jag sköta magen och uteslöt även allt vad heter skummjölkspulver och vasslepulver. Magen blev bättre och jag har inte några fler brister. Brukar kolla varje år då jag mådde så väldigt dåligt av det.

Hoppas du piggnar på dig och mår bra snart!
  • MamaLucy

har förmodligen redan fått nervskador av långvarig brist ( känselbortfall, mykrypningar, dåligt minne osv) är detta nått som nån annan fått, och har det gått tillbaka?? Är riktigt orolig...

• MamaLucy
    Chris Cross skrev 2010-03-31 21:05:18 följande:
    För några år sedan fick jag diagnosen B12 och järnbrist. Jag fick järntabletter men sprutor mot B12-bristen. Jag är laktosintollerant och hade haft stora problem med magen. Efter diagnosen började jag sköta magen och uteslöt även allt vad heter skummjölkspulver och vasslepulver. Magen blev bättre och jag har inte några fler brister. Brukar kolla varje år då jag mådde så väldigt dåligt av det.Hoppas du piggnar på dig och mår bra snart!
    tack vad hade du för symtom? bara magen?
  • Chris Cross

Det var nog min dåliga mage som var bidragande orsak till min B12-brist. Har inte haft någe mer problem med det sedan jag började sköta magen.

Men jag var extremt trött, kort i humöret, mycket migrän, hemsk pms, ännu värre mensvärk än den helvetesvärken jag har numera...

Min man sa att jag blev som en annan människa efter att jag fått sprutorna ett tag

Hopps det löser sig för dig och att du får en bra behandling!!!

Glad påsk!

• Miss Scorpio

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Gisha; panose-1:2 11 5 2 4 2 4 2 2 3; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-2147477497 1073741890 0 0 33 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

MamaLucy skrev 2010-03-31 21:23:04 följande:

har förmodligen redan fått nervskador av långvarig brist ( känselbortfall, mykrypningar, dåligt minne osv) är detta nått som nån annan fått, och har det gått tillbaka?? Är riktigt orolig...

Ja, för mig gick det så långt att jag hamnade i en utredning om det kunde vara MS , ALS , cancer i hjärnan eller Parkinsons.
    Hamnade hos en neurolog som gjorde massvis med tester, balans, temperaturkänslighet, man gjorde magnetröntgen.
    När det var som allra värst så kunde jag inte ta upp en penna ifrån bordet, jag SÅG pennan men fick inte handen att vare sig lyda eller känna pennan, fruktansvärt frustrerande.
    Jag kunde inte gå som vanligt, utan vinglade, helt yr och utan känsel under fötterna och jag minns inte hur många gånger jag ramlade för att jag inte visste vad som var upp eller ner.

Och allt detta pga "lite vitaminbrist"

Efter injektioner av B12 mådde jag mycket bättre och får nu ta dessa sprutor resten av livet för att det inte ska komma tillbaka.
    Orsaken var att det saknas något i min mage som kallades intrinsic factor och som på Gastrolabs hemsida beskrivs  såhär;

"Ett äggviteämne som produceras i magsäcken och som är nödvändigt för att B12-vitamin skall kunna aborberas i tunntarmen. En atrofisk gastrit kan orsaka brist på intrinsic factor, med brist på B12-vitamin som följd, och detta leder i sin tur till anemi, så kallad perniciös anemi."

Jag kommer att ha kvar vissa problem hela mitt liv, Jag hittar fortfarande punkter framför allt på benen som jag helt tappat känseln i och jag har ingen känsel i vristerna och på utsidan av låren.
    .Detta kan jag stå ut med med tanke på vad det var läkarna letade efter i början. Jämfört med MS så känns det mesta hanterbart

• MamaLucy

cris cross, miss scorpio : vad låg ert b12 värde på? Man ska ha mellan 100 och 400 sa sköterskan på vct.  Vad skönt att ni båda är bättre! Glad Påsk!!

• Miss Scorpio
    MamaLucy skrev 2010-04-02 07:44:29 följande:
    cris cross, miss scorpio : vad låg ert b12 värde på? Man ska ha mellan 100 och 400 sa sköterskan på vct.  Vad skönt att ni båda är bättre! Glad Påsk!!
    Minns inte, det är några år sen nu.

Korthår: Nope, inte vegan, äter allt, men min mage kan inte ta upp B-12 ur det jag äter.
  • korthår

Bra, ville bara uppmärksamma veganer på detta.

• MamaLucy

har ätit tabletter i lite mer än en månad nu, och enligt brevet jag fick så skulle jag trappa ner på tabletterna ( 1x1 folacin och en betolvidon om dagen) nu för en vecka sen.. ingen efterkontroll eller utredning behövdes stod det..!? Jag mår fortfarande helt ruttet och är tröttare än nånsin, humöret är labilt och benen kryper det i på natten och när jag blir riktigt trött och sitter/ligger still...

enl henne jag pratade med på vårdcentralen så var det inte alls konstigt att jag hade brist.. "det kan bli så i livet" sa hon... *s* Jaha?  Det tycker jag lät jäkligt konstigt och otrevlig var hon....
    Har då aldrig hört nån som fått folatbrist" å de är helt normalt"..? B12 har jag hört om men borde man ändå inte göra någon slags kontroll?  Hur vet jag när värdet är bra igen då??????

• Stealth

Jag har folat och b12 brist pga en medicin jag tar. Märker lite skillnad nu efter en månad att jag är lite piggare när jag tagit mina vitaminer.

• MamaLucy

Då har du ju en konstaterad orsak iaf! skönt att du märker skillnad nu. Jag har bytt vårdcentral nu, blev så utbota trött på dom här i "byn"... Får se om jag kan få nått vettigare svar och kanske få kollat om värdena blivit något bättre eller om dom fortfarande är kassa, och om det är något mer som inte är som det ska :-/

• 20082011

Hej!
    Jag har också stora problem med min b12 brist. Har myrkrypningar i nacken, känns som att huvudet ska ramla av ibland.
    Tappat en del känsel i huden på benen bl.a.

Jag hade ett värde på runt 70 nånting... då jämför jag med min systers värde på 500.
    Fick prova en tablett i 3 månader som innehöll både folsyra och b12. Överdoserade dessa under 3 månader och tog sen nya prover.

Värdet hade ökat till 85... inte så mycket alltså.
    Nu väntar gastroskopi.
    Jag ÄR vegetarian men sköter min kost hyfsat, och var precis alldeles nybliven vegetarian när jag fick reda på det här, så jag tror inte det har med det att göra.

Jag skulle tro att det beror på att jag saknar Intrinsic factor i tarmen. Det får bli injektioner om det visar sig vara så.

Kräv hjälp, ring flera flera gånger och be att få prata med en läkare om de inte lyssnar. Lycka till!

• MamaLucy

Jag äter ju "normalt", försöker variera min kost äta grönsaker till osv.. Men ändå fått brist. Ska ringa min nya vårdcentral och be om ny tid och nya prover.
    Har testat för sköldkörtel problem (hypo) också och ligger i nån gråzon, på gränsen där.. undrar om det kan vara något med det åxå som spökar....

I vilket fall så känner jag mej inte ett dugg bättre, snarare tvärtom.. har dessutom börjat bli riktigt konstig och rörig i huvudet :-/ säger fel saker, snubblar på orden och känner mej allmänt.. ja,  "dum i huvudet"! Så ofta när jag ska säga något så kommer det ut helt fel och blir hur rörigt å konstigt som helst och inte alls som jag tänkt mej.. usch.. känns inte alls kul.. Folk undrar väl vad det är med mej , känns som om dom ser ut som frågetecken ibland när jag säger nått..
    Nån mer som upplever det så?

• MamaLucy

tröttare än nånsin idag...ZZZZzzzzzz

• Charl

Hej Det var ju ett par år sedan du skre här men jag undrar hur det gick för dig? Jag blir väldigt förvånad när jag läser både här på fl och andra ställen hur folk blir bemötta på vårdcentralerna. Jag antaratt jag hade tur, Jag har cokså b12 o folatbrist. Det fick jag reda på för ett år sedan då jag kollade mig för struma (hypo) Min mamma o andra släktingar har struma och när min syster också fick det fick jag o min bror rådet att gå o kolla oss. Jag låg då också på någon gräns o läkaren på vårdcentralen (helt underbar läkare) sa att jag förmodligen eller kanske kommer utveckla struma o att jag ska ta blodprov några ggr om året. När jag sedan kollade mig igen hade jag då folat o b12 brist o fick recept på dessa vitaminer o min läkare sa att jag förmodligen får ta dessa hela livet ut, 1 mg styrka tror jag det är. Jag hade också varit jättetrött, arg, frustrerad, deprimerad, oigenkänlig o tappat mkt i vikt. Men som småbarnsmamma så är det inte så lätt o veta om det bara är normalt eller något annat. Iaf, jag kände ju knappt igen mig själv ett tag men sedan blev jag bättre efter att jag tog vitaminerna. Men jag har läst att det ibland kan ta ett år innan alla symtom försvunnit. Sedan har jag slarvat (utomlands o får inte tag på dem) med vitaminerna och det gick ju inte så bra. de senaste två veckorna har jag mått så dåligt o känt mig som en helt annan person. Nu har jag fått tag i mina kära vitaminer och vill aldrig vara utan dem igen. Jag tycker det är kontsigt att man inte upptäcker vitaminbrister direkt, att man inte kollar det automatiskt när någon kommer o mår dåligt, o att de inte kollar för autoimmuna sjukdomar som struma o sånt då det ligger väldigt nära.
    Hoppas du mår bra idag och att vitaminerna fungerade tillslut och att tröttheten örsvunnit..!
    Mvh

• södertälje

Har haft B-12 brist i 10 år nu och behepan behandlas med 2 tabletter om dagen resten av mitt liv,har fibromyalgi och IBS.  Min symptom var extrem trötthet,håglöshet,värk,tappade massvis av hår,frös(raggsocker i sommar värmen),glömska.  Mitt värde låg under 100 första blodprovet,läkaren berättade att för i tiden blev B-12 patienter klaseade som senila pga av glömskan.

Svar på tråden b12 brist OCH folatbrist... Nån mer??