Snabb, god, billig vardagsmat
Hej!
Vilken vardagsrätt som känns lite lyxig ( ej köttbullar falukorv typ) som är snabb, billig och framför allt god är du stolt över att presentera - som din familj gillar :)
Hej!
Vilken vardagsrätt som känns lite lyxig ( ej köttbullar falukorv typ) som är snabb, billig och framför allt god är du stolt över att presentera - som din familj gillar :)
Laxpasta!
4 portioner
4 laxfiléer (kan vara från frysdisken upptinade)
1 gul lök
ca 3 dl creme fraiche (går bra med light)
citronpeppar
Skär laxen i kuber och stek lite lätt tillsammans med hackad gul lök. Krydda med citronpeppar. Rör ner creme fraiche. Låt bli varmt/puttra tills laxen är färdig.
Servera till kokt pasta, gärna tagliatelle, och valfria grönsaker.
Jag gjode en god lins & rotruktsgryta idag
Gillar ni vegetariskt så passar det perfekt.
till en full 5-literskastrull använde jag detta...
4 dl gröna linser
8dl vatten
koka linserna i vattnet ca 15 minuter
under tiden linserna kokar...skala och grovriv 2 st palsternacka , 1 bit rotselleri och 1 bit kålrot
hacka sedan 1 gul lök i små bitar
hacka 2 vitlöksklyftor i små bitar (alt. pressa)
lägg nu i löken + vitlöken + lite olivolja i bönkastrullen
ha i ca 4 lagerblad , lite salt och 2-4 msk paprikapulver (beroende på tycke, kan ha mer om man vill det)
häll i en förpackning passerade tomater ( eller krossade tomater)
häll även i dom grovrivna rotfrukterna
fyll upp med vatten (så mycket du känner för)
koka ytterligare 10-15 min tills linserna är mjuka
glöm inte att smaka av....kanske vill du ha mer salt/ peppar/paprika.
serveras med bröd och kanske en klick creme fraiche
SMAKLIG MÅLTID
(jag är en sucker på linssoppa för att det är billigt,går relativt snabbt att göra och är supergott å nyttigt)
TACK TACK fortsätt............. :)
jag glömde juh... jag hade även i en hel förpackning med små körsbärstomater i grytan/soppan.
men det kan man juh göra som man vill. jag gillar tomat
risgryta
fräs 1 finhackad gul lök och köttfärs (400-500g)
häll i ris ( ta antalet portioner du vill ha)
häll på vatten + 1 grönsaksbuljong
och koka tills vattnet är borta. häll på mer vatten om et behövs
när vattnet är borta och riset klart lägg i frysta grönsaker (ärter/majs/paprika)
salta och pappra efter smak & tycke
brukar bli mycket mat av detta och är lika gott att äta dagen efter.
Storkok på billig köttfärs och liknande är superbra. En del blir köttfärssås, en del lasagne, en del chili con carne och så vidare :)
Ja, vi köper oxå på oss köttfärs, t.ex. när det är extrapris. Köttbullar, köttfärssås, biffar osv. är en hit o ha i frysen.
Tack för recepten! Super! Behöver alltid fler idéer om vardagsmat.
Jag brukar lägga om ett recept varje vecka på min blogg , där finns bland annat svampsoppa med linser och äpple som är såååå gott. http://www.babydjungeln.se/category/recept-och-mattips/