Vilken tid på dygnet???
Tar ni eran medicin på morgonen eller kvällen??
Vad äter ni för sorts medicin och vad har ni haft för biverkningar???
Tar ni eran medicin på morgonen eller kvällen??
Vad äter ni för sorts medicin och vad har ni haft för biverkningar???
Cipralex, tar den på förmiddagen någon gång. Ingen viss tid. Har hänt jag tagit den senare av olika anledningar också men kan inte ta den på kvällen för då får jag svårt att sova på natten. Har inga biverkningar alls längre, bara i början.
Vad hade du för biverkningar??
Jag brukar ta den på förmiddagen, runt 11 tiden ca.
Just det, glömde skriva att jag äter Citalopram...
I början och vid doshöjning fick jag ökad ångest,svettningar,illamående och ont i kroppen som influensa ungefär. Gick om efter ett par dagar.
Det är ju jätteolika när på dygnet man bör ta medicinen, inte bara beroende på det verksamma ämnet utan också din diagnos, dos osv. En person kan få problem med att sova om han/hon tar ett preparat kvällstid medan någon annan får lättare att sova osv.
Då tänker jag främst på antidepressiv och ångestdämpande/lugnande medicin. För det är väl vad du syftar på?
Det viktigaste för mig personligen (och kanske för de flesta?) är att jag tar medicinen samma tid varje dag, annars blir det för långt mellan doserna och detta känner jag av både fysiskt och psykiskt (gällande både SNRI och neuroleptika). Sedan upplever jag stor trötthet om jag tar neuroleptika på dagtid samt problem med sömnen om jag tar en del av den antidepressiva dosen kvällstid. Men jag vill påpeka att jag har vänner som INTE upplever detsamma utan har en helt annan dosering än jag.
Varför undrar du?
Jag ska börja ta ssri och ville bara veta lite om olika erfarenheter...är livrädd att ta medicinen och skulle ha börjat i måndags men har fortfarand inte tagit den....
Jag var också livrädd för att börja, och säkerligen många som kännt likadant innan de började. Men idag är jag glad att jag började.
Men hade du jobbiga biverkningar eller funkade du så att du kunde jobba/gå i skolan???
Oj glömde fråga vilket styrka du tog i början???