• Mejasmorsa

Vår ettåring har plötsligt blivit rädd för vatten

För ett par veckor sedan när vi skulle bada vår lilla tjej (13 månader) så blev hon jätte ledsen och klamrade sig fast vid mig när jag skulle sätta ner henne i badkaret. Tänkte att det kanske var en engångs grej...att hon var trött eller så men det har fortsatt.
    I hösas gick vi på babysim som hon älskade, hon har alltid tyckt om att både bada och duscha så jag försår verkligen inte!
    Det har inte hänt någon incident med vatten som har skrämt henne,
    Någon som känner igen detta eller har något tips på vad jag ska göra? Vill inte tvinga ner henne så att hon blir rädd och får men av det heller!

• Svar på tråden Vår ettåring har plötsligt blivit rädd för vatten
  • första pyret

hmm, det första som slår mig är att hon kanske inte är rädd för vatten, kan ju vara nån seperations-grej eller nån test från hennes sida. skulle va spännande o se om hon skulle bli rädd om du satte ner henne i ett tomt badkar eller badbalja. om det är ok kanske man kan låta henne leka med dushslangen meddans man den SAKTA fyller på vattnet. Min son har aldrig varit rädd för att få vatten i ögonen men nu vid ett års ålder blir han jätte ledsen när han får vatten i ögonen, tror han blivit lite mer medveten o fattar att det kan va "läskigt"...

• vittra

Det är rätt vanligt att de får tillfälliga rädslor på det sättet, utan att det för den sakens skull behöver ha skett någon specifik händelse. Vår tjej blev rädd för duschen en period, och har även varit rädd för tex dammsugare, elvisp och andra saker som hon innan inte alls hade brytt sig om.

Det bästa man kan göra är att undvika att tvinga, låt barnet ta det i sin egen takt. Testa med tex en tom balja, fungerar det? Ja då kan man ta det därifrån i långsamma steg för steg. Låt henne på eget initiativ leka med duschslangen som ovan beskrivit, viktigast är som sagt att låta det ske i hennes egen takt. På så sätt kommer de mycket lättare över sin rädsla.

Är osäker på varför det egentligen blir sådär, men troligtvis är det helt enkelt för att de börjar uppmärksamma sin omgivning mer och därmed också upptäcker att det är mycket de inte förstår. En bebis förstår tex självklart inte vad babysim är och ens vad vatten är, de har inte den begreppsuppfattningen. Detta kommer ju med ålder och mognad, och då kan det nog lätt bli så att det de börjat uppmärksamma men inte förstår, istället skapar rädsla hos dem.

• första pyret
    vittra skrev 2010-03-31 22:40:59 följande:
    Det är rätt vanligt att de får tillfälliga rädslor på det sättet, utan att det för den sakens skull behöver ha skett någon specifik händelse. Vår tjej blev rädd för duschen en period, och har även varit rädd för tex dammsugare, elvisp och andra saker som hon innan inte alls hade brytt sig om.Det bästa man kan göra är att undvika att tvinga, låt barnet ta det i sin egen takt. Testa med tex en tom balja, fungerar det? Ja då kan man ta det därifrån i långsamma steg för steg. Låt henne på eget initiativ leka med duschslangen som ovan beskrivit, viktigast är som sagt att låta det ske i hennes egen takt. På så sätt kommer de mycket lättare över sin rädsla.Är osäker på varför det egentligen blir sådär, men troligtvis är det helt enkelt för att de börjar uppmärksamma sin omgivning mer och därmed också upptäcker att det är mycket de inte förstår. En bebis förstår tex självklart inte vad babysim är och ens vad vatten är, de har inte den begreppsuppfattningen. Detta kommer ju med ålder och mognad, och då kan det nog lätt bli så att det de börjat uppmärksamma men inte förstår, istället skapar rädsla hos dem.
    huvudet på spiken! tror jag....
  • vittra

Ska tilläggas att det absolut inte handlar om något testande från barnets sida, de är inte ens i närheten av att ha så pass mogen och utvecklad hjärna att de kan handla medvetet på det sättet.

• e08

Exakt så där blev det för vår dotter oxå. Hon gick från att älska att bada till att få panik när hon skulle i badet på en dag.

Vi lät henne slippa badet några veckor och duscha med henne istället. Hennes badbalja fick hon leka med, vi fyllde i lite vatten så hon kunde plaska. Efter ett tag blev hon modigare, vi hade i mer vatten. Snart badade hon igen och tyckte det var lika kul som tidigare.

• Mejasmorsa

Åh, tack för alla kloka svar. Igår fick hon sitta brevid handfaten som jag syllt med vatten och så skvätte jag lite på henne medans hon lekte med sin tandborste, tillslut hade hon fått vatten över hela sig utan att bli rädd..kändes så skönt även om det inte blev ett riktigt bad. Ska prova det där med tom balja och så där också - tusen tack!

• hurtbullen89

Vår dotter blev precis likadan där runt 1 år :) Helt plötsligt en dag skulle hon inte bada. Hon grät och skrek när vi satte henne i vattnet och vi undrade vad felet var. Hon blev också helt hysterisk av duschslangen och man fick inte duscha på henne med den så gallskrek hon. Innan detta så älskade hon att bada hon stod och väntade vid badkaret medans vattnet soplades upp och hoppade glatt i :)

Detta höll i sig i kanske 2 månader, nu är hon 15 månader och lika tokig i vatten igen :) Nu skrattar hon och är så glad så när hon ska bada. Så det kan nog vara något övergående hos er också. Försök bara att få henne att känna sig trygg och tänka på annat när hon badar, prata med henne och skoja med henne så hon fokuserar på annat än vattnet :)

Lycka till!

Anabelle 081228 & Lillasyster i magen BF 100906
  • Mejasmorsa

Det går bättre med badningen nu, badade senast igår. Har tagit fram hennes badbalja igen så hon lekte lite med den under dagarna. Sedan hällde vi i lite vatten i den fast att den stod i vardagsrummet, hon satte sig i efter lite plaskande. Igår satte jag den i duschen, vi satt brevid och öste vatten med hennes vattenkanna och sedan satte jag ner henne och hon var jätte glad. Hoppas på att det bara går att sätta ner henne direkt snart, känns som vi är på väg iaf :0)

{#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Vår ettåring har plötsligt blivit rädd för vatten