• Anonym

Tumör i lungan?

Vad innebär det när man har fått en tumör i lungan? Är det canser? Tumören har blivit synlig i röntgen.

Snälla ge mig ett svar....

Tumören är ca 2 cm och i ena lungan. Hur ser prognosen ut när man har fått lung canser?

Ni som har någon som ni känner som har haft lung tumör, berätta snälla

• Svar på tråden Tumör i lungan?
  • Anonym

En tumör kan ju vara god eller elak artad....

Det går nog inte att svara på prognos...cancer är olika fr en person till en annan...

• Anonym

Finns det en chans att den tumör inte gör skada eller hur vanligt kan det vara med en godartad tumör? Har sökt på tumör och de dyker bara upp canser. FInns det någon som har haft någonting annat i lungan som inte har canser men ändå en tumör?

• La Lola

Jag har inga bra erfarenheter av cancer i lungan.

Min mamma hade cancer i lungsäcken......

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Anonym
    La Lola skrev 2010-04-01 06:46:36 följande:
    Jag har inga bra erfarenheter av cancer i lungan. Min mamma hade cancer i lungsäcken......
    Det är min pappa som fick en hjärtinfarka och när de sen röntgade honom för att se om hjärtat hade blivit skadat så såg de någonting i lungan. Han har gjort en skiftröntgen och där såg det att han hade en 2 cm tumör. Nu när jag tänker efter så har han hostat lite grann, ansiktet är svullet till och från, trött och vill sova mycket.

Jag förstår av ditt inlägg att det inte gick bra.

Hur länge?
  • La Lola
    Anonym skrev 2010-04-01 06:53:27 följande:
    Det är min pappa som fick en hjärtinfarka och när de sen röntgade honom för att se om hjärtat hade blivit skadat så såg de någonting i lungan. Han har gjort en skiftröntgen och där såg det att han hade en 2 cm tumör. Nu när jag tänker efter så har han hostat lite grann, ansiktet är svullet till och från, trött och vill sova mycket. Jag förstår av ditt inlägg att det inte gick bra. Hur länge?
    Ok...håller tummarna för att din pappa blir frisk om det nu skulle vara det värsta tänkbara!

Min mamma var borta på ett par månader efter beskedet.
    Det är 12 år sen i år....
  • Anonym

Det är canser men det vet inte vilken sort det är, han är röntgad i hela buken men det finns inte mer canser just där. De skulle inte ha märkts om inte han åkt in akut med en hjärtinfarkt. Jag är så orolig! Dåligt hjärta, blivit skadat som de ofta gör vid en infarkt. Ska göra kranskärls röntgen men de kan inte spräng om han ska bli strålad då får man inte har järn i kroppen.

Jag är livrädd att han ska dö....

Är lung canser en snabb död? eller finns det chanser? Lever han till sommaren, orkar inte tänka...
    Är det en långdragen prognos eller går det snabbat. Ha en farbror som dog i canser och han var helt frisk och på 6 månader dog han

Cansern ligger längs ner i lungan och är 2 cm
    Snälla ni som har anhöriga med lung canser, hur har det gått? Hjälp mig berarbeta detta samt förbereda mig...

• La Lola

Åh, Ts....
    Skickar en stor kram!!!

• Anonym
    La Lola skrev 2010-04-01 16:04:25 följande:
    Åh, Ts.... Skickar en stor kram!!!
    Tack!
  • Anonym

Alla med lungcancer dör inte. Det går att operera bort en del av lungan men det är klart att efter en hjärtinfarkt är ju kroppen inte lika stark men det ska nog gå bra för honom. Han hade gjort en skiktröntgen och man hade inte hittat något mer ? Då har cancern inte spridit sig och det betyder att man hittat den snabbt. Återigen ett bra tecken. Och ja - en tumör innebär cancer. Men alla som drabbas av cancer dör inte. Det finns vissa cancerformer som har sämre prognos - som lever-bukspottskörtel och viss typ av hjärntumör men måla inte fan på väggen utan njuta av livet och varandra !
    Skickar med en länk om lungcancer och behandling av det :

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Lungcancer/

Ska hålla tummarna för er !

• HelleGbg

Det beror ju på om tumören är elak eller ej,
    Min syster opererade bort en tumör frå¨n lungan för 3 årsedan. Ingen cancer där.
    Så att säga direkt här att det är cancer och ser dåligt ut är att ta ut något negativt i förskott.
    Lycka till!

• La Lola
    Anonym skrev 2010-04-01 20:16:21 följande:
    Alla med lungcancer dör inte. Det går att operera bort en del av lungan men det är klart att efter en hjärtinfarkt är ju kroppen inte lika stark men det ska nog gå bra för honom. Han hade gjort en skiktröntgen och man hade inte hittat något mer ? Då har cancern inte spridit sig och det betyder att man hittat den snabbt. Återigen ett bra tecken. Och ja - en tumör innebär cancer. Men alla som drabbas av cancer dör inte. Det finns vissa cancerformer som har sämre prognos - som lever-bukspottskörtel och viss typ av hjärntumör men måla inte fan på väggen utan njuta av livet och varandra ! Skickar med en länk om lungcancer och behandling av det : www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../ Ska hålla tummarna för er !
    Tumör betyder väl knöl?
  • HelleGbg
    Anonym skrev 2010-04-01 20:16:21 följande:
    Alla med lungcancer dör inte. Det går att operera bort en del av lungan men det är klart att efter en hjärtinfarkt är ju kroppen inte lika stark men det ska nog gå bra för honom. Han hade gjort en skiktröntgen och man hade inte hittat något mer ? Då har cancern inte spridit sig och det betyder att man hittat den snabbt. Återigen ett bra tecken. Och ja - en tumör innebär cancer. Men alla som drabbas av cancer dör inte. Det finns vissa cancerformer som har sämre prognos - som lever-bukspottskörtel och viss typ av hjärntumör men måla inte fan på väggen utan njuta av livet och varandra !Skickar med en länk om lungcancer och behandling av det : www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../Ska hålla tummarna för er !
    tumör är inte cancer.
  • Anonym

Inget bra svar kanske, men när jag var yngre kände jag en kvinna med bara en lunga, ialafall i funktion, tyvärr vet jag inte mycket mer än så, men jag antar att den kan opereras bort i allra värsta fall..

• grynetgrodan

Först av allt, en kram till dig TS, jag förstår att det är jättejobbigt just nu.

Det går inte att säga något allmänt om prognoser egentligen. Eventuellt kan din pappas läkare svara på vad som gäller i din pappas fall, men det är inte säkert att han/hon vet heller i dagsläget. Cancer är så många olika sjukdomar, även inom samma grupp av cancer. Det du nog får göra nu är utrusta dig själv med tålamod och försöka klara dig för stunden till dess att ni kan få reda på mer fakta. Tyvärr tar det tid med undersökningar som ska göras och prover man ska få svar på. Det är jättejobbigt, jag har själv suttit i den sitsen. Själv har jag haft bröstcancer och bland det första jag fick höra var att jag inte skulle jämföra mig själv med någon annan med bröstcancer och det är just därför att allas situation är unik. Det var naturligtvis oerhört svårt när det pågick, man ville jämföra sig hela tiden, men så här i efterhand förstår jag vad man menar. Det finns många olika faktorer som påverkar hur allvarlig sjukdomen är och hur den slår mot olika människor. Många som inte kan så mycket om cancer slänger ur sig saker som att "detta hände en jag kände" och så vidare, men försök att inte påverkas så mycket av det. Allas situation är unik som sagt. Jag vet att det inte är så lätt.

Skulle du kunna följa med din pappa till läkaren någon gång? Då kan du passa på att ställa frågor som du undrar över, men som din pappa kanske inte har tänkt på att ställa.

När det gäller det här med vad en tumör är så nej, en tumör är inte automatiskt cancer. En tumör är en utväxt på något sätt. Den kan vara godartad eller elakartad. Är den elakartad är den cancer.

Kram igen TS, cancer är ett skit, men det finns mycket behandlingar också. Försök ta ett steg i taget och lär dig mer om din pappas unika situation så kan du nog hjälpa honom att få bästa möjliga vård.

• Anonym

Tack! för alla svar
    Han säger själv att det är canser och att de har sett det på skiftröntgen och jag förståt inte att det har kunnat skicka hem honom och samma dag meddelat att han har canser. Hoppas att det är en godartat tumör men han säger att det är canser, bara det att de inte vet vilken sort.

Det har varit så mycket denna vecka, först dog vår älskade hund, avlivning på grund av att de hittade en tumör som de sa att är canser. En sällskaps hund som har varit som våran baby. Sen pappas hjärtinfarkt med skador på hjärtat och sen efter några dagar även canser besked. Själv fick jag ont handleden igår och varit tvungen att åka in akut med så hemska smärtor,olidliga. 70% att det är gickt och 30% en yttlig blodprist...

Det känns hopplöst

• Anonym (onkologissk)

Hur bra prognos det är beror på vilken typ av tumör det är. Man tar ett vävnadsprov antingen före eller under en operatopn. Det beror också på om det är en metastas från en annan tumör som finns någon annanstans i kroppen.

Svar på tråden Tumör i lungan?