Först av allt, en kram till dig TS, jag förstår att det är jättejobbigt just nu.
Det går inte att säga något allmänt om prognoser egentligen. Eventuellt kan din pappas läkare svara på vad som gäller i din pappas fall, men det är inte säkert att han/hon vet heller i dagsläget. Cancer är så många olika sjukdomar, även inom samma grupp av cancer. Det du nog får göra nu är utrusta dig själv med tålamod och försöka klara dig för stunden till dess att ni kan få reda på mer fakta. Tyvärr tar det tid med undersökningar som ska göras och prover man ska få svar på. Det är jättejobbigt, jag har själv suttit i den sitsen. Själv har jag haft bröstcancer och bland det första jag fick höra var att jag inte skulle jämföra mig själv med någon annan med bröstcancer och det är just därför att allas situation är unik. Det var naturligtvis oerhört svårt när det pågick, man ville jämföra sig hela tiden, men så här i efterhand förstår jag vad man menar. Det finns många olika faktorer som påverkar hur allvarlig sjukdomen är och hur den slår mot olika människor. Många som inte kan så mycket om cancer slänger ur sig saker som att "detta hände en jag kände" och så vidare, men försök att inte påverkas så mycket av det. Allas situation är unik som sagt. Jag vet att det inte är så lätt.
Skulle du kunna följa med din pappa till läkaren någon gång? Då kan du passa på att ställa frågor som du undrar över, men som din pappa kanske inte har tänkt på att ställa.
När det gäller det här med vad en tumör är så nej, en tumör är inte automatiskt cancer. En tumör är en utväxt på något sätt. Den kan vara godartad eller elakartad. Är den elakartad är den cancer.
Kram igen TS, cancer är ett skit, men det finns mycket behandlingar också. Försök ta ett steg i taget och lär dig mer om din pappas unika situation så kan du nog hjälpa honom att få bästa möjliga vård.