• Cherkan

Väcka eller inte?

Igår kväll ville min 3 ½ årige son helt plötsligt inte ha blöja på natten. Han har varit torr på dagarna i nästan 6 månader och har nu ÄNTLIGEN börjat bajsa på toaletten efter att stenhårt hållt kvar i blöjan för nummer 2.
    Han höll sig ändå till 4 imorse men då kissade han i sängen. Jag gjorde ingen stor grej av det - räknade nästan med det lite faktiskt.

Efter att ha läst igenom trådarna här på FL så har jag en fundering. SKA man väcka och kissa mitt i natten eller inte? Blir det en vana eller ska man låta honom vakna av sig själv istället? Antar att de blöta lakanen blir fler om man låter honom öva på att vakna själv......

Hjälp mottages tacksamt!

• Svar på tråden Väcka eller inte?
  • Birgitta2

Jag väckte sonen innan jag själv skulle lägga mig och då höll han sig oftast resten av natten. Han vaknade aldrig riktigt, utan halvsov på toan. Ibland undrar jag om han överhuvudtaget fattade att han satt på toa de där sena kvällarna

• Maggiepuh

Varför väcka? Vi bär ut sonen sovandes och sätter honom på toa, viskar till honom att han ska kissa och det kommer på beställning. Vi kissar honom vid 22.30 på kvällen och då är det tort fram till han vaknar på morgonen och kan gå upp och kissa.

• Cherkan
    Maggiepuh skrev 2010-04-01 10:01:42 följande:
    Varför väcka? Vi bär ut sonen sovandes och sätter honom på toa, viskar till honom att han ska kissa och det kommer på beställning. Vi kissar honom vid 22.30 på kvällen och då är det tort fram till han vaknar på morgonen och kan gå upp och kissa.
    Nä väcka och väcka - jag menar snarare ta upp och göra som ni gör. Lutar åt att vi gör så....

Tack för hjälpen!
  • Scruffy

Jag väckte aldrig mina barn. Dem kissade innan dem la sig vid 20.
    Dock togs nattblöjan inte bort förrän den hade varit torr i ca 2 veckor.

• Cherkan
    Scruffy skrev 2010-04-01 10:51:52 följande:
    Jag väckte aldrig mina barn. Dem kissade innan dem la sig vid 20. Dock togs nattblöjan inte bort förrän den hade varit torr i ca 2 veckor.
    Sonen är så envis så han blir GALEN om han får blöja på sig trots att han inte tänker kissa i den! Han VILL öva på att vara utan helt och hållet - han dricker dock välling på kvällen så det har väl med att göra att han inte kan hålla sig hela natten.
  • Jojjo

Min 3åring (i slutet av april) har varit utan blöja på natten några månader nu, de första nätterna utan tog vi upp honom men sen blev han skitarg när vi gjorde det så nu kissar han innan han somnar runt 19,30. Ibland kommer han upp på natten å vill kissa, nåm gång har det kommit i sängen men för det mesta kissar han inte förrän 07 ca. Han dricker välling på kvällen. Men han har med blöja när han ska bajsa, tips på¨hur vi ska bli av med den?

• Floria

Vi tog bort vällingen, gjorde halvflaskor istället en period. Så fick hon kissa precis innan hon somnade och direkt på morgonen. De gånger hon somnade tidigt och inte hann kissa innan så tog jag upp henne innan jag gick och la mig.

Fast det skedde få olyckor. Vi tog bort nattblöjan efter ett par dagars blöjfrihet då hon vakndea vid ett och skrek av smärta - hon var jättekissnödig, och höll sig omedvetet... Efter det så behövde hon ingen blöja alls. Hon var drygt två och ett halvt då.

• Cherkan
    Jojjo skrev 2010-04-01 12:07:12 följande:
    Min 3åring (i slutet av april) har varit utan blöja på natten några månader nu, de första nätterna utan tog vi upp honom men sen blev han skitarg när vi gjorde det så nu kissar han innan han somnar runt 19,30. Ibland kommer han upp på natten å vill kissa, nåm gång har det kommit i sängen men för det mesta kissar han inte förrän 07 ca. Han dricker välling på kvällen. Men han har med blöja när han ska bajsa, tips på¨hur vi ska bli av med den?
    Ja det är nog bara att pröva sig fram för oss och se hur han blir mitt i natten. Antagligen skitarg också - han har fått sitt humör efter hmmm.....ehhh....mamman var det visst ja! {#lang_emotions_dreamer}

Vi har haft/har samma problem med bajseriet. Blöjan ska på och där med basta! Men nu i veckan verkar det ha vänt! Vi mutar honom rakt av! 10 fina Cars klistermärken och han får välja sen sak han vill ha i leksaksaffären (vet att han har spanat i en viss bil som inte är så dyr). Han verkar fatta grejen nu helt plötsligt.....  Gäller nog att aboslut inte pressa dom tror jag! Mat och bajs går ju aldrig att tvinga...

Lycka till!
Svar på tråden Väcka eller inte?