Är du åksjuk?
Ja är du åksjuk? I en vanlig bil under en vanlig bilfärd på kanske max en timme? Vi pratar inte om tåg, buss eller flyg utan om bil.
De första alternativen förutsätter att du ägnar uppmärksamheten på vägen.
Ja är du åksjuk? I en vanlig bil under en vanlig bilfärd på kanske max en timme? Vi pratar inte om tåg, buss eller flyg utan om bil.
De första alternativen förutsätter att du ägnar uppmärksamheten på vägen.
Inte det minsta
Ja, blir alltid det om jag åker bil eller buss. Spelar ingen roll hur kort sträcka eller om jag tittar ut.
Nej, inte alls.
Ja om jag inte ser vägen tillräckligt. Särskilt om det är småvägar. Men det var värre innan jag pendlade med buss ett tag när jag var 16-17. Då lärde jag mig att läsa på bussen och det gick fine och mår för det mesta inte illa i bilen (eller bussen) längre. Men det händer ibland. Men jag har inte spytt på många år utan det avhjälps med frisk luft.
Däremot mår jag för det mesta illa på båt och x2000
Nej, jag är inte åksjuk.
hänt nån gång när jag var gravid men inte annars
Jag själv blir åksjuk om jag sitter i baksätet, oavsett hur mycket jag stirrar på vägen. Klarar inte heller buss eller tåg men spårvagn går ganska bra bara jag sitter rätt. Trodde jag klarade att flyga också men så var inte fallet märkte jag senast. Och nu har vi märkt att Ebba, 2,5 år, också är åksjuk. tror jag det när man sitter bakåtvänd i bilen. Jag hade spytt efter ett par minuter.
Aldrig. Inte ens på en stormig båt på en klassresa i 3an på gymnasiet. ALLA kräktes eller iaf var gröna i fejjan.... men inte jag.
Jepp.
Båtar funkar inte alls. Eller jo, små båtar fixar jag, men färjor - urk!
Tåg funkar om det inte är typ x2000 eller dess "lillebror". Vanliga "skrammeltåg" kan jag tom läsa på, om det inte är för varmt vill säga.
Jag kan INTE läsa i bilar och bussar. Spelar ingen roll var jag sitter. Kartläsning kan funka, om jag får titta upp regelbundet. Jag mår tom illapå stadsbussar, och klarar INTE att sitta/stå bakom midjan på en långbuss. Platsen precis efter dörrarna är den bästa.
Det har tom hänt att jag blivit smått åksjuk av att gå på stan och kolla skyltfönster... :-P
Ja, men inte om jag kör själv. Läsa och liknande är bara att glömma. Försöker sova så mycket som möjligt om jag ska åka långt. Inte så kul för min man som får köra utan sällskap
Ja! Nåt helt makalöst. Blir åksjuk när jag kör själv också.
Ja jag blir jättelätt åksjuk. Skolresor i barndomen var en mardröm. När jag var gravid spydde jag efter varje buss-tågfärd nästan.
Jag är helt enkelt en person som har lätt för att må illa och kräkas. Alla har vi våra svagheter.
Bara om jag läser en bok när jag åker bil eller buss, och då bara lite illamående, aldrig annars.
Nej, inte alls! Då hade jag inte klarat av mitt jobb
Däremot var jag åksjuk tidigare. Var alltid tvungen att se vägen. Men jag har tränat bort det! Och tuggat mkt tuggummi!
Ha jag kan förresten bli åksjuk av att hänga tvätt... Men det beror nog på nacken. Den gör mig illamående om jag måste titta för mycket åt nåt håll. Och jag måste kolla uppåt för att se vart jag hänger tvätten (torkrum)
Aldrig om jag kör själv, men om:
-jag läser (kan inte titta för länge i en kartbok)
-vägen är krokig
-jag har alkohol i kroppen
-det är varmt och kvavt i bilen