• Stilla

Min 2,5åring är en väldigt tuff liten brud..

..Hon säger emot allt. Blir skitförbannad och slåss.

Hon försöker bossa runt allt och alla..
    Imorse när hon kom upp i min och sambons säng och vi skulle gå upp skriker hon åt min sambo riktigt barskt och bestämt; DU SKA INTE GÅ UPP!!
    Sen när vi ska åka till dagis och han ska hjälpa oss ner med grejer i bilen; DU SKA INTE GÅ UT MED OSS!
    Han är inte hennes biologiska pappa men den enda pappa hon nånsin känt till.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska handskas med det här.
    Hon kan ju inte hålla på o bestämma över allt och alla. 
    Säger jag till henne på skarpen så blir hon jättearg och ledsen och gråter "jag VILL INTE!" 
    Allt är en fajt hela tiden och det tär på vår familj en aning.
    Han har 2 barn som är hos oss varannan vecka och dom veckorna är hon hur go som helst. Men när det bara är vi 3 så blir hon en liten djävul..
    Hon är väldigt verbal och uttrycker sig i meningar om 7-8 ord och hon är långt före sina jämnåriga på dagis.
    Är det frustration eller bara vanlig trots?
    Vad gör man...?
  • Svar på tråden Min 2,5åring är en väldigt tuff liten brud..
  • cammily

låter lite som min dotter, är jätte stolt över att hon är så verbal som hon är men visst kommer det mycket opassande ur den söta lilla munnen.

JAG ÄR TRÖTT PÅ DIG!!!
    SLUTA NU DU SKALL LYSSNA PÅ MIG INTE JAG PÅ DIG !
     mm men jag vi visar att vi inte accepterar vad som helst och hon har lugnat sig. sen gör ingen stor sak av vad hon säger för då får hon den uppmuntran som hon vill ha.

• Teskedsmamman

Min 2½-åring är likadan, det är bara att följa sina egna regler och gränser och ta konflikterna.

När hon börjar bossa är det nog bara att markera, sätta sig på huk, hålla henne i båda armarna (behöver inte vara hård alls) och skarpt förklara att det är INTE hon som bestämmer det!

3 killar & i vecka 21 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
  • Stilla

Jag är också stolt över att hon är så verbal! Men jag tänker att hon kanske blir frustrerad av att hennes vänner på dagis bara säger "mamma, titta, gaga.." typ..

Jag tar inte åt mig av hennes grodor men min sambo blir provocerad och som i morse säger han då till henne; Sluta var så kaxig! Nu får du skärpa dig och börja bete dig som folk!.
    Och då tänker jag.. hon är ju bara 2, 5.. inte förstår hon det där.
    Han har nog svårt att se att det är en 2åring och inte en 4åring han har o göra med eftersom hon pratar så mycket.
    Han har också ett väldigt bestämt sätt att tackla henne. Han tar hennes napp eller kör upp henne på rummet. Och det funkar inte.. men han slutar inte med dom "fasonerna" och lyssnar absolut inte på mig och jag försöker vägleda honom lite.
    Så nu.. är jag som en tämpande madrass mellan dom två så dom inte drabbar samman.. men det håller ju inte.
  • Teskedsmamman
    Stilla skrev 2010-04-01 11:45:59 följande:
    Jag är också stolt över att hon är så verbal! Men jag tänker att hon kanske blir frustrerad av att hennes vänner på dagis bara säger "mamma, titta, gaga.." typ.. Jag tar inte åt mig av hennes grodor men min sambo blir provocerad och som i morse säger han då till henne; Sluta var så kaxig! Nu får du skärpa dig och börja bete dig som folk!. Och då tänker jag.. hon är ju bara 2, 5.. inte förstår hon det där. Han har nog svårt att se att det är en 2åring och inte en 4åring han har o göra med eftersom hon pratar så mycket. Han har också ett väldigt bestämt sätt att tackla henne. Han tar hennes napp eller kör upp henne på rummet. Och det funkar inte.. men han slutar inte med dom "fasonerna" och lyssnar absolut inte på mig och jag försöker vägleda honom lite. Så nu.. är jag som en tämpande madrass mellan dom två så dom inte drabbar samman.. men det håller ju inte.
    Du och din sambo måste anamma samma uppfostringsmetoder, barn är inte dumma de ser direkt när de kan utnyttja en situation, jag menar nu inte att de är manipulativa små monster, utan barn vill helt klart få som de vill, det är en överlevnadsinstinkt tror jag....

Har man inte samma ståndpunkt så kan hon snabbt få igång ett "bråk" mellan dig och sambon och på så vis få som hon vill.
    3 killar & i vecka 21 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
  • Jagvetmest

Så där ha min 3 åring hållit på nu sedan hon var drygt 2 år. Tror det kan gå över snart.... Puh. Nu har hon börjar lagt till "De e jag som bastämmer, fötår du????" Efter varje mening. Varefter jag svarar "Nej det är det INTE", "Jo" Nej" "Jo" Nej" OSv......

• Stilla

Haha.. ja det där känner jag igen.

Min lilla är kopia av sin styvsyster. Samma miner och tonfall osv osv..
    Och av min sambo som har som ovana att om lillan skriker till honom så skriker han tillbaka.. väldigt puckat och opedagogiskt känner jag.
    Jag gör som din dotter, säger att det är jag som bestämmer varpå samma dialog som hos er kommer igång. *Pust*, en prövning..
  • Maggis

Min nyblivne 3-åring är av samma sort och det är lätt att glömma hur små de faktiskt är när de är så verbala i den åldern.

Vad ni behöver göra, är att köra samma linje och vara ense. Och det är viktigt att markera att hon visst får tycka som hon vill men att det inte blir så för det, alltid. Min grabb blir också skogstokig när det tar stopp men jag vill anse att han inte mår dåligt av det. Däremot så är det ju inte så lyckat att lägga sig på samma nivå, som din sambo gör, och börja skrika tillbaka.Men det vet du ju redan.

//Maggis
  • Vasen

Jag har en likadan här. Hennes standardsvar när hon gjort något dumt, som att hon har slagit storebror i huvudet med en tung bok är "JAG TYCK DET ÄR KUL, HAHA". Sen är hon väldigt mycket för att bossa runt folk också. Är man på väg att sätta sig någonstans springer hon före, slänger sig upp och ropar "DET ÄR MIN PLATS", är man på väg genom ett dörr spärrar hon vägen och ropar "DET ÄR MITT RUM, BORT" osv. Man blir  lite trött i längden och då är det ju lätt att man börjar tjafsa som om man var 2,5 år själv. Vilket ju inte alls fungerar. Man får försöka att hålla sig sansad och låta besvikelsen över att hon inte alltid får som hon vill ta sin lilla tid. Jag hoppas det går över, storebrorsan var inte alls så här bossig av sig.

• Saadie

Tänk på att det blir ett gulligt minne när hon blir äldre.

Hon är 2,5 och försöker bossa, det är helt normalt, men jättejobbigt. Låt henne få bestämma små saker, t ex knäckebröd eller limpa, så det inte BARA är två stora som kontrollerar hennes liv.

Och om hon säger att han inte ska gå upp så kan han lungt svara "jo nu är det dags att gå upp". Istället för att föräldern säger "nu bestämmer jag det här" så kan man sförsöka få det att verka som en generell regel som bara finns och gäller alla "jo, men disken måste diskas, alla familjer måste diska" istället för "JAG bestämmer att jag ska diska nu".

Att dottern är snäll mot syskon och på dagis bevisar att allt är som det ska; hon trotsar mot auktoriteterna i sitt liv; föräldrarna. Hon måste trotsa och separera sig från er för att bli en individ.

• Stilla

Absolut! Hon är en liten diktator och jag handskas nog ändå ganska bra med det.

Problemet är min sambo som blir så provocerad och beter sig som en barnunge själv!
    Jag har nog börjat få in i huvet på honom att hon gör det du gör inte det du säger till henne.
    Och om hon inte får prata bajs vid matbordet så får inte han det heller.
Svar på tråden Min 2,5åring är en väldigt tuff liten brud..