• livet leker

Gör MJÖLK oss sjuka?

Först och främst, jag kommer inte att googla källor som bevisar nått, eftersom detta är för stort vinstintresse så kommer det förmodligen aldrig att forskas i det. Jag skriver detta inlägg för att jag tycker det är intressant

Sverige har flest benbrott orsakade av benskörhet i världen, och vi hamnar på plats 4 när det gäller att konsumera mjölk.

Visste du att all mjölk vi dricker (utom gammeldags) är homogeniserad. det innebär att fettet i mjölken finfördelas. Mjölken innehåller
    normalt en stor mängd små fettkulor. Eftersom fettkulorna är lättare än resten av mjölken strävar de efter att flyta upp till ytan och bilda ett gräddskikt på mjölken. Homogenisering innebär att de stora fettkulorna finfördelas till samma storlek som de små fettkulorna. Resultat blir mjölk med jämnare konsistens, som är fri från gräddskikt på ytan.
    Homogeniseringen spjälkar upp den hela mjölkens fettkulor i små hårda molekyler som inte kan återförenas.

Dessa isolerade fettmolekyler inte bara vägrar att ingå nya föreningar, de påverkas inte heller av matsmältningen, och de lyckas ta sig in i blodomloppet i oförändrat skick. Detta är en av orsakerna till att så många människor är allergiska mot mjölk.

Alla vitaminer försvinner oxå, därför tillsätter man syntetiska vitaminer (utom i standard och gammelsags)

Förr handlade det om överlevnad att dricka mjölk. Då kom den direkt från kon, nu är den pastoriserad, homogeniserad och vitaminerna är tillsatta systetiska.

Lantbrukare drabbas i mycket mindre omfattning av hjärtinfarkter än övriga yrkesgrupper, trots att gårdsmjölken, som de konsumerar, är mycket fetare; men den är inte homogeniserad.

I Schweiz finns flera områden, där konsumtionen av fet, ohomogeniserad mjölk är mycket hög, och förekomsten av kärlsjukdomar mycket låg.
    http://www.motkroniskabesvar.se/arterie.htm

Olov Lindahl, professor i ortopedi:
    - Drick inte mjölk, du kan bli sjuk. Allergier, benskörhet och åderförkalkning är några av de åkommor som kan drabba mjölkdrickare.
    Professor Lindahl anser att det finns en rad orsaker till varför människor inte ska dricka mjölk.
    - Vad vi inte vet är att mjölk toppar listan över födoämnen som vi är allergiska emot. Det är inte fettet som framkallar allergi, utan proteinet.

Att mjölk skulle vara nyttigt för benstommen vill Lindahl inte gå med på. Han hävdar att hans forskning om benskörhet visar att mjölk snarare berövar än tillför kroppen kalcium. Det finns nämligen mycket fosfat i mjölk och det tar bort kalciumet i mjölk.
    Då - 1990 - hade benskörheten fördubblats i Sverige de senaste 20 åren. Lindahl hävdar att det är ett bevis för att vårt ivriga mjölkdrickande inte hjälper.
    I medelhavsländerna - Spanien, Italien, Frankrike, Grekland - ser man aldrig en vuxen människa dricka ren mjölk. Vin eller vatten till maten är det normala. Antalet fall av benskörhet är betydligt lägre än i mjölkdrickande länder.

Professor Lindahl anser också att den mjölk vi dricker är förstörd.
    - Pastöriseringen förstör näringsämnena och homogeneriseringen gör att fettet lättare kommer in i blodet och kan orsaka åderförkalkning och hjärt- och kärlsjukdomar. Den enda gång vi kan dricka mjölk med gott samvete är när vi ammas av våra mammor. Sedan är det varken nyttigt för barn och vuxna att dricka mjölk, menar Lindahl, som även framhåller att vi ska äta grönsaker i stället för att pimpla mjölk.

http://www.helagotland.se/ga/artikel.aspx?articleid=4150498
  • Svar på tråden Gör MJÖLK oss sjuka?
  • Teskedsmamman

Mjölk gör mig sjuk men så är jag laktosintolerant också

Nä, rent allvarligt, min fd mans lillebror hade massor med allergier, t ex kvalster, pälsdjur (snudd på alla) och födoämnen (kommer inte ihåg vilka, det är 20 år sedan).

Så slutade mamman att ge honom köpt mjölk utan bara mjölk direkt från en gård och närmast alla allergier försvann och hans astma behövde inte längre behandlas i preventivt syfte...

3 killar & i vecka 21 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
  • livet leker
    Teskedsmamman skrev 2010-04-01 12:15:39 följande:
    Mjölk gör mig sjuk men så är jag laktosintolerant också Nä, rent allvarligt, min fd mans lillebror hade massor med allergier, t ex kvalster, pälsdjur (snudd på alla) och födoämnen (kommer inte ihåg vilka, det är 20 år sedan).Så slutade mamman att ge honom köpt mjölk utan bara mjölk direkt från en gård och närmast alla allergier försvann och hans astma behövde inte längre behandlas i preventivt syfte...
    Så är det, jag har hört flera liknande fall. men det intressanta är att läkarna säger bara: Ja, Det KAN finnas ett samband.. Inte att det börjar forskas i det eller föras in i någon statistik.
Svar på tråden Gör MJÖLK oss sjuka?