• HannaPanna29

"Hur gammal är din bebis?"

När nån frågar dig på stan hur gammal ditt barn är, säger du då "7 veckor men h*n är född fem veckor för tidigt"? Eller säger du bara rakt av "2 veckor"?

• Svar på tråden "Hur gammal är din bebis?"
  • bananflugan82

Jag säger att våra är 11 veckor, men 7 veckor för tidiga. Så länge dom "halkar efter" så kommer jag att göra det.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • BebisVagga

min lillkille e nu 2 år.. (ja om 28 dgar)
    15 veckor för tidigt kom han..

• HannaPanna29

BebisVagga: Säger du att han var tidig när folk frågar? Även nu när han är 2?

• BebisVagga
    HannaPanna29 skrev 2010-04-01 16:15:44 följande:
    BebisVagga: Säger du att han var tidig när folk frågar? Även nu när han är 2?
    jag sa det innan.. han e si o så gammal, men han skulle egentligen 15 veckor yngre..

nu säger jag att han e två år.. o är det nån som påpekar att han e liten så säger jag att han e prematur
  • knäppisen

Jag har varit en sån där nördig mamma som sagt "h*n är xx veckor men född xx veckor förtidigt". Nu i efterhand fattar jag ju att ingen direkt bryr sig, men då kändes det viktigt. 

• Liddi

Jag säger att han är snart 14 månader. Om ingen frågar talar jag inte om att han föddes 7v tidigt. I början gjorde jag nog det men som knäppisen säger så är det ingen som bryr sig men det kändes viktigt då.

Alexander 090210
  • bollanmollan

sa dom första månaderna att han kom tidigt.

• gosnosens mamma

Jag sa att han var tex 9 månader / 6 månader! :P

Nu är han 1 år okorrigerat, och kor 9 månader. Och det är fortfarande en stor skillnad på en 9 månaders och en 1 åring, därför "måste" jag fortfarande förtydliga att han är 3 månader prematur och att man kan behöva korigera hans ålder ett tag till!

Gör det nog mest för min egen skull! :)

• Maria K

Det beror på vem som frågar, oftast svarar vi 4-5 månader (hon är 8månader idag född i V24+2)
    Men om någon annan som har bar i typ samma ålder frågar så brukar vi säga 7 månader men hon är född för tidigt, så hon är som en 4-5 månaders bäbis.

Vissa säger jaha och pratar om annat andra frågar intressant mer om prematurer.

• Kajsan

Det låter så sjukt att hålla på att berätta hur gammalt barnet kanske skulle varit, det struntar väl folk i? Om jag frågar hur gammalt ett barn är så vill jag ju veta det, inte att han kanske kunde vart X antal veckor yngre om han hade kommit ut en annan dag.
    NÄR slutar folk tjata om det egentligen?
    -Ja Bertil fyller ju 50 i maj, okorrigerat, han skulle ju egentligen fyllt i juni, vi kanske borde fira då istället?

Jo just det!
Svar på tråden "Hur gammal är din bebis?"