• annie80

Gå på kalas eller inte...

Jag är just nu väldigt kluven. Min 5 åriga dotter är bjuden på sitt första kalas imorgon av en dagis kompis och hon har sett fram emot detta hela veckan. Nya kalaskläder och present är inköpta.

Nu hände det att under en konflikt mellan mig och henne att hon kallade mig tjockskalle. Kan verka som en bagatell men jag är starkt emot att man kallar oss föräldrar, ja alla vuxna för fula ord.

Fick långt om länge fram att en dagiskompis sagt detta till henne själv för nån vecka sedan.

Nu är jag osäker på om det känns rätt att låta henne gå på kalaset imorgon. Har sagt till henne att jag ska tänka på det tills imorgon.

Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-02 10:11
    Ser att många fortsätter kommentera och tänker förtydliga att dottern ska gå på kalaset idag.

• Svar på tråden Gå på kalas eller inte...
  • fruis

Tycker att det är ett alldeles för hårt straff för ett förfluget ord som hon knappt ens förstår. Det är bättre att ni sätter er ner och pratar igenom saken ordentligt igen och att du inskärper att man inte kallar någon för tjockskalle. Det räcker gott och väl.

• La Lola

Hur jag hade gjort?
    Låtit mitt barn gå på kalas.

Jösses, lite väl hårt straff att inte få gå bara för att man har sagt så tycker jag.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mamma till Philip Nova Elliot
    fruis skrev 2010-04-01 16:33:15 följande:
    Tycker att det är ett alldeles för hårt straff för ett förfluget ord som hon knappt ens förstår. Det är bättre att ni sätter er ner och pratar igenom saken ordentligt igen och att du inskärper att man inte kallar någon för tjockskalle. Det räcker gott och väl.
    Jag håller nog med. Hade min son sagt det hade det dock inte blivit något kalas men han e 7 år och förstår mer.
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & lillebror med BF 3/5-10 ★*☆
  • annie80

Men om jag nu låter henne gå på kalaset så känns det som om jag sänder ut signalen att det är OK att säga sådana saker. Vi har suttit ner och pratat men jag tror inte det räcker...

funderar fortfarande....

• La Lola
    annie80 skrev 2010-04-01 16:35:20 följande:
    Men om jag nu låter henne gå på kalaset så känns det som om jag sänder ut signalen att det är OK att säga sådana saker. Vi har suttit ner och pratat men jag tror inte det räcker... funderar fortfarande....
    Me ni har ju pratat om det!
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • fruis
    annie80 skrev 2010-04-01 16:35:20 följande:
    Men om jag nu låter henne gå på kalaset så känns det som om jag sänder ut signalen att det är OK att säga sådana saker. Vi har suttit ner och pratat men jag tror inte det räcker... funderar fortfarande....
    Varför tror du inte att det räcker? Vilken respons ger barnet när ni pratat om det? Barn blir också arga och testar sig fram hur man kan uttrycka det. Nu valde hon ett mindre lyckat sätt. Har ni pratat om hur hon skulle kunna uttrycka frustration  och ilska i stället?
  • S vali s
    fruis skrev 2010-04-01 16:33:15 följande:
    Kan inte annat än att instämma, att inte låta henne gå på kalaset är ett alldeles för hårt straff
    Den late får brått när det blir kväll
  • Mariohn

Ni har ju pratat om saken. Det var ju inte så att du redan innan gjort klart för henne vad som gällde angående det ordet och hon gjorde ett aktivt val att trotsa. 

Låt tösen gå på kalas. Gör honom det nu när hon vet vad som gäller är situationen en annan. 
  • vivianne

Hitta på en annan konsekvens. Lite onödigt att indirekt straffa dagiskompisen också...

Svar på tråden Gå på kalas eller inte...