• Anonym

Kan man ta högre dos av aerius?

Jag har kraftig pollenallergi, och dosering enligt bipacksedeln har aldrig varit tillräcklig för mig med någon medicin. Jag har nu börjat med aerius, och man ska ta en tablett om dagen. Det fungerar relativt bra de första timmarna, men sen under dagen blir symptomen för kraftiga. Kan man ta två tabletter om dagen? På fass står att man bara kan ta en, men ibland skriver ju läkarna ut andra doser, så tänkte om någon vet om det är farligt att ta fler. Ska till läkaren om någon vecka igen men måste ta mig genom dagarna fram till dess...

• Svar på tråden Kan man ta högre dos av aerius?
  • Anonym

Ring och rådfråga sjukvårdsupplysningen då ?

• Anonym

kan du inte få ta sprutan? jag fick den förr men nu klarar jag mig med mediciner.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-01 16:58:45 följande:
    kan du inte få ta sprutan? jag fick den förr men nu klarar jag mig med mediciner.
    Hyposensibilisering? Jag har för mig att den är ganska dyr, det har aldrig blivit av. Och det är försent när pollensäsongen redan börjat har jag hört. Men till nästa år ska jag tänka på det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-01 16:57:18 följande:
    Ring och rådfråga sjukvårdsupplysningen då ?
    De får aldrig ge andra dosrådgivningar än de som står på bipacksedeln, eller som läkaren föreskrivit.
  • Anonym

jag fick mina hos husdr , en gång fick jag när det redan börjat med pollen. vad har du för andra mediciner?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-01 16:58:45 följande:
    Menar du kortisonspruta?
  • About golden years

Fick kortisonspruta ett år när det var massor och den funkade rätt bra faktiskt. Har du svåra besvär borde du få den, hör med din läkare.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-01 17:02:32 följande:
    jag fick mina hos husdr , en gång fick jag när det redan börjat med pollen. vad har du för andra mediciner?
    Nu har jag bara aerius, men innan har jag provat det mesta på marknaden. Kanske kan man kombinera två olika sorter...
  • Anonym

det finns väl ett receptfri märke som man kan höja vid behov? minns tyvärr inte vilket.

• Anonym
    About golden years skrev 2010-04-01 17:07:29 följande:
    Fick kortisonspruta ett år när det var massor och den funkade rätt bra faktiskt. Har du svåra besvär borde du få den, hör med din läkare.
    Vadå får man sprutan en gång och sen räcker effekten hela säsongen? Jag trodde bara man fick kortison när man fått en alergichock. Konstigt att min läkare inte berättat detta för mig.
  • About golden years
    Anonym skrev 2010-04-01 17:08:56 följande:
    Vadå får man sprutan en gång och sen räcker effekten hela säsongen? Jag trodde bara man fick kortison när man fått en alergichock. Konstigt att min läkare inte berättat detta för mig.
    Jag tror men är inte säker på att man kan få den 2 gånger på en säsong men för mig räckte det med en. Den håller ett visst antal veckor tror jag. Minns inte exakt då det var flera år sedan men de brukar ge den till dom som har svåra besvär och medicin inte är tillräcklig. Det är ju inte bra att få massa kortison så de kanske är restriktiva, men du verkar ju behöva den.
  • Anonym
    About golden years skrev 2010-04-01 17:11:09 följande:
    Jag tror men är inte säker på att man kan få den 2 gånger på en säsong men för mig räckte det med en. Den håller ett visst antal veckor tror jag. Minns inte exakt då det var flera år sedan men de brukar ge den till dom som har svåra besvär och medicin inte är tillräcklig. Det är ju inte bra att få massa kortison så de kanske är restriktiva, men du verkar ju behöva den.
    tack för tipset, detta ska jag genast kolla upp!
  • Liiii

Man kan ta en högre dos men det är efter läkarens föreskrifter. Jag tar 2 omdagen men jag kan ta ända upp till 4-5 om jag behöver

Lukas 070530, Linnea 090613
Svar på tråden Kan man ta högre dos av aerius?