• Floff

Kladdkaka utan ägg i micron?

Har försökt googla fram ett recept på kladdkaka utan ägg som man gör i micron men hittar inget.. Någon som har något tips?

• Svar på tråden Kladdkaka utan ägg i micron?
  • MBert

Kladdkaka i micro har jag provat men aldrig hört talas om en kladdkaka utan ägg. Det kallas kanske något annat än kladdkaka då?

• Fredriks Mamma

Hur gör man kladdkaka (med ägg) i micro då??

• Floff

Jag brukar göra:

3 dl socker
    ½ dl kakao
    1 msk vaniljsocker
    2 dl mjöl
    100 g smält smör
    2 ägg

Rör ihop och kör 5-7 minuter i micron på högsta effekt. Jag brukar köra i en vanlig typ matlåda av plast som är microsäker. Blir aaaaaaningens för sockrig, men har inte vågat testa att ta bort lite socker ännu.

• MBert
    Fredriks Mamma skrev 2010-04-03 16:31:34 följande:
    Hur gör man kladdkaka (med ägg) i micro då??
    Ja du har ju redan fått svar.
    Man kan med fördel ha mindre socker i. Ta ditt vanliga kladdkakerecept och kör i micon bara. Har man lite (mörk) choklad så kan man tillsätta även det.

Börja med att smölt smöret (och ev. choklad) i micron, häll i socker (jag brukar bara ha 2-2,5 dl) och ägg, rör/vispa runt så det blir poröst och i med resten av ingredienserna. Kör på nästan full effekt i 6-8 minuter, beroende på hur tjock smeten är. (Jag har gjort det i en låg pajform i glas).
  • Fredriks Mamma

Åh, toppen (men "farligt" att ha sånt gott recept så enkelt!!).

Men vi har ofta fika-gäster som som droppar in när de åker förbi.. så det där e kanon!!

• Fredriks Mamma

Jag ska göra kakan idag...

Men ett tips är att ha i lite salt... hur gott som helst!!!

• Floff
    Fredriks Mamma skrev 2010-04-06 10:39:17 följande:
    Jag ska göra kakan idag... Men ett tips är att ha i lite salt... hur gott som helst!!!
    Jag gjorde kakan i förrgår och skar ner till 2,25 dl socker och la till ett kryddmått salt - blev jättegott!
  • Fredriks Mamma

Gjorde du med eller utan ägg då?

• Floff
    Fredriks Mamma skrev 2010-04-06 16:43:29 följande:
    Gjorde du med eller utan ägg då?
    Med ägg, det recept jag skrev tidigare med de ändringarna jag nämnde.
  • ekke

nu har jag testat och brände alltihop! Till och med soprummet luktar godare än vår lägenhet ;)

5 minuter hade jag den inne. 

• Floff
    ekke skrev 2010-09-06 21:06:24 följande:
    nu har jag testat och brände alltihop! Till och med soprummet luktar godare än vår lägenhet ;)

5 minuter hade jag den inne. 
    Oj! Det har jag aldrig lyckats med   Körde du lite för varmt kanske?
  • ekke

ja, jag hade den på högsta effekt, får nog testa en mindre skål nästa gång. 

• Fredriks Mamma

Ta 750 effekt, 6-7 min.

Jag har testat! Perfekt, men saknar den hårda ytan!

Kladdkaka är en klar favorit! Och om man kan göra den snabbt är perfekt ibland, men bäst i ugn!

Svar på tråden Kladdkaka utan ägg i micron?