• Anonym (Fördel?)

Umgänge under övervakning

Mitt ex och jag är i en vårdnadstvist. Jag har sökt ensam vårdnad, boende och umgänge (för exet) under övervakning.

Var till rätten i december och fick då boendet tilldelat. Ensam vårdnand är inte klart ännu då det skall göras en vårdnads utredning. Umgänget blev under övervakning, max 4 tim 1 ggr, varannan vecka, tills domen är klar, alltså interimistiskt.

Sociala skulle utse en lämplig person för övervakning för umgänget, även tid och plats. I mitten av februari så vart det klart vilken som skulle övervaka, tiden och platsen. Det vart varannan fredag (jämn vecka), kl 9-13 i en lokal som kyrkan har.
    Övervakaren ville träffa barnet några gånger innan för att barnet skulle känna igen h*n. Det gick jättebra och övervakaren är bra.

Så exet fick meddelande i samma veva ett papper att från 1 mars så skulle han höra av sig till sociala innan en viss tidpunkt och dag om han tänker komma och ha umgänge och information var/hur o när det ska ske.

Första gången hörde man inget från han. Vilket jag förstod att han inte skulle göra heller. Så det blev inget umgänge.

2:a gången ringde han och avbokade umgänget!!!!! Övervakaren kunde bara säga att han avbokat och att jag fick kontakta handläggaren i ärendet för att få veta mer.

Jag ringde och fick veta att han avbokat. Men han hade inte angett varför...fast handläggaren frågade varför.
    Han hade också sagt att han visste inte när det kommer bli nåt umgänge heller eller om det kommer bli nåt umgänge.
    Handläggaren skulle ringa till tingsrätten för att meddela att han avbokat 2 ggr och öven höra om de ska fortsätta med umgänget hur länge som helst, när exet ändå inte vet om han tänker ha nåt umgänge eller ej.

Kan säga att det är mycket käft och liten verkstad i exet. Han gapar efter mycket men när det kommer till kritan så skiter han i allt.
    Han gick ju fan med på att ha övervakat umgänge i början tills umgänget börjar fungerar. Nu skiter han i allt!!!

Är det nån som vet om det är en fördel för min del att få ensam vårdnad eller är det skit samma?? Jag tycker det visar på att han INTE har någon lust alls att samarbeta....vilket har varit så hela tiden.

Eller??? Nån som vet nåt om sånt här???

• Svar på tråden Umgänge under övervakning
  • Anonym (insatt)

Det gör knappast någon skillnad om du har ensam eller gemensam vårdnad med honom.... umgänget påverkas ju inte av det?

• Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-01 18:42:12 följande:
    Det gör knappast någon skillnad om du har ensam eller gemensam vårdnad med honom.... umgänget påverkas ju inte av det?

Självklart ska hon ha ensam vådnad då han inte ens dyker upp, han jue enorma problem med att komma överräns och hur ska det gå med framtida underskrifter mm, usch lider med TS:

Varför träffar han med en övervakare?

• Anonym (Fördel?)
    Anonym skrev 2010-04-01 19:17:25 följande:
    Självklart ska hon ha ensam vådnad då han inte ens dyker upp, han jue enorma problem med att komma överräns och hur ska det gå med framtida underskrifter mm, usch lider med TS:   Varför träffar han med en övervakare?      
    Han misshandlade sina föräldrar framför ögonen på barnet och har misshandlat sin sambo och sin svärmor. Han fick 6 månaders fängelse.

Barnet blev skiträdd och vill egentligen inte träffa sin pappa pga den händelsen som han såg. Om det är någon utomstående som han inte känner så är chansen kanske mindre att han inte blir så arg och får ett våldsamt utbrott. Så rätten tyckte som jag att umgänget skulle ske under övervakning. Dessutom har de inte heller träffats på 1 år (det är 1 ½ år sen vi seprarerade)....exet hade barnet sporadiskt (när han själv kände för att ha barnet, sådär 1 gång i månaden) första 6 månaderna och sen helt enkelt skitit i att höra av sig 6 månader efter det och sen satt han ju inne andra halvåret.

Han var så nära att få ett våldsamt utbrott på rättegången och hans advokat fick lite smått panik att det skulle spåra ur. Men i sista stunden så fick han ur sig en annan fråga och frågade den 7 gånger ungefär innan exet började lugna sig o svara på den.
    Till o med ordförande för rätten såg att det inte var lämpligt att försöka nåt mer den dagen.
  • Anonym (Fördel?)
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-01 18:42:12 följande:
    Det var inte om umgänget jag menade.
    Det jag frågar efter är om han nu strular på med umgänget är det en fördel för mig att FÅ ensam vårdnad???
    Jag vet att umgänget har han vare sig det är ensam vårdnad eller gemensam.
  • Anonym (insatt)

Att han strular med umgängt ger dig knappast fördel att få ensam vårdnad. Om han därmot krånglar i samarbete och kommunikation, är hotfull och/eller våldsam inför barnet - då är det lättare för dig att få ensam vårdnad ...

Svar på tråden Umgänge under övervakning