Ni som haft utomkvedshavandeskap, berätta er histora!
Ja, vad hände och hur gick det?
Ja, vad hände och hur gick det?
Ingen? Puff!
Det finns flera gamla trådar om utomkvedshavandeskap om du söker bak i tiden. Själv så har jag haft 4 st och fått mina äggledare bortopererade, men jag gissar att det inte är sådana skräckhistorier du vill höra...
Oj vad tråkigt för dig!
Hej, ska försöka att berätta kort om mitt utomkvedshavandeskap.
Jag fick ett utomkvedshavandeskap den 20 feb -09 och det va första plusset vilket ja och sambon var otroligt glada över..
Jag hade duschat och rakat benen när jag kände att jag började få kramper i magen och fick en tanke att jag kanske hade klämt något?
Värkarna kom tätare och snabbare och jag kunde varken sitta eller stå, jag hamnade på alla 4 på köksgolvet och stönade utav smärtan som jag hade, förstog inte riktigt vad som pågick så jag la mig i soffan och efter 40 min var inte smärtorna och värkarna lika starka. Varför jag inte åkte in till gynakuten vet jag inte?
Jag lyckades somna och vaknade på morgonen den 20 feb-09 utav att jag fick mkt bruna flytningar.. Jag tog mig in till Gynakuten med hopp om att allt var okej..
Fick sitta i 6 timmar innan jag kom in på VUL som visade ingenting, det va helt tomt!!
först sa hon missfall men tryckte sedan på höger sida av magen och jag brast ut i tårar och skrek så hela akuten hörde mig tror jag..
Lades in akut och skulle bli opererad, men fick vänta 2 dagar innan det blev av.
Jag började stört blöda dagen efter jag blev inlagd och förlorade mkt blod, har nog inte varit så svag och skör som då och efter operation.
Det visade sig att ägget växt in i äggledaren, men jag fick behålla äggledaren så hade otrolig tur, kunde ju ha tuppat av helt eftersom jag hade riktiga förlossningsvärkar var det ett tecken på att kroppen ville stöta ifrån sig det själv, jag hade kunnat få inre blödningar i buken osv.
Jag var i V.10 när jag fick förlossningsvärkar och drabbades av ett Utomkvedshavandeskap.
Nu den 25/2-10 samma dag som det var ett år sedan jag kom hem från sjukhuset plussade vi äntligen igen efter många misslyckade försök att bli gravida.
Och nu äntligen finns ett levande foster som har ett slående hjärta och går in i v 11 imorgon.. Vet nog inte hur lycklig jag är som inte fått ett utomkvedshavandeskap igen eftersom det finns en risk att få det igen..
Hade tappat hoppet ett tag om att kunna få barn i mitt liv, men turen vände och jag kan inte förklara min glädje.
Så den som får ett utomkved ska inte ge upp det finns alltid ett hopp om en normal graviditet på rätt plats.
Hoppas du inte blev för uttråkad av min historia.
/ Viktoria
inte alls uttråkad av din historia! tack för den! Grattis till din växande mage! ALL LYCKA!
Va så lite så och tack själv för gratulationen =)
Såg att du har spiral och att du är orolig för att du blivit gravid, kan ju säga att min mamma blev gravid med lillasystern när hon hade spiral =/ den hade tydligen åkt ut på något sätt som inte läkarna kunde förklara..
Så måste ju säga att inget prev medel är nog säkert nuförtiden.
Lycka till med allt i livet.
Nej, det är väl så. Men nu i morse gjorde jag ett test, och det var negativt..... MEN jag är så skum i kropp och sinne!
Hej!
Min historia:
Utomkveds som upptäcktes på nyårsafton 09/10 efter en veckas "kramper" och blödningar(känndes som värkar vid förlossning!)Allt startade på dagen för min Ägglossning. sjukvårdsrådgivningen frågade om jag var gravid, vilket jag med bestämdhet inte var!men tog test då,och det visade sig positivt! Förstod med en gång att nått var fel,för pos. gravtest på ÄL dagen,och blöda...nej.
Iaf,åkte upp till sjukhuset på nyårsafton jag &sambon...det kollades med Ultraljud,konstaterad utomkveds. Hemskickad med "det" kvar i magen och fortsatta provtagningar 1-2 gg/veckan...tills HCG gick ner å kroppen tog hand om "det" själv!
Blödde ca 1 månad. Och hade alla gravid symtom man kunnat ha!jättejobbigt, då vi verkligen vill ha barn! :(
Läkaren på gyn sa att jag var en fullt frisk kvinna,att jag kunde fortsätta försöka bli gravid,men att vi skulle vänta en mens innan vi fortsatte...
Iaf så konstaterades igen att jag är gravid!...men EN mens emellan!:) är i vecka 6+2 idag....hoppas så mycket att allt går väl denna gång!
Lycka till!!!//Kram
Jag hade precis gått upp en morgon och kände den där fruktansvärda smärtan i nederdelen av magen men mest på höger sida, Jag kröp till hallen på alla fyra för att försöka ta mig till toan. Hyperventilerade och kallsvättades. Fanns inte en enda ställning som var bekväm eller gjorde mindre ont! Sambon hade precis somnat efter sitt nattpass men fick till slut liv i han genom att ligga och sparka på dörren! Kunde verkligen inte skrika eller prata det gjorde så ont, luften gick verkligen ur en! Han bar mig till sängen och vi ringde rådgivningen och samtidigt som jag pratar med dom så kommer våran söta katt (kattunge) och kliver mig på höger sida! Jag svimmar av smärta. Och rådgivninge ber oss åka upp på en gång! får komma in hos gyn efter ca två timmar och har fortfarande ont då men i hela underlivet och även rumpan!
Hade plussat dagen innan så visste att jag var gravid! Men läkaren ser inget så han säger "Det kan vara utomkvedshavandeskap eller så kan den ramla ner i livmodern" och jag hade även en cysta och en blödning som låg mot bukväggen. Eeh jag förstod inte mycket av hans uttalande så vi åkte hem och läste om det och då fattade jag att den kommer verkligen inte klara sig, så jag ställde in mig på det! Tre veckor senare var vi på gyn igen och då såg han fostret och hjärtat tickade så då var allt bra igen! Det var tydligen bara den där blödningen som gjorde så fruktansvärt ont och jag trodde läkaren skoja med mig!
Men det var ju en dålig nyhet som blev bra. Nu är vi jätte lyckliga och jag är i vecka 10 (9+2) och nu hoppas vi verkligen att allt kommer gå jätte bra!