• Anonym

Bebis, skallar, hjärnskakning?

Våran 5 månader gamla dotter headbangar oss ibland. Naturligtvis försöker vi undvika att det sker men ibland så tokkastar hon huvudet när vi har henne i famnen/bär henne.

Idag kastade hon in huvudet i sin pappas huvud. Hon blev inte ledsen men var som vanligt efteråt. Vi blev lite oroliga då hon för ett tag sen spydde genomskinligt. Men jag läste mig till att barn som ammar/äter ersättning ofta kan göra det?

Annars har hon betett sig som vanligt hela dagen. Bör vi oroa oss när hon gör sådär eller är det ingen fara?

• Svar på tråden Bebis, skallar, hjärnskakning?
  • jennyc

de tror jag inte du behöver oroa dig över men om du inte kan sluta oroa dig sök vård.

om hon har nån skada på huvudet, hjärnskakning bör hon bli väldigt trött efteråt och slapp, svårt för er att hålla henne vaken osv. kräks gör ju småbarn men se efter andra symptom typ onormal omedelbar trötthet

• Teskedsmamman

Så länge barnet inte svimmar vid slaget, kräks i samband med "olyckan" eller verkar slö och annorlunda så behöver man inte oroa sig.

Sådana där skallningar tål barns skallar, de är ömtåliga men inte så ömtåliga

En skalle är konstruerad att tåla slag från egen fallhöjd, alltså om man står upp och trillar.

3 killar & i vecka 21 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
  • Anonym

Tack snälla ni! :)

Jag brukar inte bli orolig när hon gör sådär, eftersom hon är som vanligt efteråt och antingen inte bryr sig eller blir lite ledsen efteråt. Det var sambon som började oroa mig för att han blev orolig. Hon började spy sådär flera timmar efter men äter penicillin och kräkningar kunde vara en biverkning.

• jennyc
    Anonym skrev 2010-04-01 21:09:41 följande:
    Tack snälla ni! :) Jag brukar inte bli orolig när hon gör sådär, eftersom hon är som vanligt efteråt och antingen inte bryr sig eller blir lite ledsen efteråt. Det var sambon som började oroa mig för att han blev orolig. Hon började spy sådär flera timmar efter men äter penicillin och kräkningar kunde vara en biverkning.
    ja då är de verkligen inget att oroa sig för! :) om du skulle bli orolig nån annan gång så har väl 1177 en hemsida vid samma namn där man kan få svar och råd av proffs om man inte vill sitta och vänta i tfn eller åka till akuten i onödan
  • deelah

min dotter headbangar också,började vid 5-6 månader.
    hon gör det när hon ligger på magen,eller ibland när hon sitter,och så ler hon eller skrattar ibland samtidigt. någon gång har hon headbangat på golvet och slagit sig lite då av misstag,men annars så verkar hon veta hur hon ska göra.
    det ser roligt ut och vi skrattar tillsammans med henne:)

jag tror inte att det är så farligt.de slutar efter ett tag, nu e hon 7 månader och gör inte det längre, men hon gör andra konstiga roliga saker istället,alltid med ett leende på läpparna dock =P

Svar på tråden Bebis, skallar, hjärnskakning?