• Freiya

Lägga klinkers på sviktande golv?

Är inte säker på att detta hamnade rätt nu, men jag skulle vilja lägga klinkers i våran hall. huset är från 72 och har torpargrund, därför lite sviktnde golv. Hallen är tillbyggd, men sambon tycker att golvet sviktar litegrann även där.
    Min fråga är; kan man lägga klinkers på ett golv som sviktar? Eller spricker klinkersen då?
    Vad skulle man kunna göra för att kunna lägga klinkersen, lägga reglar?

Skulle ju kunna lägga ett plastgolv annars men det är ju inte lika tåligt..

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Svar på tråden Lägga klinkers på sviktande golv?
  • Freiya

nu har jag varit ute i hallen och hoppat lite och golvet sviktar ju inte alls..! sambon har uppenbarligen inte alltid rätt  =D

• Pappa G

Är det ett träbjälklag så lägger man golvgips (limmas) ovanpå för att styva upp.

• Freiya

tack för svaren!
    ja det är träbjälklag. fick tipset om att lägga en tjockare golvskiva än den som är nu, för att få ett fastare golv.

• Moniqe1979

efter som trä är ett levande material som vidgar sig/rör sig beroende på luftfuktighet och temperatur (sommar vinter etc) så behöver du lägga någon form av keramiskt material som motverkar träts rörelse innan du lägger klinkersen tex golvgips ananrs kommer klinkersen se ut som i mitt fula kök där förra ägaren laggt på ett icke stumt trä golv. spruckan fogar som försvunnit stora bitar av samt massor utav stenar som gått sönder.

• Micke54

Även att regla CC 30cm brukar rekommenderas. Du skall väl ändå dit med golvvärme så är det väl lika bra att regla upp? 

För ni lägger väl inte klinkers utan golvvärme det blir svinkallt. 
  • Freiya
    Micke54 skrev 2010-04-06 09:08:19 följande:
    Även att regla CC 30cm brukar rekommenderas. Du skall väl ändå dit med golvvärme så är det väl lika bra att regla upp?  För ni lägger väl inte klinkers utan golvvärme det blir svinkallt. 
    Ok. Ja jag vill ha golvvärme, sambon tvekar.
  • Micke54
    Freiya skrev 2010-04-08 15:22:01 följande:
    Ok. Ja jag vill ha golvvärme, sambon tvekar.
    Utan golvvärme så är det klokt att skippa klinkersen. Det blir helt värdelöst utan, kallt och jävligt. Alternativt lägg ett laminatgolv/fuskklinkers vi har det och hallen är skitsnygg. Det är även slitstarkt. 
Svar på tråden Lägga klinkers på sviktande golv?