• Eleni

Hur fungerar en check?

Nyfiken och obildad.. Är det som en kredit? Eller är den redan betald så att säga så man får pengar tillbaka på den? har fått för mig att det var något varenda människa hade förut i handväskan, men har själv aldrig sett någon..

• Svar på tråden Hur fungerar en check?
  • BuoBä

Det funkar lite som ett betalkort. Istället för att dra ditt kort skriver du ut en check. Sedan skickar affären in den till banken och får betalt och då dras pengarna från ditt konto.

När jag bodde utomlands för några år sen hade jag faktiskt ett checkhäfte och använde det för att betala hyran. Man lämnade helt enkelt in en check till vaktmästaren varje månad. Inte tal om någon internetbetalning eller autogiro där...

• hemmafrun

Här i USA betalar vi med checkar största delen, konstigt nog är internet inbetalningar otroligt underutvecklat.

• jassikan

Fungerade som en kupong för betalning i ex.vis butik. Beloppet på checken drogs sedan från personens konto, när butiken löste in den.

Typ alla hade sådana/ett checkhäfte i plånboken/handväskan, var nog lika vanligt som betalkort i dagsläget. Men i början mot mitten på 90-talet, tror jag det var, så blev det avgifter på att använda checkar.
    I och med det gick nog många över till betal- och kreditkort.
    Är nog inte många banker, om några, som erbjuder check i dagsläget.

På tv brukar man ibland se jätteformat av checkar om någon vunnit mycket pengar.

Här finns en bild på en check (ser ut att vara i någotsånär verklig storlek):
    http://www.realtid.se/ArticlePages/200809/11/20080911160448_Realtid035/Check_aschberg_inuti_4731.jpg

Svar på tråden Hur fungerar en check?