• smulan76

Babyskydd i Volvo V70. För korta bälten!!!

Vi har en V70 -98 och har hört att det är svårt att använda andra babyskydd än Volvos egna pga deras bälten är för korta!!!!
    Är det någon som har erfarnehet av detta?!?!

Vi har tänkt hyra det första babyskyddet eftersom bebisen ändå inte kan ha det så länge och det kostar bara 200:- för 9 månader.
    Men nu när jag ringde Volvo så säger dom att det enda alternativet är att köpa ett nytt babyskydd hos dom för 1895:- !!!!!
    Blir så förbannad!!!!

Dom som hyr ut babyskyddet sa att det finns ett alternativt sätt att spänna fast deras babyskydd så vi ska testa om det funkar först.

Har också hört att det ska gå att förlänga bältet men det hade tanten i Volvoaffären ingen aning om, antagligen för att dom tjänar mer pengar på att sälja dyra babyskydd!!!!

Pinsamt tycker jag att ett så stort företag som Volvo, som ska vara så familjevänligt, ska suga pengar ur barnfamiljer på det här viset!!!

• Svar på tråden Babyskydd i Volvo V70. För korta bälten!!!
  • Jennie Brunflo

Så är det med alla nya bilar!!!

Vi har en misubishi...och bältet räcker precis...allltså man får verkligen pressa dit det.
    Mina föräldrar har en 855 och i den bilen räcker inte bältet.

Mina kompisar har en toyota och där räcker inte bältet....i saab 95 räcker inte bältet....i audi (glömt sorten) räcker inte bältet.

Av någon anledning verkar de har gjort bältena kortare i alla nya bilar. För i mammas gamla 245 från 82 räcker bältet och blir över!!!!

Så det gäller inte bara volvo v70!!!
    Men det är SKIT!!!

• mita30

Vi har en volvo 855, babyskyddet akta aoutobaby funkar bra i vår volvo ..

• Catta040610

Vi har en exakt likadan bil och vi har britax babyskydd. Funkar bra. Men bälterna är kort, så man får knåpa lite bara.

• elma

Vi har en volvo v70 -98 och vi har ett akta/gracco babyskydd, det funkar. Vi har satt det där bak med tanke på airbagen fram.

• Jennie Brunflo

Hm...kanske ska skriva att Rock-a-tot verkar funka bättre än Akta Gracco. Rock-a-tot är lite rundare/mindre så bältet räcker ganska precis.

Alltså...det sa min kompis. Vi har en Akta Gracco Prima och med den är det måååånga bälten som inte räcker!

• Villes mamma

Vi hade en Volvo 440 förut när grabben var riktigt liten än, den var gammal (-89) och där räckte inte bilbältet till heller. Prövade tre olika babyskydd och inget passade!!

• CLF

Hej! Vi har både en volvo V70 och en saab 9000, Vi har haft Britax rock a tot och har nu en Britax two way plus, och dem funkar i båda dessa bilarna.

• Fido

Vi hade kort bälte på vår förra bil, så vi köpte en Akta Graco Prima Comfort. Den kan man fästa på ett alternativt sätt, så att det krävs mindre bälte.

• Akti

vi har en volvo 855 -96 där bältet är KORT men med rocatot (heter den så?) funkar det dock med lite knåp sen i makens firmabil så är bältet mkt längre V70-04

• Akti

Jag igen... med tanke på om kanske mormor el dyl ska åka med barnet o som inte har volvo så är d ju dumt att köpa volvos egna som bara passar i dom bilarna. Dom har slutat att sälja förlängningsbälten just för att dom inte var säkra.

• lilla buu

hej !
    vi har också en V 70 och vi köpte en Akta Gracco auto baby, det är med en speciell insats som alltid sitter i bilen och sen fäster ni babyskyddet i det. Jättelämpligt och då räcker bältet. Vi hittade våran beg. endast 6 månader gammal på blocket.se
    Lycka till.

• smulan76

Tack för alla svar!!!!!

• eccobell

Britax rock-a-tot har en alternativ fastsättning som funkar, men visst är det dåligt att bältena är för korta.

Fast vi köpte en Skoda Octavia RS Kombi och i den är bältena långa.

• Twilight

Tänkte tala om att man ska passa sig för bältesförlängare. Vi köper en ny bil nu med väldigt korta bälten så jag frågade i bilaffären. Försäljaren sa att det kan bli en massa krångel (med försäkringar o grejer) om man väl krockar, om man inte enbart använt originalbältet.

• lillsmurfen

vi har en volvo v70-01 funkar med babyskyddet både bak och fram.
    Det ska finnas bältesförlängare det hade min kompis till sin gamla 740 för där räckte inte bältet.

• suzza

Hej! Vi har en volvo v70-98 och jag håller med om att bältena är i kortaste laget. Vi har hyrt ett babyskydd och det finns två olika sätt att montera den på.... Man kan fästa bältet under stolen istället för på ovandelen och då räcker bältet både bak o fram i volvon....

/suzza

• JennyS

Hej! Vi har en Volvo V40 och jag gissar på att bältet är lika kort där. Vi använde en Rock a tot och drog bältet under bakom istället för över bakom (lite konstigt formulerat kanske). Då funkar bälteslängden utan problem, dessutom så trycker inte bältet över bebisens ben då.

Lycka till!

Svar på tråden Babyskydd i Volvo V70. För korta bälten!!!