• Mamsterbabe

ont i urinröret + klåda, vad kan det vara?

Jag är gravid i vecka 29 & har sedan några dagar tillbaka klåda "där nere". 
    imorse när jag vaknade hade jag också enorm stickande smärta i urinröret, som gör extremt ont stundvis. 
    Är det svamp? Urinvägsinfektion? 

Jag har aldrig haft något av dom, så jag har ingen aning om hur det "ska" kännas. 
    Ska tillägga att det inte svider när jag kissar, men det känns som om jag inte får ut allt kiss. 

Någon som vet eller har en aning? 
  • Svar på tråden ont i urinröret + klåda, vad kan det vara?
  • johlinn

Kan vara uvi. Lämna in ett urinprov! Man kan få både tydliga symtom (sveda, stark smärta, feber) och svagare symtom som de du beskriver (had them all...)

• Mamsterbabe

usch, :/ 

ja, jag får ringa dom på tisdag då.
    finns det inget man kan göra emot det sålänge?
    några tips?
  • johlinn

Mamster - vet faktiskt inte om jag skulle våga vänta till på tisdag om jag vore gravid. Vill inte skrämmas eller så, men finns det möjlighet att du får lämna ett urinprov under helgen kanske det är bra!

Bästa bästa botemedlet är att dricka tranbärsjuice i mängder. Litervis! Har du inte det - drick något annat surt, c-vitaminbrus, apelsinjuice, citronvatten.

• jenny74

Jag tycker att det låter som en svampinfektion! Jag brukar också känna så. Ge dig iväg till närmsta apotek och köp Pevaryl. Hjälper det så vet du att det bara var en svampinfektion och behöver inte gå och ha ont tills på tisdag. För säkerhets skull kan du ju ändå lämna ett urinprov på tisdag så du inte har UVI också.

Gå inte till sängs arg, stanna uppe och planera din hämnd!
  • Mamma Katja

transbärsjuice tror jag det är kan man dricka, ska "hjälpa" vid UVI.

Mamma till världens underbaraste två prinsar!
  • Mamsterbabe

Men jag kan alltså köpa receptfritt emot svamp även om det inte är det jag har? 

jag är på besök hos mina föräldrar, 6 mil hemifrån :/ 
    så det blir lite svårt att ta sig hem & försöka få en tid. :/ 
  • jenny74
    Mamsterbabe skrev 2010-04-02 10:23:54 följande:
    Men jag kan alltså köpa receptfritt emot svamp även om det inte är det jag har?  jag är på besök hos mina föräldrar, 6 mil hemifrån :/  så det blir lite svårt att ta sig hem & försöka få en tid. :/ 
    Ja, det kan du. Är det svamp så hjälper det ganska omgående! Fråga personalen vad du ska använda nu när du är gravid, tror Pevaryl är ok men är inte säker.
    Gå inte till sängs arg, stanna uppe och planera din hämnd!
  • Hemi21

hade precis samma igår när jag vaknade, är oxå gravid. Men jag vågade inte vänta, ringde akuten och fick komma in på en gång, det var inte UVI eller svamp, hade fått en infektion i livmodern, fick pencelin, barnmorskan sa att det inte var någon fara för barnet eftersom jag hade åkt in så snabbt, hade jag väntat hade jag kunnat få missfall.

Så om jag var du hade jag kollat upp det nu.

Svar på tråden ont i urinröret + klåda, vad kan det vara?