• evalee

Myror inomhus! Vad göra?

Visste inte riktigt om jag skulle lägga den här tråden under "hem och hushåll" eller under "husdjur". Haha.
    Vi bor på bottenvåningen i ett hyreshus och nu har vi fått myror inomhus, inte massor men tillräckligt. Finns det en, finns det fler som man brukar säga. Vad kan man använda för att få bort dom? Vi har nämligen en ettåring hemma som stoppar allt i munnen och som gärna lägger sig och slickar golvet så myrmedel känns ju inte som man kan använda. Och dessutom, vems ansvar är det? Vårt eller hyresvärdens?

• Svar på tråden Myror inomhus! Vad göra?
  • Pippilotta

Hejsan!

Testa med att sprida ut malen kanel där myrorna går och där de går in. Det brukar fungera.
    Ansvaret är hyresvärdens, men min erfarenhet är att de föredrar att använda giftiga kemikalier som Radar - inget man vill ha i närheten av småbarn.
    Hoppas att kanelen gör jobbet!

• Mamma Åsna

Har ett lite annorlunda sätt att hantera myror, kan tyckas lite grymt, men funkar! Trampa ihäl så många du kan och låt dom ligga. Myrorna som kommer efter kommer att ta bort sina kamraters lik, uppfatta faran och inte komma tillbaka i första taget..

• evalee

Tack för tipsen! Nu har jag testat med kanel och än sålänge har jag bara sett en enda liten rackare. Den tog jag död på och la utanför deras hål i listen. :)

• vill bli mamma meddetsamma

kanel har inte funkat på våramyror, vi har en massa. Men förra året köpte jag myrdosor som funkande kanon! Dosan anvger en söt lukt som gör att myrorna samlas och kryper in i den och får där i sig ett gift som de sen bär med sig till stacken. Perfekt!

• evalee

Kanelen gjorde bara så myrorna flyttade från ett ställe till ett annat. Ringde hyresvärden som i sin tur kontaktade Anticimex, så nu har vi två myrdosor här hemma. Satte dit dom idag, så vi får väl se hur det går. Nu håller sig myrorna iaf kring dosorna och inte på bord, diskbänk osv.

• Tina83

vi har också myrir i vårt hus. såg dem redan förra våren när vi kikade på huset. såg ett par stycken då.

det värsta är att våra kommer in uppe vid taklisten i köket. går ju inte att få in nån kanel eller annat där. man kan ju inte hälla kanel uppåt...

dom kmmer ut från listen och går nedåt väggen. kanske man kan tejpa upp myrdosor på väggen, annars är det omöjligt ju..

• Pappa G
    Tina83 skrev 2010-04-09 09:50:00 följande:
    vi har också myrir i vårt hus. såg dem redan förra våren när vi kikade på huset. såg ett par stycken då. det värsta är att våra kommer in uppe vid taklisten i köket. går ju inte att få in nån kanel eller annat där. man kan ju inte hälla kanel uppåt... dom kmmer ut från listen och går nedåt väggen. kanske man kan tejpa upp myrdosor på väggen, annars är det omöjligt ju..
    Någonstans kommer de ju in utifrån.
    Testa att placera flera myrdosor utomhus på marken, precis bredvid fasaden, utanför platsen där listen sitter.
  • Tina83
    Pappa G skrev 2010-04-09 10:10:01 följande:
    Någonstans kommer de ju in utifrån. Testa att placera flera myrdosor utomhus på marken, precis bredvid fasaden, utanför platsen där listen sitter.
    ja det är ju svårt eftersom den är i taket. det är alltså under listen mellan tak och vägg som dom är. eller kommer in. jag vet inte varifrån de kommer in. kanske går dem inne i väggen?
Svar på tråden Myror inomhus! Vad göra?