• Annarella

farligt med svamp i underlivet i vecka 39?

Jag misstänker att jag har svamp i underlivet. Har haft klåda till o ifrån under graviditetens sista tid men nu på slutet börjar det bli värre. Det kliar, har mycket vattniga flytningar och det svider. Ska till mvc på onsdag och hade tänkt ta upp det då men undrar nu, om förlossningen skulle starta tidigare är det farligt för barnet då? Någon som vet?

• Svar på tråden farligt med svamp i underlivet i vecka 39?
  • Miss Maya

Nej, svamp är inte farligt för barnet. Men ganska jobbigt fr dig.

Fast det kanske beror på hormoner också? Det är bra att låta BM kolla upp det om du inte är säker. Annars är det ju bara att köpa Pevaryl eller Canesten på apoteket.

• Annarella

Ok då är det inte farligt om man inte hinner kurera det riktigt? Barnet kommer ju i kontakt med det på vägen ut menar jag..

• gemma

Jag har också svamp. Tar canesten, ska enligt min gynekolog ta i 6 hela dagar, kräm och vaginator. Men varför får man inte använda aplikatorn, någon som vet? För det har jag gjort i 2 dagar nu.

Känns bara som om det har blivit värre där nere nu sen jag började med Canesten. Det är rött och uppsvullet, ser förjävligt ut. Samt att det rinner ut vit gegga hela tiden, vilket jag antar är medicinen?

Jag oroar mig också för hur barnet drabbas när det passerar under förlossningen om man har mkt svamp där nere. Har ju hört skräck historier om att barnet då kan få svamp i tex mun.

Usch, jag har alltid haft mkt problem med svamp och fått starka mediciner utrskivna av min gynekolog, men dessa mediciner går ju inte att äta som gravid.

Jag går i morgon in i vecka 23.

Annarella skrev 2010-04-03 07:56:14 följande:
    Ok då är det inte farligt om man inte hinner kurera det riktigt? Barnet kommer ju i kontakt med det på vägen ut menar jag..
Svar på tråden farligt med svamp i underlivet i vecka 39?