• Rosdraken

Flugor mellan glasen i ett fönster, vems ansvar - Hyresrätt

Vi bor i en hyresrätt och har sen vi flyttade in för 2 år sen haft återkommande problem med att vi får flugor MELLAN glasen i fönstret (2 glas fönster).

Ska tala med värden i veckan, men vill kolla vad som gäller först så jag inte blir överkörd.

Så fort det blir varmt kommer flugorna alltid i samma fönster (det som ligger mot den sida där solen lyser mest). Nu när vår värmen kommer så sitter jag och räknar och kom upp i ca 22 (!!!) flugor som flyger runt mellan glasen nu.

URS OCH BLÄ är allt jag säger!!!! Jag vet inte hur många gånger och olika insektsmedel jag testat men de kommer lik väl tillbaka så fort värmen kommer.

I trapphuset står det en lapp om att man ska ringa antesimex vid problem med skadedjur, men vem går då den räkningen till hyresvärden eller mig? Och räknas flugor till skadedjur? Känns ju inte så men samtidigt så är det ju inte alls kul med det när det jämt kommer, speciellt när jag ju inte direkt vill öppna det fönstret för att putsa invändigt när det är så mycket flugor.

• Svar på tråden Flugor mellan glasen i ett fönster, vems ansvar - Hyresrätt
  • Fredriks Mamma

Du menar att fönstren inte går att öppna/dela??

• Rosdraken

Jo de går att öppna men hur kul är det då kommer ju alla flugor ut och in i lägenheten nu håller de ju sig mellan glasen.

• Fredriks Mamma

Jag tänkte om det var energiglasfönster, så är det reklamationsrätt.

• M2003

Det är ditt ansvar att städa så du får bort flugorna. Det är knappast hyresvärdens ansvar! Hade det varit isolerfönster sådana där som inte går att öppna hade det varit fel på fönstrena och hyresvärden hade fått låta laga fönstret.
    Det kan vara så att ni bor nära en gödselstack om ni bor på landet eller bor nära där man håller djur och i så fall är det en fråga för miljö och hälsa i kommunen. Man kanske kan komma överrens med den som äger en ev. bondgård att de flyttar gödselstacken tex. Vi har också bott så där till vid ett tillfälle i livet, men vi flyttade efter ett tag. Jag brukade ta dammsugaren och dammsuga upp flugorna och de som smet jagade jag reda på med dammsugaren. För det är väl sådana där svarta mellanstora flugor?
    Om det är stora grönblå är det mer troligt att ni har nå't kadaver som ligger och ruttnar i närheten, tex en död granne!

• Lady Gaga

Vi har oxå massa flugor mellan fönstren och en och annan nyckelpiga. 

I used to be Hikaru before I got run over.
  • Fredriks Mamma

Det är nog bara en period när det blir varmare ute, då brukar flugorna "tina upp". Stå ut, fortsätt städa.. och se upp för liket under trappan! HAH

• Rosdraken

det verkar som att flugorna kommer från väggen där av min fråga, äggen måste ju ligga och vänta på att bli kläckta och så som jag sprayat och skurat det där fönstret så vet jag snart inte vad jag ska göra.

Har två katter och de blir ju som galna när de ser alla flugor om de kommer in så slukar katterna dem i alla fall i ett nafs, alltid nått. 

antar det bara är att stå ut med elendet får se om jag hittar något medel om fungerar till sist då bara fortsätta jakten då. 

• Zamiel

Jag har samma problem so du men tro mig dom kommer inte ifrån väggen.
    Googlade lite och hittade detta
    Svar: För vanliga 2-glasfönster krävs att mellanrummet ventileras av utomhusluft. Där ventileras eventuell fukt och kondens genom en anpassad springa mellan inre och yttre fönsterbåge.

Tätningslisten tätar mot den inre bågen, så när flugorna kryper in mot värmen i fönstret, tar de sig inte ut igen, eftersom att de vill krypa från kylan ute. Det är oftast vindsflugor (Pollenia rudis ) som letar sig till springor för att övervintra. När de inte tar sig ut dör de mellan fönsterglasen.

Ju äldre fönstren är, desto mer läcker de värme och lockar därmed till sig fler flugor. Därför hittar du oftast fler flugor mellan glasen i äldre fönster.

Idag finns gasfyllda fönster som isolerar bättre, och där finns inte samma problematik.

taget från denna sida 
    fragafrida.wordpress.com/2013/09/10/hur-kommer-flugorna-in-mellan-fonsterglasen-men-inte-ut/

Svar på tråden Flugor mellan glasen i ett fönster, vems ansvar - Hyresrätt