Anonym (Nybliven gravid) skrev 2010-04-02 12:02:21 följande:
Jag fick veta att jag var gravid i samma veva som min sambos företag gick omkull. Jag själv går i skolan och har nyligen fått veta att jag måste operera handlederna för Karpaltunnel syndrom. Det kunde inte bli fel tillfälle för att bli gravid!!! Men jag berättade det iaf för min sambo som självklart grät av lycka :) Vi diskuterade många för och nackdelar med att skaffa barn nu.. Men sen sa min mamma något som verkligen fick oss att bestämma oss för att behålla det. Hon sa: "Oavsett om du har jobb eller inte när du blir gravid så finns det inget som säger att du har kvar det jobbet den dagen det är dags för förlossning. Livet är så oförutsäg bart idag så det finns inga garantier.. Idag skaffar folk barn även om dom är själva, arbetslösa, utan utbildning, och dom klarar sig utan problem. Varför skulle då inte vi klara det trotts att jag är sjukskriven och min sambo har A-kassa just nu." Utan henne hade jag nog övervägt abortt.. Men de hon sa är verkligen sant! Det finns ingen rätt och fel tid. Frågan är bara om man vill ha barn eller om man är mogen för det själv..
Jag är i nästan samma situation. Min partner jobbar bara då och då, inget som vi kan klara oss på precis. Och jag är arbetslös. Så att bli gravid just nu kändes inte som det mest passande. Men oplanerat eller planerat spelar ingen roll. Precis som "Anonym" beskriver i detta inlägget, det finns många som får barn utan att ha jobb eller fast inkomst och klarar sig ändå. Så varför skulle inte vi göra det? Att jag inte har jobb är inget som gör att jag tänker göra abort. Vi ska klara det ändå!