• EmelieFiluren

Köttbullar på enbart nötfärs?

Jag fick hjärnsläpp i affären då jag köpte nötfärs istället för blandfärs till mina köttbullar jag ska göra.
    Nu har jag 1600 g färs och vad ska jag blanda för att inte få dom torra. Ska dessutom bjuda på dessa köttbullar imorn så jag vill inte göra bort mig med att dom inte smakar eller är torra.

• Svar på tråden Köttbullar på enbart nötfärs?
  • Anova

Jag gör alltid köttbullar på enbart nötkött.. Tycker inte alls de blir så torra.
    Har ud både ägg och ströbröd i dina köttbullar?

• inze

Jag gjorde på enbart nötfärs igår. Brukar göra på blandfärs men det fanns inte i min affär igår. Jag tyckte de blev ungefär likadana som de brukar. Jag har vitt bröd, mjölk/grädde och ägg i förutom färsen.

• Majsan70

Jag gör alltid köttbullar på nötfärs. Blir hur gott som helst. Knepet tycker jag, precis som med vilken annan färs som helst, är att inte få för fast "gojs" som man blandar färsen med och sen steka på låg temperatur länge o sen låta sjuda i såsen.

Ibland blandar jag med grädde o ibland med vatten samt naturligtvis ägg o lök o andra kryddor. Ibland har jag i chilisås, ja det kan variera grymt mycket vad jag har i, men torra blir de inte!

• Bluemint

Gör också alltid mina köttbullar på nötfärs och de blir inte torra. Riv löken...cyklop kan rekommenderas =)...så blir de saftiga och goda.

• EmelieFiluren

Jag brukar ha ägg och ströbröd i smeten och så varierar det om jag har i vatten/mjölk beroende på konsistens.

Litar på er då att de blir lika goda =)

Brukar ni föresten bara ha riven lök i eller hälften och sen lite finhackad oxå?

• Majsan70
    EmelieFiluren skrev 2010-04-02 12:29:29 följande:
    Jag brukar ha ägg och ströbröd i smeten och så varierar det om jag har i vatten/mjölk beroende på konsistens. Litar på er då att de blir lika goda =)Brukar ni föresten bara ha riven lök i eller hälften och sen lite finhackad oxå?
    Jag har enbart riven lök i! Blir saftigare och inga bitar som blir brända i pannan eller som ungarna kan peta väck.
  • tebax

ha i grädde så blir det jättegott. Tillsätt gärna lite senap för extra smak.

• JuliaåRonjasmammis

Jag tycker inte fläskfärs/blandfärs är gott så jag gör alltid på bara nötfärs. Blandar én smet på finriven lök, salt, svartpeppar, ägg och potatismospulver (istället för ströbröd). Spär med lite mjölk, eller om jag vill lyxa eller har en skvätt över, grädde.

De blir inte ett dugg torra, utan väldigt saftiga och goda!

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Bonanza

Vi gör alltid på bara nötfärs och har världens godaste recept som ger underbara köttbullar.

Du ska ha ströbröd, lök, kaffegrädde och köttbuljong i för att de ska bli supersmarriga.

• JuliaåRonjasmammis

Och så ska man steka dom i riktigt smör! Tycker jag då.{#lang_emotions_wink}

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • bridezilla

Jag gör också alltid på nötfärs, blandar i ägg, mjölk, senap och en riven lök. Blir jättebra

Svar på tråden Köttbullar på enbart nötfärs?