• And80

Engelsk stil, någon?

Jag är mycket fäst vid den äldre, engelska stilen men är osäker på vad det kan innebära när det gäller heminredning, vad är det egentligen som ingår i denna stil?

(dvs färger, mönster, träslag, tyger osv..)

• Svar på tråden Engelsk stil, någon?
  • Greenmonster

Mönstrade tapet! Helteckningsmatta (även i badrummet!)

• Greenmonster

Nej skojar. Jag är också lite kär i samma stil och vill gärna få lite tips

• And80

Köpte Forsyte sagan på dvd nu när den kom ut efter serien slutat gå.... blev helt tagen av inredningen där.... Nu har jag inte så mycket pengar men det går väl och improvisera brukar jag säga... brukar vilja tro det också... :)

• Greenmonster

Jag älskade inredningen i Gosford Park. Framförallt köket! Jag minns mörkaträslag och vitkakel överallt.

• bubbli

men herregud människor...sitter ni o diskuterar inredning klockan 3 på natten?? =)

• And80

I Forsyte serien blev jag så förvirrad bara.... Det var i vissa rum och hus helt vitt, väggar, möbler, tapeter.... med vissa inslag av blommiga mönster... Sedan var andra rum och hus helt mörka, bara mörka träslag....

• And80

bubbli, Bättre det en våra vanliga problem... :)

• bubbli

And80: kanske det,men var bara tvungen att kommentera...hihi..=)

• Greenmonster

bubbli: vad ska man då annars prata om kl 3 på natten?

• LillaÄrtan

åh, titta människor som pratar inredning mitt i natta - superhärligt!
    alla andra pratar ju bara om amning & avföring *

• therre

har du sett det där programmet som brukade (brukade?) gå på femman, designer's challenge? där hade de sån där typisk engelsk stil överallt

• Heisan

Engelska taperter och sånt kan du hitta hos Laura Ashley, de har butik i Sthlm. Även inredningsbutiker med möbler i engelsk stil finns där. Svindyra... Det finns säkert i andra städer också, men jag käner inte till dem. Om du har till räckligt med pengar så åk till England och handla upp möbler när de har rea. Wow, vilka priser det kan vara jämfört med i sverige.
    Jag gillar den engelska stilen med mörk panel, chesterfieldsoffor, "jakt"tavlor, mörkbetsade möbler. Europa möbler har en avdelning med möbler i den stilen.

• And80

therre, nej det har jag missar faktiskt... hmm...

heisan, Tack för tipset, men det blir nog inte förrän långt senare man har råd med sådant är jag rädd. Nu får jag nöja mig med det som finns i sverige. Det går ju att göra mycket saker själv eller köpa liknande saker...... Europa möbler har vi här men de är också hyfsat dyra, möbler i allmänhet är det i sverige som du säkert menade också. Ikea är dock de enda som har vettiga priser.... De har för övrigt nu lite mörkare möbler att välja på som inte är tokiga, funderar på att köpa en hel serie av samma mörka träslag och hitta någon trevlig mönstrad tapet och satsa på detaljerna sedan...

Svar på tråden Engelsk stil, någon?