• lisadragon

Introducera valp med vuxen "icke" hundvan hund?!

Hej.
    Har en stor (12kg) jack russel/tibetansk spaniel på 3 år, kastrerad, han är väldigt rädd för hundar och visar det genom att vara antingen rädd eller aggresiv.
     Han umgås med min mors tikar och hans egen mamma vilket går väldigt bra, han leker och busar med dom.

Vi har nu en valp på prov hemma, hon är 12 veckor, en powder puff. Hon är otroligt lugn och snäll, väldigt försiktig och ja, väldigt vänlig hund helt enkelt.

Nu till "problemet". Stora hunden är väldigt aggresiv mot henne inne, men ute bryr han sig inte.. Lekte på baksidan med tennisboll och han sprang bara förbi henne, springer och ger lugnande signaler som att sniffa på marken.
     Hon sitter mest och kikar eller går efter mig.
    En vända var han på henne men det var mitt fel, jag var inte med just den sekunden, men han lät bli henne såfort jag fick tag på honom och bröt.
     Hon är valp så visst pep och skrek hon men slutade när han lät henne vara, hon blev ju rädd.
    Han tumlade mest runt henne i gräset.

Min första tanke var att han skulle lugna ner sig ett hekto med en hundkompis.
     Min andra tanke är att det är lättare att låta honom somna in om vi har en hund som ersätter honom innan.

Acke, den vuxna hunden har pålagringar på en hel del ryggkotor och har väldigt ont i perioder, det i sin tur gör att han är rädd för det mesta och visar det med att vara hotfull.
    (Han har vuxit för snabbt)

Gör jag fel som inte litar på honom?!
     Gör en vuxen hund illa en valp?
     Är det bara att släppa ihop dom lösa ute?

Skäll inte på mig, det enda jag önskar är råd. Vi kommer låta Acke somna om han visar att han får ont varje dag, nu har han ont max 2 dagar i månaden, som man märker av.

Så, råd tack!

Och varför man skaffar valp när man har en "sjuk" hund innan har jag svarat på lite högre upp, jag anser att hans hotfullhet är pga att han har ont.

Tack för snabba svar, bär både på en hundvalp och en bebis nu, men det kommer funkar kanon med hundvalp och barn, Vet vad jag tagit mig an och ser fram emot att fostra både barn och hund, se dom växa upp ihop och kunna ha hunden med överallt, så det behöver ni inte upplysa mig om hur mkt jobb det är med en hundvalp!

Tack för svar :)
     Trevlig påsk!!
     // Lisa!!

• Svar på tråden Introducera valp med vuxen "icke" hundvan hund?!
  • sarah

Oj jätte svårt att svara på när man inte upplevt hundarna.

Du måste vara rädd om valpen såväl fysiskt som psykiskt. Om han flyger på henne och stressar henne kan hon få men för livet och i sin tur bli konfliktfull i möten med andra hundar.

Är du säker på att han bara har ont 2 ggr i månaden? Smärta är ju annars en vanlig orsak till agressivitet.

Hade ni tankar på att låta honom somna in, innan valpen kom till er?

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • lisadragon

Ja, vi har tänkt många gånger att låta honom somna men vi vill så gärna ha hund och det är svårt att låta en hund som verkar pigg och frisk att somna, men han har säkert ont hela tiden, men MER ont vissa dagar...

Verkar gå bättre o bättre med hundarna, han går förbi inne när jag sitter på golvet med henne i knät och bryr sig inte om henne, luktar på hennes rumpa får han göra också.

Klart jag är rädd om valpen, vill j att hon ska bli en bra hund utan otäcka minnen från "besten" som vi kallar honom..

• hmcc
    Gör jag fel som inte litar på honom?! 
    Nej, jag skulle inte heller lita på en sjuk hund.
    Min supersnälla golden blev farlig då han fick cancer.
    Han kämpade emot men när veterinären tog i honom så markerade han och det var riktigt illa när det gällde den hunden.
    Själv sparar jag inte på sjuka hundar utan gör processen kort när någon lider.
    Vi TROR vi vet hur mycket dom lider men dom döljer det så mycket det går.
    Så fort jag fick provsvaret att det var cancer var det tack och hej samma dag.
    Han var en superhund, men för HANS skull så låter jag han inte lida en dag för mycket.
    Om din jycke är så sjuk som du skriver så hade jag inte haft kvar honom.
     Gör en vuxen hund illa en valp?
    Likaväl som det finna "knäppa" människor finns det "knäppa" hundar.
    Vissa har fått en taskig uppväxt och vissa har ont...
     Är det bara att släppa ihop dom lösa ute?
    Menar du att dom bara får umgås ute?
    Då när det bökigt att ha hund om man ska leva på det viset.
  • lisadragon
    hmcc skrev 2010-04-02 16:32:45 följande:
    Gör jag fel som inte litar på honom?!  Nej, jag skulle inte heller lita på en sjuk hund. Min supersnälla golden blev farlig då han fick cancer. Han kämpade emot men när veterinären tog i honom så markerade han och det var riktigt illa när det gällde den hunden. Själv sparar jag inte på sjuka hundar utan gör processen kort när någon lider. Vi TROR vi vet hur mycket dom lider men dom döljer det så mycket det går. Så fort jag fick provsvaret att det var cancer var det tack och hej samma dag. Han var en superhund, men för HANS skull så låter jag han inte lida en dag för mycket. Om din jycke är så sjuk som du skriver så hade jag inte haft kvar honom.  Gör en vuxen hund illa en valp? Likaväl som det finna "knäppa" människor finns det "knäppa" hundar. Vissa har fått en taskig uppväxt och vissa har ont...  Är det bara att släppa ihop dom lösa ute? Menar du att dom bara får umgås ute? Då när det bökigt att ha hund om man ska leva på det viset.
    Haha, att dom släpps lösa ihop lösa ute menade jag att där blir det mer naturligt för hundar att vara fria o lösa ute samt att det inte är lika mkt revir ute som inne.

Har dock löst det för tillfället. Mina föräldrar tog stora hunden och vi har valpen hemma.
     Stora hunden ska jag försöka lösa nu i helgen, får se hur det blir. Och absolut som du skriver, det är INTE djurvänligt att låta honom ha "ont".

Jag ska ringa veterinärenkliniken som röntgat honom och medicinerat honom en period vad dom tror om hans framtidsutsikter, vill höra deras åsikt först innan jag beslutar vad som ska hända..
     Fruktansvärt att ha beslutet om ett djurs liv i ens händers, men det är inte första gången jag har det, men det är första gången jag funderar på att ta bort ett djur som man inte märker på att han har ont förutom sin hotfullhet...
Svar på tråden Introducera valp med vuxen "icke" hundvan hund?!