• Jeje

Bo på Öland eller i Kalmar?

Nu hoppas jag få en massa tips från kalmariter och ölandsbor!  Jag och min man har fått jobb på Öland, Färjestaden och ska börja redan i juni. Först funderade vi på att köpa hus, men lutar nog till att hyra lägenhet först för att kunna kolla runt, MEN ska vi bo på Öland eller i Kalmar? Om vi ska hyra lägenhet, hur hittar vi dem bäst? Vi vill nog helst ha 4:a eller 5:a, men kan tänka oss en 3:a också. Vi har tre barn och måste hitta bra skola och dagis. Villka är bäst? Gärna lägenhet med uteterass, eller en liten gräsplätt.

Har ni några bra tips till oss????

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bo på Öland eller i Kalmar?
  • Lottaa

Om ni båda ska jobba på öland, så skulle jag nog rekomendera att ni bosätter er där.
    Trafiken på ölandsbron är inte skoj sommartid med turister, och inte heller vintertid då de ibland stänger bron pga snökaos eller blåst.
    Lägenhetssökning på hitta.se "hyresrätter kalmar", där hittar ni nummer/hemsidor. De på öland vet jag inte.. aldrig kikat på.

Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • Jeje

Tack för tipset! Har inte ens tänkt på det...

• Lejra

Grattis till era nya jobb!

Det är nog en smaksak det där med vart ni ska bosätta er... Själv är jag uppvuxen i Kalmar, dock utflyttad sedan snart 10 år men om jag skulle återvända så skulle jag gärna bosätta mig på Öland! Kan dock tänka mig att det nog finns fler lägenheter att hyra i Kalmar än på Öland.

I Kalmar skulle jag kunna tänka mig att bo på de flesta ställen förutom Funkabo och Norrliden. Dock är Funkabo väldigt nära bron över till Öland! Kalmarhem, ca-fastigheter & Glebes är tips på några hyresvärdar i Kalmar!

Skolorna kan jag tyvärr inget om mer än att jag har släktingar som går på förskolan vid Falkenbergsskolan och de trivs bra där!

Hoppas ni hittar något som kan passa er och att ni kan få fler vettiga tips!

• sahara

Ni kan nog kontakta Mörbylånga kommun för att få tips på hyresvärdar.
    Jag känner inte till skolorna i Färjestaden-området.Men dom är säkert bra.Vi bor själva på norra Öland.Sonen går på Åkerboskolan i Löttorp som är en jättebra skola.

Det går säkert jättebra att bo i Kalmar och jobba i Färjestaden.Den värsta turistsäsongen är ca 4-5 veckor och då är biltrafiken rätt hemsk.Men då kanske ni ändå har semester.
    Det är förresten mycket sällsynt att Ölandsbron stängs av pga av snö och blåst som Lottaa påstår.Som tur är.

Det är väl en bra ide att ta en lägenhet först och sedan leta hus el dyl när ni väl är på plats.Då har ni ju tid och möjlighet att åka runt och bekanta er  med omgivningarna.

Välkomna till Öland !

• Lottaa
    sahara skrev 2010-04-02 18:11:49 följande:
    Ni kan nog kontakta Mörbylånga kommun för att få tips på hyresvärdar.Jag känner inte till skolorna i Färjestaden-området.Men dom är säkert bra.Vi bor själva på norra Öland.Sonen går på Åkerboskolan i Löttorp som är en jättebra skola.Det går säkert jättebra att bo i Kalmar och jobba i Färjestaden.Den värsta turistsäsongen är ca 4-5 veckor och då är biltrafiken rätt hemsk.Men då kanske ni ändå har semester.Det är förresten mycket sällsynt att Ölandsbron stängs av pga av snö och blåst som Lottaa påstår.Som tur är.Det är väl en bra ide att ta en lägenhet först och sedan leta hus el dyl när ni väl är på plats.Då har ni ju tid och möjlighet att åka runt och bekanta er  med omgivningarna.Välkomna till Öland !
    "Då de ibland stänger bron".. har inte skrivit att det är ofta, men det händer.
    Och händer det är det inte skoj att sitta fast på någon sida av bron om man vill över.
    Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • Jeje

Tack alla familjelivsvänner för era tips! Det känns som det lutar åt Öland. Har ett stort sug efter lugn och natur. Kan jag få det där tro? Hur är livet på Öland när turisterna dragit sin kos?

• Hallonmopeden

Vi bor på Öland (Färjestaden) och stormtrivs här. Dock jobbar vi båda i Kalmar men önskar att vi kunde jobba på Öland...

Bra förskolor, bra skola och mycket idrott för killarna! Och så den härliga naturen förstås

• sahara

Det är roligt när turisterna kommer men det är minst lika roligt när dom åker.Det är några intensiva veckor när trafiken är rätt jobbig.Vägarna är inte dimensionerade för all trafik så man får köra försiktigt.Och affärerna är knöfulla med folk.Men jag tycker det är rätt roligt med lite liv och rörelse ett tag.Fast jag skulle inte orka med det året runt.
    Så någon gång i augusti så är allt folk plötsligt borta och det blir väldigt tyst.Men det är skönt också.Jag tycker om lugnet övriga året.Jag bodde 17 år i Stockholm och Göteborg och skulle aldrig vilja ha tillbaka storstadslivet.
    Ska ni bo i Färjestadenområdet så har ni ju nära till Kalmar och stadslivet om ni får lappsjuka.
    Lottaa, ursäkta, håller med dig, ibland är inte ofta.Men vad menar du med ibland ? Det händer ju att det blåser så kraftigt att husvagnar och lastbilar inte får åka över bron.Men det är väl ändå väldigt sällsynt att ingen trafik alls får åka över ? Jag känner många som dagligen pendlar mellan Öland och Kalmar och har nästan aldrig hört någon säga att dom blivit ståendes på ena sidan bron.
    För en del år sedan när det var renovering av bron (som det är nästan jämt) så stängdes den av vissa nätter och kvällar.Då fick man söka dispens för att åka över.Men då var det ju som sagt renovering och man visste innan när bron skulle vara avstängd.

• vike

öland erbjuder nog dessutom mer boeende för pengarna{#lang_emotions_sunny}

• Jeje
    Hallonmopeden skrev 2010-04-03 19:03:35 följande:
    Vi bor på Öland (Färjestaden) och stormtrivs här. Dock jobbar vi båda i Kalmar men önskar att vi kunde jobba på Öland... Bra förskolor, bra skola och mycket idrott för killarna! Och så den härliga naturen förstås
    Ja det låter ju toppen! {#lang_emotions_laughing} Finns det någon skola du rekommenderar mer än andra? Är det svårt att få plats på skolorna? Kan man få plats ganska omgående tror du? (redan i juni) Helst skulle jag ju vilja ha alla våra grabbar i samma skola. Minstingen är snart 3 och det skulle vara så skönt om de fick sällskap av varandra från start, även om de går i olika årskurser och dagis. Hur är det med hyreslägenheter? Vi tänkte nog försöka bo i lägenhet först och leta hus under tiden. Vi bor i hus nu, och jag kan inte tänka mig att inte bo i hus... Måste ha trädgård! Vi funderar även på att kanske köpa mark och bygga själva. Några tips?
  • Hallonmopeden

I själva Färjestaden finns bara en grundskola som de precis håller på att bygga ut/nytt. Tycker den är bra! Men man kan ju också bo en bit från Färjestaden och då finns det ju mindre skolor (t.ex. Torslunda), men den vet jag inget om. Förskolan ligger inte i anslutning till skolan (bara 6års). Från åk 7 finns en friskola, högstadiet ligger en bit ner på södra Öland, men det diskuteras ett högstadium även i Färjestaden, vilket jag tror och hoppas på att det blir!!!

När vi flyttade till Färjestaden så köpte vi en bostadsrätt, en 4:a i två plan med en liten täppa. Sedan köpte vi istället en tomt och byggde nytt hus som vi har bott i i 4 år snart. Det finns inte sådär jättemånga "mysiga" hyresrätter...men det finns säkert något som är ok medans ni letar hus. Färjestaden med omnejd växer för varje år. Många barnfamiljer väljer att flytta hit. I närheten där vi bor har de byggt två helt nya förskolor.

Lycka till

Svar på tråden Bo på Öland eller i Kalmar?