• LovisaTilda

    Smärtsamma blåsor på tungan, hela familjen. Virus?

    Döttrarna har varit sjuka med feber till och från i 2 veckors tid. De har varit småförkylda, annars inget annat än hög feber och inte velat äta. 

    Själv fick jag blåsor på tungan för någon vecka sen och de blir bara värre och värre. De sitter längs med kanten runt hela tungan och blir väldigt smärtsamma på kvällen, känns som om det fräter på tungan. Såg nu att båda tjejerna också har fått blåsor på tungan, inte konstigt att de inte vill äta =/

    Ngn som vet vad det kan vara?
    Stora tjejen hade höstblåsor förra året men det kommer ju även på händeroch fötter...har också läst om Afte men det smittar tydligen inte så det kan det ju heller inte vara.

    Ngn som vet vad det är eller har varit med om det? Hur lång tid tar det innan det går över och kan man lindra det på ngt sätt?

  • Svar på tråden Smärtsamma blåsor på tungan, hela familjen. Virus?
  • Ahdela

    Vi har oxå precis haft sådana där blåsor i munnen.
    Virus blåsor, brukar försvinna efter ca en vecka.
    Finns tyvärr inte så mkt att göra, men på apoteket fanns det iaf förut något slags gurgelvatten med bedövande effekt, vet dock ej om det fortfarande finns kvar.

  • LovisaTilda
    Ahdela skrev 2010-04-02 19:59:31 följande:
    Vi har oxå precis haft sådana där blåsor i munnen.Virus blåsor, brukar försvinna efter ca en vecka.Finns tyvärr inte så mkt att göra, men på apoteket fanns det iaf förut något slags gurgelvatten med bedövande effekt, vet dock ej om det fortfarande finns kvar.
    Hoppas verkligen det går över snart...men tyckte det kändes lite bättre igår kväll även om blåsorna finns kvar.

    Bara att härda ut då =)
  • LovisaTilda

    Nu har jag snart haft blåsorna i 2 veckor och jag blir GALEN! Igår kändes det bättre för nu har blåsorna på tungans sida försvunnit men idag gör det hysteriskt ont igen, nu har det kommit nya blåsor på tungspetsen samt mitt på tungan...blir galen!!! Det lindrar om jag sköljer med floure men hjälper bara 30 min eller så...

    ngn mer som har ngn idé? Eller fler tips på hur man blir av med dem?
    Går de inte bort imorn får jag nog ringa vc...

  • Maj bebis

    Jag har afte som också är blåsor i munnen, har haft det hela mitt liv så har blåsor extremt ofta... inte kul gör otroligt ont, jag har testat i princip alla medel och tycker inget hjälper, enda som lindrar någorlunda är att bedöva munnen genom att gurgla med sprit eller tex listerin, men det hjälper bara kortvarit...

  • bubbelmaja

    Jag har alltid lidit av blåsor. Speciellt vid förkylningar. En sak spm är smärtsam med effektiv är bakpulver. Man lägger lite på blåsan. Och jäklar vad ont det gör ett tag, nästan som om den kokar upp. Men läker också ur snabbare. Kanske inget för barnen, men prova själv.

    Min man och sonen har också blåsor (inte dottern än så länge) och vi brukar ge sonen en alvedon när det gör som mest ont.

  • Maj bebis

    bubbelmaja
    å bakpulver har jag aldrig testat! Ska genast prova

  • lillaknas

    Jag lider av en sjukdom som ger smärtsamma blåsor i munnen.

    Tyvärr är det inte så mycket som hjälper, men håll munnen ren, borsta ofta och använd munskölj även om de svider just för stunden.

    Det finns bedövning på apoteket att köpa DOCK vet jag inte hur det är med dom receptfria.

    Akuta fall när det gör ont och man inte har tillgång till bedövning kan coca cola fräta till och lidra för stunden, en räddare för mig ibland när jag är på stan.

    Man kan gurgla flytande alvedon.

    Jag kan få upp mot 50 sår i munnen på en gång och det är inget som riktigt lindrar smärtan av ens ett sår... men jag brukar tänka "det är bara smärta inget farligt".

Svar på tråden Smärtsamma blåsor på tungan, hela familjen. Virus?